Asmara 2 (drama)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Asmara 2 adalah merupakan sebuah drama percintaan dan kekeluargaan yang penuh dengan lonflik kehidupan. Drama bersiri yang diarahkan oleh Heykal Hanafiah ini merupakan kesinambungan kisah dari musim pertama. Dibintangi oleh Shahz Jaszle, Faezah Elai, Faralyna Idris, Marsha Londoh dan ramai lagi.

Asmara 2
GenreDrama
Cinta
Keluarga
Konflik
Ditulis olehSharifah Abu Salem
PengarahHeykal Hanafiah
Dibintangi oleh
Shahz Jaszle
Faezah Elai
Faralyna Idris
Fezrul Khan
Fiza Halim
Marsha Londoh
Lagu pembukaan"Menyesal" nyanyian 6ixth Sense
Lagu penutup"Menyesal" nyanyian 6ixth Sense
PenggubahGjie
Negara asalMalaysia
BahasaBahasa Melayu
Bilangan episod13
Penerbitan
Penerbit eksekutifJulia Juhasu
PenerbitRosyam Nor
Runika Mohd Yusof
Pemasangan kamera
Tetapan multi-kamera
Tempoh siaran48 minit (per episod)
Syarikat penerbitan
Suhan Movies & Trading Sdn Bhd
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Lestary)
Format gambar480i (SDTV)
Format audioDolby Digital
Siaran asal8 Mac 2011 – 31 Mei 2011
Kronologi
MengikutiHani
Diikuti olehAna lu'lu
Rancangan berkaitan
Asmara

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Pada musim sebelumnya, Asmara seperti kehilangan semangat dan menjadi murung. Nek Mah sentiasa mengingatkan Asmara tentang tanggungjawabnya kepada Adam (anak Zaliya). Zaliya yang dianggap sudah meninggal dunia sebenarnya berada dalam keadaan koma kerana Sahlan sengaja menyembunyikannya daripada pengetahuan Asmara. Sahlan tidak mahu lagi menyusahkan hidup Asmara sekaligus ingin menyingkirkan Asmara terus daripada kehidupan Zaliya buat selamanya dan enggan mengakui Adam sebagai cucunya.

Selepas tiga bulan, Asmara mengambil keputusan untuk mengahwini Melati atas desakan semua dan demi Adam. Pada hari perkahwinan Asmara dengan Melati, Zaliya sedar dari koma. Zaliya kecewa kerana Asmara menganggapnya sudah mati dan anaknya kini dalam jagaan Asmara. Zaliya memulakan kehidupan baru dengan semangat positif atas bantuan kakaknya, Tria. Zaliya juga telah menukarkan penampilannya serta mengubah identitinya sebagai Suhana agar dia dapat bebas untuk bertemu dan melihat Adam, anaknya yang telah dilahirkan sebelum ini.

Suatu hari, Melati telah terlihat kelibat Zaliya di pusat membeli belah namun Melati tidak berkesempatan untuk bersemuka terus. Namun Melati bertekad untuk merahsiakannya daripada Asmara sehinggalah Asmara sendiri juga telah terserempak dengan Zaliya tetapi Zaliya berjaya memperdaya Asmara dengan berlagak seolah-olah tidak mengenalinya. Sejak itu, fikiran Asmara terganggu kerana wajah Suhana saling tidak tumpah seperti Zaliya. Manakala Melati yang kini sudah hamil sedar bahawa Asmara masih mencintai Zaliya. Masing-masing sengsara dengan perasaan cinta, cemburu dan prasangka tanpa menyedari muslihat Ferhad yang akan membahayakan nyawa si kecil yang tidak berdosa.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Lagu-lagu[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]