AABB

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
AABB (dahulunya American Association of Blood Banks)
Kerangka
KependekanAABB Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahPertubuhan Sunting ini di Wikidata
Tapak webhttp://www.aabb.org/
Twitter: aabb Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Dibentuk1947
Maklumat lain
Dahulunya dikenali sebagaiAmerican Association of Blood Banks
Lokasi
Ibu pejabatAmerika Syarikat Sunting ini di Wikidata
Lokasi
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

AABB (dahulunya dikenali sebagai American Association of Blood Banks, harfiahnya Persatuan Bank Darah Amerika) adalah sebuah persatuan antarabangsa, bukan untuk keuntungan yang mewakili individu dan institusi yang terlibat dalam bidang perubatan transfusi dan terapi selular. Persatuan ini berusaha untuk meningkatkan kesihatan melalui pengembangan dan penyampaian piawai, akreditasi dan program pendidikan yang berfokus pada pengoptimuman perawatan dan keselamatan pesakit dan penderma.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Persatuan ini ditubuhkan pada tahun 1947 sebagai American Bank of Blood Banks.[1] Sepanjang sejarahnya, persatuan telah memperluas skop dan misinya. Hari ini, fokusnya merangkumi semua ubat transfusi, serta terapi selular, terutama yang menggunakan sel stem hematopoietik. Pada tahun 2005, persatuan menukar namanya menjadi AABB untuk mencerminkan perubahan dalam skop dan operasinya.[2]

Keahlian AABB merangkumi doktor, jururawat, saintis, penyelidik, pentadbir, ahli teknologi perubatan dan penyedia penjagaan kesihatan yang lain. Ahli AABB terletak di lebih daripada 80 negara dan institusi akreditasi AABB di lebih daripada 50 negara.

AABB bekerjasama rapat dengan Pentadbiran Makanan dan Dadah AS dan memberikan input teknikal ke dalam pengembangan peraturan yang melibatkan darah untuk Amerika Syarikat. Hampir semua bank darah utama di Amerika Syarikat diakreditasi oleh AABB dan lebih daripada 80 peratus perkhidmatan pemindahan hospital di AS adalah anggota.[1] Akreditasi oleh AABB memenuhi syarat Amendemen Peningkatan Makmal Klinikal (CLIA) untuk bank darah, perkhidmatan transfusi, dan operasi makmal rujukan imunohematologi.[3]

Persatuan ini mengadakan Mesyuarat Tahunan setiap musim gugur, acara utama untuk penyebaran penyelidikan dan maklumat yang berkaitan dengan perubatan transfusi dan terapi selular. Persatuan ini juga menerbitkan majalah bulanan, buletin mingguan, dan jurnal penyelidikan yang dikaji oleh rakan sebaya berjudul Transfusion.[4] Di samping itu, AABB menerbitkan pelbagai bahan lain yang berkaitan, termasuk piawaian yang diakreditasi oleh institusi.

Sejak tahun 1953, organisasi ini juga telah menjalankan Pertukaran Darah Nasional untuk kemudahan pemindahan darah antara bank darah semasa kekurangan atau ketika jenis darah jarang diperlukan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Who We Are". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-04-29. Dicapai pada 2020-04-30. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "autogenerated1" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ "AABB name change". AABB. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-16. Dicapai pada 2008-10-08.
  3. ^ "Federal Register announcement showing continuing approval under CLIA" (PDF). National Archives and Records Administration.
  4. ^ TRANSFUSION Journal

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]