Zon Maut (Yellowstone)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Zon Maut (disorot dengan warna merah) ditentukan oleh sempadam Taman Negara Yellowstone (disorot dengan warna hijau) bertindih dengan sempadan Idaho, di sudut barat daya taman.

Zon Maut (bahasa Inggeris: Zone of Death) ialah jolokan yang diberikan untuk sebuah kawasam seluas 50 bt2 (129.50 km2) di Taman Negara Yellowstone yang bersebelahan dengan Idaho. Akibat dari celah yang didakwa disebabkan oleh Perlembagaan Amerika Syarikat, seorang penjenayah secara teorinya dapat menghindari tuntutan untuk tindakan jenayah sekalipun, termasuk pembunuhan di daerah ini.[1][2][3][4][5]

Celah[sunting | sunting sumber]

Mahkamah Daerah Amerika Syarikat untuk Daerah Wyoming kini merupakan satu-satunya mahkamah keadilan Amerika Syrikat yang memiliki bidang kuasa ke atas beberapa negeri. Ini karena bidang kuasanya termasuk semua wilayah di Taman Negara Yellowstone, yang sedikit melangkaui sempadan wilayah Wyoming sehingga Idaho dan Montana. Selain itu, kerajaan persekutuan memiliki bidang kuasa eksklusif ke atas taman, sehingga jenayah yang dilakukan di taman tidak dapat dituntut di bawah undang-undang mana-mana negeri.[6]

Perbicaraan mahkamah daerah biasanya diadakan di mahkamah persekutuan di Cheyenne, Wyoming. Walau bagaimanapun, Pindaan Keenam terhadap Perlembagaan Amerika Syarikat menetapkan bahawa juri dalam kes jenayah persekutuan mesti terdiri daripada warga daerah dan negeri di mana jenayah itu dilakukan. Oleh itu, tuduhan untuk jenayah yang didakwa dilakukan di kawasan taman di Idaho mesti diadili sebelum juri yang terdiri sepenuhnya dari penduduk kawasan itu, dan perbicaraan juga harus dilakukan di kawasan itu.[6] Kerana bahagian Idaho taman tidak berpenghuni, juri negeri dan daerah tidak boleh menjadi juri. Manakala perlembagaan tidak menjamin hak untuk perbicaraan juri dalam semua pendakwaan (jenayah kecil tertentu dapat diadili oleh hakim). Sementara itu, defendan yang menghadapi tuduhan jenayah dan tidak diadili dalam perbicaraan perlembagaan, tidak boleh dihukum secara sah tanpa mengira rasa bersalah atau tidak bersalah.[7][6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Therriault, Ednor (December 2018). Myths and Legends of Yellowstone. Bowman & Littlefield. ISBN 978-1493032150. Dicapai pada October 20, 2018.
  2. ^ Zint, Bradley (April 22, 2016). "'Population Zero,' debuting at film festival, explores the Zone of Death". Los Angeles Times. Dicapai pada October 20, 2018.
  3. ^ "Murder in majestic Yellowstone". The Denver Post. 2 August 2007. Dicapai pada October 20, 2018.
  4. ^ Gallagher, Katie (April 25, 2007). "MSU Law Professor Discusses Yellowstone National Park's "Zone of Death"" (Siaran akhbar). Michigan State University College of Law. Diarkibkan daripada yang asal pada June 27, 2020. Dicapai pada October 20, 2018.
  5. ^ Andrews, Robin (November 26, 2017). "A Legal Loophole Might Let You Get Away With Murder In Yellowstone". Forbes. Dicapai pada 20 October 2018.
  6. ^ a b c Kalt, Brian C. (2005). "The Perfect Crime". The Georgetown Law Journal. 93 (2): 675. SSRN 691642. Diarkibkan daripada yang asal pada January 17, 2021 – melalui the Michigan State University College of Law.
  7. ^ Kerry, Wolfe. "Yellowstone's Zone of Death". Atlas Obscura.