Österreichische Bundesbahnen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Österreichische Bundesbahnen
Jenis/bentuk sahAktiengesellschaft
IndustriPengangkutan
Pendahulu
Ditubuhkan21 November 1919
31 Mac 2004 Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatVienna,  Austria
Kawasan perkhidmatanEropah Tengah
Tokoh pentingChristian Kern
KeluaranPengangkutan kereta api, cargo, perkhidmatan
Hasil 5,239 juta (2013)[1]
Pendapatan kendalian € 103 juta (2013)[1]
Pendapatan bersih € 755 juta (2013)[1]
PemilikAustria Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan39,513 (2013)
Pembahagian
  • ÖBB-Personenverkehr AG
  • Rel Cargo Austria
  • ÖBB-Infrastruktur AG
Anak syarikatÖsterreichische Bundesbahnen (4c) - Rollendes Material, City Air Terminal Betriebsgesellschaft m.b.H, ÖBB-Business Competence Center, ÖBB-Infrastruktur, Rail Cargo Austria, ÖBB-Personenverkehr AG, ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, Postbus, Rail Cargo Hungaria, ÖBB-Technische Services Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.oebb.at
Facebook: unsereOEBB Twitter: unsereOEBB Instagram: unsereoebb LinkedIn: obb Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Österreichische Bundesbahnen (Melayu: Kereta Api Persekutuan Austria) atau nama singkatannya ÖBB merupakan sistem kereta api Austria dan juga Liechtenstein. Kumpulan ÖBB dimiliki oleh Republik Austria dan dibahagikan kepada beberapa perniagaan berasingan yang menguruskan infrastruktur dan mengendalikan perkhidmatan penumpang dan barang.

Perubahan besar sedang dibuat untuk rangkaian keretapi Austria adalah pembinaan Wien Hauptbahnhof (stesen utama Vienna), Kereta Api Koralm, Semmering yang menghubungkan ke negara jiran, Itali.

Garis masa[sunting | sunting sumber]

  • 1923 – Penubuhan Kereta Api Persekutuan Austria (Österreichische Bundesbahnen) yang menggunakan singkatan BBÖ, kerana ÖBB digunakan oleh Switzerland Oensingen-Balsthal-Bahn.
  • 1938 – Anschluss berlaku di Austria yang menyebabkan bergabung dengan rejim Nazi. BBÖ diambil alih oleh Deutsche Reichsbahn. Ketika Perang Dunia Kedua, 41% landasan kereta api di Austria musnah.
  • 1947 – ÖBB (pada masa itu kereta api swasta Switzerland menggunakan SP bagi singkatan gerabak barang dalam lalu lintas antarabangsa, jadi singkatan OBB pada masa itu diperuntukkan) telah diperbaharui sebagai sebuah syarikat milik negara. Infrastruktur dan elektrik telah dibina semula dan dipercepatkan.
  • 1969 – Satu undang-undang persekutuan keret api baru telah digubal. OBB menjadi entiti ekonomi bukan bebas yang telah dijalankan sebagai satu cabang program perindustrian kerajaan kekal sepenuhnya dalam bajet persekutuan.
  • 1992 – ÖBB menjadi 100% milik Republik Austria.

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-04-27. Dicapai pada 2015-02-20.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]