Chiquititas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Chiquititas ialah cerita telenovela kanak-kanak dari Argentina. Ia telenovela pertama yang ditayangkan di Malaysia di saluran Astro Ceria dalam dua bahasa iaitu Bahasa Sepanyol dan Bahasa Melayu.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Dalam dua musim pertama, persembahan mengikut format telenovela yang lebih tipikal yang berubah dari musim ketiga dan seterusnya.

  • 1995

Tidak lama selepas Gabriela mempunyai anak, ayahnya,Romiro Moran menculik cucunya kerana, sebagai seorang lelaki yang sangat konservatif, beliau tidak dapat menerima idea bahawa anaknya akan menjadi seorang ibu tunggal. Jadi Mili cucunya akan mempunyai tempat untuk hidup, dia mencipta rumah anak yatim, "Rincón de Luz" (Corner of Light). Sebagai tahun-tahun yang berlalu, anak-anak gadis di rumah anak yatim menjadi sebuah keluarga. Di rumah anak yatim ini penuh dengan harapan dan mimpi, setiap yang chiquititas, dipandu oleh Mili, akan hidup beribu-ribu pengembaraan penuh kasih sayang, persahabatan dan keseronokan.

Tetapi tidak semua bahagi, Ginette, pengarah rumah anak yatim, akan berbuat apa-apa untuk mempunyai rumah agam besar di mana rumah anak yatim setempat kepada dirinya sendiri sebagai membalas dendam kepada teman lelakinya, pemilik rumah anak yatim. Kehidupan gadis-gadis akan disentuh dan diubah oleh Belen, seorang gadis muda yang bekerja di salah satu daripada kilang-kilang dan kajian Moran sebagai pembantu sosial. Di rumah anak yatim, Belen akan memenuhi Martín, anak Ramiro tertua, seorang ahli ekonomi yang tinggal di London dan kembali ke Argentina kerana kerja-kerja. Mereka akan jatuh cinta antara satu sama lain tetapi Ramiro akan berbuat apa-apa untuk menjaga mereka berasingan.

  • 1996

Selepas kematian Ramiro adiknya Carmen, memilih untuk berada dalam menjaga kekayaannya. Dia akan melakukan apa-apa , dia boleh menyimpan Ramiro rahsia yang paling dikehendaki untuk melindungi identiti sebenar Mili. Sementara itu, adalah satu permulaan baru dalam kehidupan Belen yang dinamakan sebagai pengarah rumah anak yatim. Selepas Martín meninggalkan dia kembali ke London, dia tidak fikir dia akan dapat jatuh cinta sekali lagi sehingga dia bertemu Facundo, doktor rumah anak yatim.

  • 1997

Carmen akhirnya berjaya untuk menutup rumah anak yatim. Tetapi Belen dan kanak-kanak menerima bantuan seorang lelaki misteri yang bernama Pedro Vega yang mendermakan rumah agam lama kepada mereka. Di tempat ini berbahaya dan menyeramkan, mereka akan memenuhi Elena, tuann rumah, seorang wanita misteri dan keji.

Dalam kejiranan baru mereka, anak-anak akan bertemu rakan-rakan dan jiran baru. Hidup mereka akan mula berubah sejak ia meninggalkan kanak-kanak mereka di belakang dan mula berkembang. Mereka akan membuat percubaan ciuman pertama mereka dan akan sedar akan kuasa persahabatan.

Hubungan antara Belen dan Facundo akan musnah terima kasih kepada Andrea, Facundo bekas teman wanita, dan tidak bertanggungjawab Méndez Ayala Alejo.

Sementara itu, sebagai diraikan dan Mili menjadi lebih dekat setiap hari, Carmen akan mengikuti mereka rapat, cuba untuk menjaga mereka daripada mengetahui rahsia dan hubungan sebenar mereka. Tetapi pada akhirnya, kebenaran akhirnya akan datang kepada cahaya.

  • 1998

Fasa baru akan bermula dalam kehidupan anak-anak yatim apabila mereka menjadi remaja.

Anak-anak yatim mempunyai jiran yang baru, Manuel, saudara kembar Alejo. Dia dan Belen akan jatuh cinta, tetapi dia menyembunyikan rahsia besar: dia sebenarnya Alejo dan hanya berpura-pura menjadi Manuel supaya dia boleh memenangi hati Belen.

  • 1999

María mendapati "El Libro de la vida" yang Belen dan anak-anak menulis, dan membuat keputusan untuk mencari tempat seperti "Rincón yang Luz". Dia bertemu dengan beberapa kawan-kawan baru dan mendapati jelapang dengan pokok ajaib yang dimiliki orang tua, yang bernama Joaquín. Anak-anak yatim memutuskan untuk tinggal di sana selama beberapa hari, tetapi apabila Ana, seorang malaikat dari langit, datang untuk menyelamatkan pokok yang sakit, mereka memutuskan untuk tinggal dan hidup di sana dan akhirnya untuk membuat jelapang rumah anak yatim baru mereka.

  • 2000

Ana dan Juan meninggal dunia, Pia dibakar jelapang dan anak-anak yang melarikan diri dari rumah anak yatim rumah cahaya. Kini mereka perlu mencari tempat yang baru untuk hidup dan María memutuskan masa yang sempurna untuk mencari asal "Rincón de Luz". mereka memulakan perjalanan selepas bintang yang membawa mereka ke "Rincón de Luz". Belen dan kanak-kanak itu tidak berada di sana lagi. Rumah itu dijual kepada seorang lelaki yang dipanggil Refael, semua orang fikir dia hantu. Beliau terlibat dalam kemalangan dan sejak itu dia telah tinggal dalam keadaan gelap dengan topeng pada mukanya.

Apabila masa berlalu, seorang wanita yang dipanggil Luz tiba di "Rincón de Luz" dan bergerak dalam hidup dengan anak-anak yatim. Beliau kemudiannya mendapati Refael, jatuh cinta dan memutuskan untuk membantu dia keluar dari tempat perlindungan.

  • 2001

Luz, Refael dan Juanita memutuskan untuk mencari anak hilang Refael. rumah anak yatim itu dibiarkan tanpa gantian, dan apabila majlis itu mendapati, mereka menghantar seorang pengurus baru untuk memperbaiki keadaan kucar-kacir. Lidia, seorang wanita yang ganas dan kejam, mendapat peluang untuk mengambil alih rumah anak yatim itu, menjual dan menghapuskan anak-anak dengan menghantar mereka ke rumah anak yatim rumah cahaya. Rancangannya dimusnahkan oleh Mili, seorang gadis yang sebelum ini tinggal di "Rincón de Luz" (dengan Belen), dan yang datang kembali selepas ibunya meninggal dunia untuk cuba untuk membantu kanak-kanak sehingga Luz dan Refael kembali.