Choujin X

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Choujin X
超人X
(Chōjin Ekkusu)
Genre
Manga
PengarangSui Ishida
PenerbitShueisha
Penerbit Lain
DemografikSeinen
PencetakanYoung Jump Comics
Majalah Asal
Tarikh Pengeluaran10 Mei 2021 – kini
Jilid7 (Senarai jilid)
Portal Anime dan Manga

Choujin X (Jepun: 超人X, Hepburn: Chōjin Ekkusu) adalah siri manga jepun yang ditulis dan dilukis oleh karyawan manga Sui Ishida. Manga ini memiliki jadwal tidak menentu yang bersiri di laman web penerbit Shueisha, Tonari no Young Jump sejak Mei 2021, dan majalah Weekly Young Jump dari Oktober 2021 hingga Februari 2022.

Ikhtisar[sunting | sunting sumber]

Azuma Higashi (Jepun: 東 アズマ, Hepburn: Higashi Azuma) memiliki keboleh berlawan yang hebat serta seorang yang begitu adil. Di sekolah, Azuma biasanya mendapat markah yang bagus dalam semua bidang. Teman kelasnya Tokio Kurohara (Jepun: 黒原 トキオ, Hepburn: Kurohara Tokio) memiliki watak yang terbalik pula dibandingkan Azuma: Tokio malas menuruti guru, dan lebih cenderung diam ketika Azuma terkena melawan. Meskipun terlihat tidak akrab, tapi mereka sebenarnya merupakan sahabat. Kedua-dua mereka tinggal di Wilayah Yamato, dengan pekan mereka hampir dibinasakan oleh Choujin, sejenis manusia yang memiliki kemampuan tubuh melebihi kelaziman. Saat mereka balik ke rumah, tiba-tiba mereka diserang oleh Choujin yang mengugut untuk membunuh mereka berdua. Tanpa apa-apa jalan keluar, kedua-duanya pun menjadi Choujin untuk meneruskan hidup. Cerita manga ini berfokuskan pengembaraan dan cabaran bagi menghadapi kekacauan yang berleluasa serta jalan hidup yang penuh bahaya sebagai Choujin.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Mateo, Alex (May 10, 2021). "Viz Media, Manga Plus Publish New Choujin X Manga by Tokyo Ghoul's Sui Ishida". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada August 21, 2021. Dicapai pada August 21, 2021.
  2. ^ 超人X:「東京喰種」石田スイの新連載が「ヤンジャン」に 超人たちの異能力バトルアクション. Mantan Web (dalam bahasa Jepun). October 14, 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada December 30, 2021. Dicapai pada December 29, 2021.