Doga (Yoga Anjing)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Doga (kata lakur bagi "dog yoga" dalam bahasa Inggeris yang bermaksud "yoga anjing") ialah amalan yoga dengan anjing peliharaan.

Melalui perbuatan melatih anjing, yoga manusia, meditasi, urut lembut, dan peregangan, pengamal Doga berusaha untuk mencapai tarikan positif dan harmoni yang lebih kuat dengan anjing mereka. Akupunktur anjing dan nyanyian juga diketahui kadang-kala berlaku dalam rutin Doga.

Terdapat dua falsafah doga: anjing itu digunakan sebagai objek atau anjing adalah pasangan. Pendekatan pertama berasal dari Amerika Syarikat dan yang berikutnya dari Kanada. Dalam Doga, pemilik dan anjing peliharaan mereka berfungsi sebagai satu unit - pemiliknya membantu anjing mereka dalam kedudukan yang berbeza dan, dalam beberapa kes, haiwan peliharaan digunakan sebagai alat atau instrumen sementara para pemilik menyempurnakan pose mereka. Ini dilihat sebagai cara unik untuk berlatih yoga dan latihan non-tradisional, sambil meneroka dinamik mainan kuasa.

Kedudukan Doga: anjing kebawah atau Adho mukha śvānāsana

The second Doga philosophy places the dog as a yoga partner in which routines are simultaneously accomplished by human and dog. The person does downward dog and so too does their canine partner. Asanas unravel in a synchronised choreography. The Doga practice serves to create a secure attachment between owner and dog, facilitate training, develop impulse control, relaxation, and meditation. The Canadian version of Doga[1] explores and develops social learning through imitation and cognition. This philosophy sees the dog as an integral partner to the routine.

Falsafah Doga kedua menempatkan anjing ini sebagai pasangan yoga di mana rutin dilakukan secara serentak oleh manusia dan anjing. Pemilik melakukan kedudukan anjing ke bawah dan begitu juga dengan pasangan anjing mereka. Asanas terbongkar dalam koreografi yang diserentakann. Amalan Doga berfungsi untuk mewujudkan hubungan yang selamat antara pemilik dan anjing, memudahkan latihan, membangunkan kawalan dorongan, bersantai dan meditasi. Versi Doga Kanada[2] meneroka dan mengembangkan pembelajaran sosial melalui ikutan dan kognisi. Falsafah ini melihat anjing sebagai rakan kongsi yang rutin.

Doga telah menerima beberapa kritikan daripada masyarakat yoga.[3] Kelas Doga telah dilabelkan tidak sesuai kerana meremehkan amalan suci dengan mengubahnya menjadi "fad", kerana dasar leweh mereka mengenai pensijilan guru, dan kerana gangguan anjing pada tumpuan dan kelancaran peserta apabila ia tidak dilatih dengan betul untuk bekerjasama.[3]

Persatuan amal Amanah Anjing ("Dogs Trust") juga turut memberi amaran bahawa Doga yang tidak diselia mampu memberi kesan kepada kebajikan anjing-anjing itu, dan menyatakan: "Adalah penting untuk diingat bahawa anjing tidak dapat memberitahu kita apabila mereka sudah penat. Doga, dan apa-apa variasi, harus selalu akan dijalankan di bawah pengawasan profesional terlatih".[4]

Peminat Doga berhujah[3] bahawa amalan ini menekankan tumpuan yoga terhadap penyatuan antara makhluk, membantu mewujudkan pemikiran kawanan, memperkukuhkan ikatan antara pemilik dan hewan peliharaan, dan dapat memberikan ketahanan berat tambahan sehingga meningkatkan ritual yoga seseorang. Doga boleh dikatakan juga menyediakan sumber hiburan yang hebat untuk ahli kelas mesra anjing.

Faedah untuk Doga:[5]

  • ia boleh menjadi santai untuk anjing dan pemiliknya
  • boleh membantu anjing yang cedera
  • menyediakan latihan yang baik untuk anjing gemuk atau tua
  • membina ikatan yang lebih baik antara pemilik dan haiwan kesayangan
  • membolehkan pemilik untuk mengajar kawalan dorongan anjing mereka
  • mengajar kesabaran dan konsistensi manusia
  • membolehkan orang untuk terasing dan berehat
  • membolehkan orang ramai untuk ketawa dan menikmati anjing mereka

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dufresne Cyr, Gaby (2014). "Doga Classes". www.dogueshop.com. Dicapai pada 2017-08-30. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ Dufresne Cyr, Gaby (2014). "Doga Classes". www.dogueshop.com. Dicapai pada 2017-08-30. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  3. ^ a b c Lyttle, B. (April 8, 2009) "Bonding With Their Downward-Facing Humans", The New York Times.
  4. ^ "Yoga – with dogs". BBC. September 20, 2013.
  5. ^ "What is Doga?". ACTIVE.com. 2011-09-15. Dicapai pada 2017-05-08.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Rencana[sunting | sunting sumber]

Buku[sunting | sunting sumber]

Templat:Tunas Yoga