Burung Walit

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Burung Walit
Walit Sarang Hitam
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Apodiformes
Keluarga: Apodidae
Subkeluarga: Apodinae
Tribus: Collocaliini
Genera

Burung Walit adalah spesies burung yang berada dalam empat genera iaitu Aerodramus, Hydrochous, Schoutedenapus dan Collocalia. Ia membentuk puak Collocaliini dalam keluarga burung Layang-layang, Apodidae. Kumpulan ini mengandungi sekitar 30 spesies yang hidup di selatan Asia, selatan kepulauan Pasifik dan timur laut Australia, semuanya dalam kawasan tropika dan subtropika. Ia juga merupakan anggota tipikal dalam Apodidae, dengan ciri-ciri sayap kecil untuk terbang dengan laju, mulut yang luas dan paruh kecil bagi menangkap serangga semasa terbang. Apa yang membezakan ia dengan spesies burung Layang-layang (tetapi bukan semua) dan kesemua burung lain[1] adalah kebolehan mereka untuk menggunakan cara yang mudah tetapi berkesan ciri gema untuk navigasi dalam keadaan gelap terutamanya di dalam gua di mana ia akan bertenggek dan membiak. Sarang bagi beberapa spesies akan dibina dengan menggunakan air liurnya, dan dikutip bagi menghasilkan sup sarang burung dalam masakan Cina yang terkenal.

Spesies[sunting | sunting sumber]

Walit Papua lebih rapat dengan dengan Layang-layang Hantu berbanding dengan spesies Aerodramus lain dan mungkin lebih baik diletakkan dalam satu genus yang berasingan,[2] di mana Thomassen et al. (2005) telah mencadangkan untuk menyatukan semula kesemua burung walit ke dalam Collocalia.[3] Schoutedenapus adalah salah satu genera burung yang paling kurang diketahui.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ kecuali oilbird. The presence of echolocation was formerly used to argue for a close relationship of the Apodiformes and the oilbird, but the actual situation is more complicated. See also: Caprimulgiformes.
  2. ^ Price, J. Jordan; Johnson, Kevin P.; Bush, Sarah E.; Clayton, Dale H. (2005). "Phylogenetic relationships of the Papuan Swiftlet Aerodramus papuensis and implications for the evolution of avian echolocation". Ibis. 147 (4): 790–796. doi:10.1111/j.1474-919X.2005.00467.x.
  3. ^ Thomassen, Henri A.; Den Tex, Robert-Jan; De Bakker, Merijn A.G.; Povel, G. David E. (2005). "Phylogenetic relationships amongst swifts and swiftlets: A multi locus approach". Molecular Phylogenetics and Evolution. 37 (1): 264–277. doi:10.1016/j.ympev.2005.05.010. PMID 16006151.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Fullard" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Hobbs" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Jordan" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Lee" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Lourie" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Marcone" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Price2004" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Thomassen2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Camfield, Alaine (2004) Apodidae. Animal Diversity Web (online). Accessed August 24, 2006.
  • Gausset, Quentin (2004): Chronicle of a Foreseeable Tragedy: Birds' Nests Management in the Niah Caves (Sarawak). Human Ecology 32(4): 487–506. DOI:10.1023/B:HUEC.0000043517.23277.54 (HTML abstract)