Wiman dari Gojoseon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Wi Man
衛滿
위만
ويمان
Raja Wiman Joseon
Pemerintahan194 SM - Tidak diketahui
Diikuti olehTidak diketahui
KerabatWi
Wiman dari Gojoseon
Nama Cina
Cina Tradisional: 滿
Cina Ringkas:
Nama Korea
Hangul:
Hanja: 滿

Wi Man (dalam bahasa Korea) atau Wey Man (dalam bahasa Cina) pada asalnya ialah seorang pemimpin tentera Kerajaan Yan.[note 1] Apabila raja Lu Wan dari Yan dikalahkan oleh Han pada 195 SM, Wi Man melarikan diri ke Gojoseon di barat laut Korea dan kemudiannya merampas kuasa daripada rajanya pada 194 SM, lalu menubuhkan Wiman Joseon. Tercatat dalam Rekod Ahli Sejarah Besar dan Buku Han, Wiman ialah pemerintah pertama dalam sejarah Korea yang telah direkodkan dalam dokumen dari tempoh masa yang sama.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Gojoseon pada zaman kemerosotannya pada 108 SM

Selepas Maharaja Gaozu dari Han menyekat pemberontakan Zang Tu, raja Kerajaan Yan, beliau melantik jeneral Lu Wan sebagai raja baru Yan. Pada tahun 196 SM, Maharaja Gaozu mengesyaki Lu Wan merancang pemberontakan dan mengarahkan serangan terhadap Yan. Lu Wan melarikan diri ke Xiongnu manakala Wiman, jeneralnya (Wei Man), memimpin seribu pengikutnya ke timur menghala ke Gojoseon.[1] Beliau pada mulanya diperintahkan untuk mengukuhkan sempadan barat laut Gojoseon oleh Raja Jun dari Gojoseon, namun dengan bantuan pelarian Yan, Wiman merampas takhta (194~180 SM). Raja Jun melarikan diri ke Jin dan memanggil dirinya "Raja Han."

Ibu kota Wiman di Gojoseon ialah Wanggeom-seong, umumnya dikenali sebagai Pyongyang.[2] Memandangkan dinasti Han masih belum stabil sepenuhnya, gabenor Liaodong melantik Wiman sebagai subjek luar, dengan syarat beliau tidak menghalang penduduk asli pergi ke empayar Han. Pelantikan itu bertarikh pada 191 atau 192 SM.[3] Mempunyai kekuatan ketenteraan yang unggul, Wiman Joseon dapat menundukkan negeri Jinbeon (진번, 眞番) dan Imdun (임둔, 臨屯), dengan meluaskan sempadannya. Kerajaannya akhirnya ditakluki oleh Maharaja Wu dari Han pada 108 SM semasa pemerintahan Ugeo dari Gojoseon.

Keluarga[sunting | sunting sumber]

  • Anakanda lelaki dan pengganti: nama tidak dicatatkan, raja kedua Wiman Joseon
    • Cucunda: Ugeo (右渠), raja terakhir Wiman Joseon

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lee, Ki-baik: Walled-Town States and Confederated Kingdoms. The New History of Korea, page 16-17. Harvard University Press, 1984
  2. ^ Berkenaan kontroversi mengenai lokasi Komanderi Lelang, terdapat pandangan minoriti bahawa wilayah kekuasaan Wiman terletak di Liaoning dan bukannya Korea barat laut. Walau bagaimanapun, diterima umum bahawa sungai itu disebut sebagai "Majasu" (마자수, 馬訾水) merujuk kepada Sungai Yalu dan "Paesu" (패수, 浿水) merujuk kepada Sungai Yalu atau Sungai Ch'ongch'on atau Sungai Daling, dan wilayah Wiman bersempadan di utara oleh Dinasti Han. P'yŏngyang adalah tapak yang paling mungkin untuk ibu kota Wanggeom-seong tetapi tidak mempunyai bukti arkeologi. Untuk maklumat lanjut, lihat (Tani:1987).
  3. ^ (Ibaragi:1984)

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^
    • Peterson, Mark (2009). Brief History of Korea. Infobase Publishing. m/s. 6. ISBN 978-1-4381-2738-5.
    "Istilah ini digunakan sekali lagi oleh seorang pelarian dari dinasti Han bernama Wiman, yang kira-kira 200 SM mendirikan sebuah kerajaan di Korea bernama Wiman Choson."
    "Peristiwa terdokumentasi terawal dalam sejarah Korea melibatkan China. Selepas kebangkitan yang tidak berjaya menentang maharaja Han pertama Gaozu, pemberontak yang dikalahkan mencari perlindungan di luar sempadan empayar dan salah seorang daripada mereka Wiman, menguasai Choson, sebuah negeri Korea di utara semenanjung."
    "Sebagai contoh, Wiman, seorang pelarian dari dinasti Yan, yang kemudiannya wujud di sekitar Beijing sekarang, mengetuai kumpulannya yang terdiri daripada lebih 1,000 pengikut ke dalam buangan di Chosŏn Lama pada awal abad kedua SM."
    "Tindakan balas oleh Han kemudian membawa masuk pelarian dari Yan, yang paling terkenal ialah seorang ketua perang, Weiman ('Wiman' dalam bahasa Korea), yang kira-kira 200 SM membawa pengikutnya ke wilayah yang dipegang oleh Choson."
    "Di sini, Wiman digambarkan sebagai "Gu Yanren 故燕人" atau orang dari bekas Yan. Ia mengelirukan kerana terdapat dua Yan dalam tempoh ini. Yang pertama ialah negeri Yan, yang merupakan salah satu daripada tujuh negeri semasa zaman Negara Berperang, dan yang kedua ialah negeri bawahan Yan dari dinasti Han."

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Mikami Tsugio三上次男:. Kodai tidak seihoku memilih untuk Ei-shi Terpilih koku tidak Seiji, shakaiteki seikaku古代の西北朝鮮と衛氏朝鮮国の政治·社会的性格, Kodai Tōhoku Ajiashi Kenkyū古代東北アジア史研究, ms 3 -22, 1966.
  • Ibaragi Kazuo 荊木計男: Ei Man Chōsen ō Sakuhō ni suite衛満朝鮮冊封について, Chōsen Gakuhō 朝鮮学報 (Journal of the Academic Association of Koreanology in Japan) Vol. 113, ms.1-25, 1984.
  • Tani Toyonobu 谷豊信: Rakurō-gun no ichi楽浪郡の位置, Chōsen shi kenkyūkai ronbunshū 朝鮮史研究会論浪郡の位置, Chōsen shi kenkyūkai ronbunshū 朝鮮史研究会論文集 (Buletin Society for Study 23, pp. 5, 4, 24 dalam Sejarah Korea), No.
Wiman dari Gojoseon
Wangsa Wi
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Jun dari Gojoseon
Raja Gojoseon
194 SM– s. 161 SM
Kosong