Dortmund

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dortmund
Jata Dortmund
NegaraJerman
NegeriRhine-Westphalia Utara
Wilayah pentadbiranArnsberg
DaerahDaerah bandar
Kerajaan
 • Datuk BandarUllrich Sierau (SPD)
Keluasan
 • Jumlah280.3 km2 (108.2 batu persegi)
Penduduk
 (2010)
 • Jumlah580,444
 • Kepadatan2,100/km2 (5,400/batu persegi)
Zon waktuCET/CEST (UTC+1/+2)
Poskod
44135–44388
Kod dail0231, 02304(in Schwerte)
Pendaftaran kenderaanDO
Laman sesawangdortmund.de

Dortmund merupakan sebuah bandaraya di Jerman, terletak dalam Bundesland di Rhine-Westphalia Utara, dalam Ruhr are. Dengan jumlah penduduk seramai 587,830 orang (20 Jun 2005). Sungai Ruhr mengalir ke selatan bandaraya itu, dan sungai Emscher mengalir melalui kawasan perbandaran. Terusan Dortmund-Ems juga berakhir di Pelabuhan Dortmund, yang merupakan terusan terbesar di Jerman, dan menyambungkan Dortmund keLaut Utara.

Dortmund dikenali sebagai "metropolis hijau" Westphalia. Hampir separuh dari kawasan perbandaran terdiri dari jalan air, tanah paya, pertanian dan kawasan hijau dengan taman-taman mewah seperti Westfalenpark dan Rombergpark. Selepas hampir seratus tahun perlombongan ektensif arang batu, dan pembuatan keluli dalam kawasan terhad di dalam bandar, keadaan hari ini sungguh berbeza.

Pasar Krismas (Weihnachtsmarkt) merupakan salah sebuah pasar terbesar di Jerman, dan menempatkan "pkok Krismas" terbesar di dunia, dibentuk dengan menyusun beratus-ratus pokok bagi membentuk satu susunan bentuk piramid.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]