Abu Abdullah Mohammad Ibn Musa al-Khawarizmi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cendekiawan Islam
Zaman Kegemilangan Islam
Setem yang dikeluarkan pada 6 September 1983 di Kesatuan Soviet, sempena hari lahir al-Khwārizmī yang ke-1200 (anggaran).
Nama: Muhammad ibn Mūsā al-Khwārizmī
Lahir: ~ 780
Wafat: ~ 850
Etnik: Parsi
Bidang: Matematik
Idea utama: Algebra
Pengaruh: Abu Kamil[1]


Tokoh Abu Abdullah Muhammad Ibn Musa Al-Khawarizmi أبو عبد الله محمد بن موسى الخوارزمی atau Abū Jaʿfar Muḥammad ibn Mūsā al-Khwārizmī أبو جعفر محمد بن موسى الخوارزمی atau juga dikenali sebagai Al-Khawarizmi sahaja (780 - 850) ialah seorang pakar dalam bidang matematik, astronomi dan geografi dari Iran. Al-Khawarizmi juga dikenali sebagai bapa algebra.

Al-Khawarizmi sebagai guru aljabar di Eropah[sunting | sunting sumber]

Beliau telah menciptakan pemakaian sekan dan tangen dalam penyelidikan trigonometri dan astronomi. Dalam usia muda, beliau bekerja di bawah pemerintahan Khalifah al-Ma’mun di Bayt al-Hikmah di Baghdad. Beliau bekerja dalam sebuah balai cerap iaitu tempat mempelajari ilmu hisab dan astronomi. Al-Khawarizmi juga dipercayakan untuk memimpin perpustakaan khalifah. Beliau pernah memperkenalkan angka-angka India dan cara-cara perhitungan India pada dunia Islam. Beliau juga merupakan seorang penulis ensiklopedia dalam pelbagai disiplin. Al-Khawarizmi ialah seorang tokoh yang pertama kali memperkenalkan aljabar dan hisab. Banyak lagi ilmu pengetahuan yang beliau pelajari dalam bidang matematik. Beliau juga menghasilkan konsep-konsep matematik yang begitu terkenal yang masih digunakan sampai sekarang.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ O'Connor, John J.; Robertson, Edmund F., "Abū Kāmil Shujāʿ ibn Aslam", MacTutor History of Mathematics archive, Universiti St Andrews.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]