Arahan (pengkomputan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam pengkomputan, arahan merujuk kepada arahan kepada program komputer untuk melaksanakan tugas tertentu. Ia mungkin dikeluarkan melalui antara muka baris perintah, seperti cangkerang, atau sebagai input kepada perkhidmatan rangkaian sebagai sebahagian daripada protokol rangkaian, atau sebagai peristiwa dalam antara muka pengguna grafik yang dicetuskan oleh pengguna memilih pilihan dalam menu.

Secara khusus, istilah arahan digunakan dalam bahasa komputer imperatif. Nama itu timbul kerana pernyataan dalam bahasa ini biasanya ditulis dengan cara yang serupa dengan gaya imperatif dalam aspek linguistik. Jika seseorang melihat pernyataan dalam bahasa imperatif seperti ayat dalam bahasa semula jadi, maka perintah boleh dibayangkan sebagai kata kerja dalam bahasa sedemikian.

Banyak atur cara membenarkan hujah yang diformat khas, dikenali sebagai "pilihan" yang mengubah suai tingkah laku lalai atur cara, manakala parameter selanjutnya mungkin menyediakan objek, seperti fail, untuk bertindak. Sebagai analogi kepada bahasa semula jadi, bendera adalah kata keterangan, manakala hujah lain adalah objek.

Contoh[sunting | sunting sumber]

Berikut ialah beberapa arahan yang diberikan kepada penterjemah baris perintah (Unix).

Perintah berikut menukar kedudukan kerja pengguna dalam pepohon direktori (fail) kepada direktori /home/pete. Program utiliti ialah cd dan hujahnya ialah /home/pete:

cd /home/pete

Perintah berikut mencetak teks Hello World pada aliran keluaran standard, yang, dalam kes ini, hanya mencetak teks pada skrin. Nama program ialah echo dan hujahnya ialah "Hello World". Petikan digunakan untuk mengelakkan Hello dan World dianggap sebagai token berasingan:

echo "Hello World"

Perintah berikut adalah setara. Mereka menyenaraikan fail dalam direktori /bin. Program ini ialah ls, mempunyai tiga bendera ( l, t, r ), dan hujahnya ialah direktori /bin:

ls -l -t -r /bin
ls -ltr /bin

Perintah berikut memaparkan kandungan fail ch1.txt dan ch2.txt. Nama program ialah cat, mempunyai dua argumen nama fail:

cat ch1.txt ch2.txt

Berikut ialah beberapa arahan untuk pemproses gesaan arahan DOS, OS/2 dan Microsoft Windows. Perintah berikut memaparkan kandungan fail readme.txt. Nama program ialah type dan hujahnya ialah readme.txt.[1]

type readme.txt

Perintah berikut menyenaraikan kandungan direktori semasa. Nama program ialah dir, dan Q ialah petanda yang meminta pemilik setiap fail turut disenaraikan.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Type - Display a text file - Windows CMD". SS64.com. Dicapai pada 14 March 2019.
  2. ^ "DIR - list files and folders - Windows CMD". SS64.com. Dicapai pada 14 March 2019.