Bandar Dagang Senayan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Bandar Dagang Senayan atau Senayan City (lazimnya biasa disingkat dengan nama cembung "Senci" oleh warga tempatan) ialah sebuah pekan raya (bahasa indonesia: superblok), di Kampung Gelora, Pekan Tanah Abang, Daerah Jakarta Pusat, Bandar DKI Jakarta. Cakupan pusat beli-belah yang menghampar luas dan salah satu yang terbesar di Jakarta, itulah mengapa dalam bahasa Indonesia disebut superblok.

Pusat beli-belah ini didirikan oleh pemaju Agung Podomoro Land ini dirasmikan pada tarikh 23 jun 2006, serta 2 menara perkantoran iaitu Panin Tower dan Menara SCTV (atau SCTV Tower).

Pusat beli-belah ini juga pernah dikunjung oleh Miss Universe 2006.[perlu rujukan][perlu rujukan]

Templat:Bedakan

Senayan City Mall
LokasiGelora, Tanah Abang, Kota Jakarta Pusat
AlamatJalan Asia Afrika Lot 19, RT.1/RW.3
Kelurahan Gelora, Kecamatan Tanah Abang
Kota Jakarta Pusat 10270
Tarikh pembukaanJumat, 23 Juni 2006
PemajuAgung Podomoro Land
PemilikAgung Podomoro Group
ArkitekDP Architects
Bil. penyewa utama9
Keluasan lantai peruncitan48,000 m2 (retail)
Bil. tingkat8 Lantai (Retail)
22 Lantai (SCTV Tower)
26 Lantai (Panin Tower)
3 Basement
Laman webSitus Resmi

Menara SCTV[sunting | sunting sumber]

Pada tarikh 1 Februari 2008, SCTV memindahkan pejabatnya dari Setia SCTV di Jalan Jendral Gatot Subroto Kavling 21 Kampung Getah Semanggi, Pekan Setiabudi, Daerah Jakarta Selatan ke Lantai 11 Menara SCTV di Bandar Dagang Senayan. Walau demikian, studio tempat penerbitan (yang disebut sebagai "Studio Penta") tetap terletak di Pekan Kebon Limau, Daerah Jakarta Barat.

Di bangunan ini, SCTV mengoperasikan studio wartawan dan ruang penyuntingan Liputan 6. Selain itu, rumah pengeluaran Screenplay Productions juga beribu pejabat pada bangunan ini.

Pada tarikh 19 November 2012, Berita Indosiar memindahkan pejabat ruangan penyuntingannya ke bangunan ini dari Bangunan Indosiar Television Centre di Jalan Damai Nombor 11 Kampung Daan Mogot, Pekan Kalideres, Daerah Jakarta Barat.

Kejadian Nahas[sunting | sunting sumber]

  • Pada tarikh 30 November 2009, Seorang lelaki bunuh diri dan campak dari lantai 5 sehingga maut.[1]
  • Pada tarikh 24 November 2018, Silo Serambi Bandar Dagang Senayan tiba-tiba kehilangan kuasa selama lebih Dari 50 Minit.[2][3]
  • Pada tarikh 20 April 2023, terjadinya jerebu di sebuah kedai makan di Lantai bahagian LG menimbulkan kebakaran. Selepas kejadian nahas tersebut, zon lantai tersebut kembali seperti biasa.[4][5]
  1. ^ "Pengelola Senayan City Tegaskan Keprihatinan atas Insiden Bunuh Diri". Republika. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Desember 2009. Dicapai pada 4 Desember 2009. Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  2. ^ Fadhil, Haris. "Lift Mati di Sency, Pengunjung Sempat Terjebak Hampir 1 Jam". detikcom. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Januari, 2019. Dicapai pada 24 November 2018. Check date values in: |archive-date= (bantuan)
  3. ^ Rizqo, Kanavino Ahmad. "Lift Mati Bikin Pengunjung Terjebak, Ini Penjelasan Manajemen Sency". detikcom. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Desember, 2019. Dicapai pada 24 November 2018. Check date values in: |archive-date= (bantuan)
  4. ^ Dzaky Nurcahyo. "Kebakaran Restoran di Senayan City Sudah Padam, Tak Ada Lagi Kepulan Asap". Dicapai pada 2023-04-20.
  5. ^ Dzaky Nurcahyo. "Pengelola Sebut Senayan City Tidak Kebakaran, Hanya Muncul Asap di Restoran". Dicapai pada 2023-04-20.