Amalan seksual lesbian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:18sx

Sebuah lukisan 1866 Gustave Courbet melibatkan dua wanita telanjang atas katil

Amalan seksual lesbian adalah kegiatan seksual yang melibatkan wanita yang mempunyai hubungan seks dengan wanita, tanpa mengira orientasi seksual mereka. Seorang wanita yang mempunyai hubungan seks dengan wanita lain boleh mengenal pasti sebagai lesbian jika dia adalah semata-mata secara seksual tertarik kepada perempuan, atau biseksual jika dia tidak semata-mata tertarik secara seksual kepada wanita, atau mengetepikan seksual pengenalan sama sekali. Istilah ini juga boleh digunakan untuk heteroseksual atau wanita aseksual yang tidak pasti atau sedang meneroka keseksualan dia.

Romantik atau seksual hubungan interpersonal sering tertakluk kepada keinginan seks dan rangsangan, yang kemudiannya membawa kepada aktiviti seksual untuk melepaskan seksual. Ungkapan fizikal keintiman antara wanita bergantung kepada konteks hubungan bersama-sama dengan sosial, kebudayaan dan lain-lain pengaruh.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Hite Reports: What do they say?". hite-research.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 1, 2009. Dicapai pada November 19, 2011.