Abu Said Al-Khudri

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Abu Said Saad bin Malik bin Sinan bin Tsa'labah bin Ubaid bin al-Abjar Khudrah bin Auf bin al-Harits al-Khazraj[1] atau Abu Said Al-Khudri adalah salah seorang sahabat nabi dari kalangan Ansar. Ansar merupakan penduduk asal dari Madinah.

Jasa dan Sumbangan[sunting | sunting sumber]

Terlalu muda untuk berperang di Perang Uhud di mana ayahnya Malik bin Sinan jatuh, beliau mengambil bahagian dalam kempen seterusnya. Walaupun beliau melakukan perjalanan ke Syria sekali untuk melawat khalifah Umaiyah Muawiyah, Beliau dinyatakan tinggal di Madinah sepanjang hidupnya. Kemudian, beliau menyertai dalam mempertahankan bandar Madinah menentang tentera Kerajaan Bani Umaiyah pada Perang al-Harrah di 64/683. Pelbagai pendapat mengatakan beliau meninggal pada tarikh 63/682, 64/683, 65/684, atau 74/693.[2] Abu Said adalah salah satu periwayat hadis yang paling sering dikutip. Setelah dikira, ia telah meriwayatkan 1170 hadis.

Syiah tidak secara automatik mengabaikan narasi, tapi membandingkan apa yang ia menceritakan dengan sumber lain.

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ {{{1}}} Usdul Ghabah fi Ma'rifat ash-Shahabah oleh Ibnu al-Atsir – Abu Said bin Malik Diarkibkan 2017-08-13 di Wayback Machine
  2. ^ Ahmad bin `Ali Ibn Hajar al-`Asqalani, al-Isabah fi tamyiz al-sahabah, Ibn Shaqrun ed., 1328/1910, Vol. 2, p. 35.