Antara muka baris perintah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paparan skrin contoh sesi Bash, diambil pada Gentoo Linux.
Tampilan antara muka baris perintah MS-DOS
Paparan skrin contoh CommandShell Apple Computer menggunakan A/UX 3.0.1.
Paparan skrin contoh Windows PowerShell RC 1, menggunakan Windows Vista.

Antara muka baris perintah (bahasa Inggeris: command line interface, singkatan CLI) merupakan satu atur cara yang memudahkan interaksi pengguna dengan sesuatu sistem pengendalian. CLI ini boleh jadi terminal bentuk teks atau terminal berbentuk pelagak (emulator) bahkan mungkin juga dalam bentuk cangkerang kawalan jauh seperti PuTTY.

Konsep CLI bermula apabila mesin teletaip disambung kepada komputer pada 1950-an, dan menawarkan keputusan atas permintaan, berbanding dengan teknologi input kad tebuk mekanikal berorientasikan 'kelompok'. Perkembangan ini diikuti dengan terminal CRT berasaskan teks khas, dengan interaksi lebih pantas dan lebih maklumat dapat dilihat pada suatu masa, kemudian terminal grafik mengayakan paparan pandang maklumat. Kini, komputer peribadi melakukan kedua-dua tugas dalam perisian.

Antara muka baris perintah lain[sunting | sunting sumber]

Baris perintah menyediakan antara muka antara program dan dengan pengguna. Dalam pengertian ini, baris perintah menyediakan alternatif kepada kotak dialog. Editor dan pangkalan data adalah baris perintah di mana pemproses perintah alternatif boleh dijalankan.

Terdapat beberapa permainan mod teks di mana pengguna memasukkan perintah di bahagian bawah skrin.[1] Seseorang mengawal watak dengan menaip perintah seperti 'dapatkan cincin' atau 'lihat'. Program ini mengembalikan teks yang menerangkan cara watak melihatnya, atau cara ia melakukan tindakan.

Antara muka yang paling ketara ialah antara muka strim standard yang membolehkan untuk menyalurkan output satu perintah kepada input yang lain. Fail teks juga boleh digunakan untuk sebarang tujuan. Ia menyediakan antara muka paip, penapisan dan pengalihan semula. Dalam Unix, peranti juga merupakan fail, jadi jenis fail biasa untuk shell yang digunakan untuk stdin, stdout dan stderr ialah fail peranti tty.

Antara muka baris perintah lain membenarkan program shell untuk menjalankan program utiliti, sama ada untuk menjalankan dokumen atau untuk menjalankan program. Perintah diproses di dalam shell dan kemudian dihantar ke program lain untuk menjalankan dokumen.

Terdapat perpustakaan JavaScript yang membolehkan untuk menulis aplikasi baris perintah dalam penyemak imbas sebagai aplikasi web kendiri atau sebagai sebahagian daripada aplikasi yang lebih besar. Terdapat juga aplikasi web SSH yang membolehkan untuk menyediakan akses kepada antara muka baris perintah komputer pelayan, serta memberi peluang untuk mengkonfigurasi ketukan port (Port Knocking).[2]

Medan input URL penyemak imbas boleh digunakan sebagai baris perintah. Ia boleh digunakan untuk 'melancarkan' aplikasi web, mengakses konfigurasi penyemak imbas dan juga melakukan carian. Google yang telah digelar sebagai 'baris perintah Internet' akan melakukan carian di domain tertentu apabila ia menemui parameter carian dalam format yang diketahui.[3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "5 Text-Based Adventure Games You Can Play in Your Browser". makeuseof.com. Dicapai pada 2022-12-14.
  2. ^ "How To Enable Port Knocking In Csf/lfd". knownhost.com. Dicapai pada 2022-12-14.
  3. ^ "Google strange goodness". knaster.com. Dicapai pada 2022-12-14.