Badai salji

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Satu gabungan badai salji Perenggan-Kesan Tasik melanda Toronto, Kanada semasa waktu puncak.

Badai salji adalah salji sederhana lebat secara tiba-tiba dengan salji terbang dan angin permukaan yang kencang dan kuat.[1] Ia sering dirujuk sebagai memutih dan adalah serupa dengan ribut salji tetapi adalah lebih setempat dalam masa atau ruang dan pengumpulan salji mungkin ketara atau mungkin tidak.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Terdapat dua jenis badai salji utama, kesan tasik dan perenggan.

Salji kesan tasik[sunting | sunting sumber]

Kesan radar bagi badai salji kesan tasik di luar Tasik Besar daripada radar AS
Imej radar badai salji yang kuat di luar Tasik Huron pada Disember 2010. Ribut khusus ini meninggalkan lebih daripada 200 cm salji di utara London, Ontario.
Badai salji berjalur linear tunggal di atas Ontario Selatan

Apabila udara Artik bergerak di atas hamparan besar perairan terbuka yang panas pada musim sejuk, terbentuk awan perolakan yang menyebabkan limpahan salji berat kerana adanya jumlah besar lembapan yang boleh didapati. Ini berlaku di barat daya siklon luar tropika, dengan aliran angin siklon melengkung membawa udara sejuk merentasi Tasik Besar yang agak panas yang kemudiannya membawa kepada salji kesan tasik jalur sempit yang boleh menghasilkan salji setempat yang ketara.[2] Keadaan memutih akan memberi kesan kepada koridor sempit dari pantai ke kawasan pedalaman sejajar bersama-sama arah angin lazim.[3][4] Ini akan dipertingkatkan apabila jisim udara yang bergerak adalah diangkat dengan oleh ketinggian yang lebih tinggi. Nama ini berasal dari kawasan Tasik Besar Amerika Utara, walau bagaimanapun, mana-mana jasad air boleh menghasilkannya. Kawasan lindung angin lautan, seperti Maritimes Kanada boleh mengalami badai salji sebegitu.

Kawasan yang terlibat dengan tasik kesan salji dipanggil jalur salji dan kadar pemendapan banyak inci (sentimeter) salji sejam adalah biasa dalam situasi ini. Dalam usaha untuk salji kesan tasik terbentuk, perbezaan suhu di antara air dan 850 mbar hendaklah sekurang-kurangnya 23 °F (13 °C), suhu permukaan sekitar tanda beku, tasik tidak terbeku, laluan di atas tasik sekurang-kurangnya 100 km, dan arah ricih angin dengan ketinggian hendaklah tidak kurang daripada 30° dari permukaan ke 850 milibar.[5] Udara yang sangat sejuk bergerak ke atas air yang masih hangat di awal musim sejuk juga boleh menghasilkan petir sajli, salji diiringi oleh kilat dan guruh.

Badai salji perenggan[sunting | sunting sumber]

Badai salji perenggan bergerak ke arah Boston, Massachusetts, Amerika Syarikat

Badai salji perenggan adalah garis perolakan perenggan kuat (serupa dengan jalur hujan), apabila suhu adalah berhampiran beku di permukaan. Perolakan kuat yang terbentuk mempunyai kelembapan yang mencukupi untuk menghasilkan keadaan memutih di tempat-tempat yang dilewati apabila angin menyebabkan salji bertiup kuat.[3] Badai salji jenis ini umumnya berlangsung kurang daripada 30 minit di mana-mana titik di sepanjang laluannya tetapi gerakan garisnya boleh meliputi jarak yang jauh. Badai perenggan boleh terbentuk di hadapan jarak pendek perenggan permukaan sejuk atau di belakang perenggan sejuk dalam situasi apabila terdapat lain-lain faktor yang menyumbang seperti angkat dinamik daripada sistem tekanan rendah pendalaman atau satu siri garis palung yang bertindak serupa dengan laluan perenggan sejuk tradisional. Dalam keadaan di mana angin badai terbentuk pasca perenggan bukanlah luar biasa untuk mempunyai dua atau tiga jalur badai linear berlalu dalam masa yang singkat, hanya dipisahkan oleh 25 batu (40 kilometer) dengan setiap laluan titik yang sama dalam kira-kira 30 minit sela.

Ini adalah sama dengan garis ribut petir di musim panas tetapi puncak awan adalah hanya 5,000 hingga 10,000 kaki (1,500 hingga 3,000 m), sering sukar untuk dilihat pada radar. Ramalan peristiwa jenis ini adalah bersamaan dengan ramalan cuaca buruk musim panas bagi laluan badai: kehadiran perenggan palung tajam dengan peralihan angin dan jet tahap rendah lebih daripada 30 knot (55.58 km/h). Walau bagaimanapun, kubah sejuk di belakang palung adalah pada 850 mbar berbanding tahap yang lebih tinggi dan mestilah sekurang-kurangnya -13 °F (-25 °C). Kehadiran kelembapan permukaan daripada jasad-jasad air atau cecair kerpasan sedia ada juga merupakan faktor utama membantu meningkatkan titik suhu embun dan menepukan lapisan sempadan. Penepuan ini boleh meningkatkan dengan ketara jumlah perolakan tenaga berpotensi yang tersedia yang membawa kepada pertumbuhan menegak lebih mendalam dan paras air untuk kerpasan lebih tinggi lalu meningkatkan jumlah salji yang boleh dihasilkan oleh badai. Dalam kes-kes di mana terdapat sejumlah besar pertumbuhan menegak dan pencampuran badai boleh membentuk awan kumulonimbus menyebabkan kilat dan guruh yang digelar petir salji.

Bahaya[sunting | sunting sumber]

Keadaan cuaca yang semakin teruk semasa badai salji sering membawa kepada kemalangan jalan raya.

Kedua-dua jenis badai salji adalah sangat berbahaya untuk pengguna jalan raya dan kapal terbang atau sebarang pengembara yang malang jika terjebak dalam badai salji. Perubahan keadaan adalah sangat tiba-tiba, dan keadaan licin dan kehilangan penglihatan secara mendadak disebabkan oleh memutih sering menyebabkan perlanggaran berbilang kenderaan. Dalam kes salji kesan tasik, banyak salji boleh terkumpul dalam jangka masa yang singkat, mungkin menyebabkan penutupan jalan dan melumpuhkan bandar-bandar. Sebagai contoh, pada 9 Januari 2015, badai salji berat setempat menyebabkan 193 buah kenderaan berlonggok di lebuh raya I-94 berhampiran Galesburg, Michigan.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ National Weather Service Detroit/Pontiac
  2. ^ B. Geerts (1998). "Lake Effect Snow". University of Wyoming. Dicapai pada 2008-12-24.
  3. ^ a b Meteorological Service of Canada (September 8, 2010). "Snow". Winter Hazards. Environment Canada. Dicapai pada 2010-10-04.
  4. ^ Cameron Scott. "What is Lake Effect Snow". Science 360!. RR Donnelly. Dicapai pada October 23, 2013.
  5. ^ Jeff Haby. "Lake effect forecasting". Haby's Weather Forecasting Hints. theweatherprediction.com. Dicapai pada 2009-08-12.
  6. ^ "Michigan I-94 Pileup | Firefighter Nation". Firefighter Nation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-10-08. Dicapai pada 2015-10-09.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]