Anugerah Filem Bollywood

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Anugerah Filem Bollywood ialah upacara anugerah filem tahunan yang diadakan antara 1999 dan 2007 di Long Island, New York, Amerika Syarikat, meraikan filem dan pelakon dari industri filem Bollywood yang berpusat di Mumbai, India.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pendahulu untuk upacara anugerah diperkenalkan pada tahun 1992 oleh Kamal Dandona, ketua The Bollywood Group dan pada asalnya bertajuk, "Anugerah Nataraj." Ia dinamakan semula dan dilancarkan semula sebagai Bollywood Movie Awards pada tahun 1999.[1] Michael Jackson memenangi Anugerah Kemanusiaan pada tahun 1999, Richard Gere anugerah Man of Conscience, dan Sharon Stone anugerah yang berkaitan dengan kerja beliau dengan AIDS. Semasa upacara 2007, Danny Glover menerima anugerah untuk Sumbangan Cemerlang kepada Hiburan Global dan Mira Nair untuk Anugerah Pride of India.[2] Phylicia Rashad dan Donald Trump juga membuat penampilan. Anugerah-anugerah ini diberikan kepada orang-orang yang layak kerana kemahiran cemerlang mereka dan mereka yang tahu kerajinan. Mereka bertepuk tangan beberapa kali termasuk anugerah IIFA dan Filmfare.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Newsday | Long Island's & NYC's News Source". Newsday (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-08-08.
  2. ^ Mira Nair, Asha Parekh honoured at Bollywood awards in New York Diarkibkan 7 Februari 2012 di Wayback Machine
  3. ^ "Bollywood Movie Awards '07". CBS News. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Jun 2018. Dicapai pada 9 September 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]