Cangkat Pasifik Timur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The East Pacific Rise, travelling South from the Gulf of California

Cangkat Pasifik Timur ialah permatang tengah lautan, sempadan plat tektonik mencapah di sepanjang lantai Lautan Pasifik. Ia memisahkan Plat Pasifik ke barat dari (utara ke selatan) Plat Amerika Utara, Plat Rivera, Plat Cocos, Plat Nazca, dan Plat Antartika. Ia mengunjur dari titik tidak yang ditetapkan berhampiran Antartika di selatan ke utara ke penamatan di hujung utara Teluk California di lembangan Laut Salton di selatan California.

Keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Cangkat Pasifik Timur, 21 darjah utara. Asas cerobong "perasap hitam" (black smoker)

Kerak lautan bergerak jauh dari Cangkat Pasifik Timur ke dua-dua belah pada kadar 7.5 cm/tahun.[1] Di sebelah timur cangkat, Cocos dan Nazca yang bergerak ke arah timur bertemu Plat Amerika Selatan dan Plat Amerika Utara yang bergerak ke arah barat dan dibenam di bawah mereka. Jalur gunung berapi sepanjang Andes dan lekuk gunung berapi melalui Amerika Tengah dan Mexico adalah kesan langsung perlanggaran ini. Di timur Semenanjung Baja California, Cangkat itu kadang-kadang dirujuk sebagai Teluk California Rengkahan Zon. Di kawasan ini, kerak lautan yang baru terbentuk adalah bercampur dengan rengkahan kerak benua berasal dari Plat Amerika Utara.

Berhampiran Pulau Easter, Cangkat Pasifik Timur bertemu Cangkat Chile di Pulau Easter dan Juan Fernandez mikroplat, bergerak ke timur di mana ia dibenam di bawah Plat Amerika Selatan di Jurang Peru-Chile sepanjang pantai selatan Chile. Lanjutan selatan Cangkat Pasifik Timur (dipanggil Permatang Pasifik-Antartik) bergabung dengan Permatang India Tenggara di Simpang Tiga Macquarie selatan New Zealand.

Bersama-sama Cangkat Pasifik Timur, lohong hidroterma dipanggil perasap hitam pertama kali ditemui dan telah dikaji secara meluas. Lohong ini membentuk deposit bijih sulfida besar-besaran volkanogeni di dasar laut.[2] Banyak makhluk laut dalam yang pelik telah ditemui di sini. Bentangan selatan Cangkat Pasifik Timur adalah salah satu bahagian sistem permatang tengah laut Bumi yang paling pesat tersebar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Understanding plate motions", USGS. Retrieved 26 June 2013.
  2. ^ Herzig, P. M.; Petersen, S.; Hannington, M. D. (2000), Polymetallic Massive Sulphide Deposits at the Modern Seafloor and their Resource Potential (PDF), ISA Technical Study: No. 2, International Seabed Authority, m/s. 8

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Mid-ocean ridges