EA Sports UFC

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
EA Sports UFC
PembangunEA Canada
SkyBox Labs
PenerbitEA Sports
EnjinIgnite (PS4, XB1)
PlatformPlayStation 4
Xbox One
iOS
Android
Pelepasan
  • PlayStation 4, Xbox One
  • June 17, 2014
  • iOS, Android
  • April 21, 2015
GenrePermainan video pertempuran, sports
ModPemain tunggal Sunting ini di Wikidata

EA Sports UFC ialah permainan video pertarungan seni mempertahankan diri campuran yang dibangunkan dalam kerjasama antara EA Canada dan SkyBox Labs, dan diterbitkan oleh EA Sports untuk PlayStation 4 dan Xbox One. Ia berdasarkan jenama Ultimate Fighting Championship (UFC) dan dikeluarkan pada 17 Jun 2014. Demo boleh dimainkan telah dikeluarkan di PlayStation Network dan Xbox Marketplace pada 3 Jun 2014, dengan atlet penutup Jon "Bones" Jones dan Alexander "The Mauler" Gustafsson sebagai pejuang yang boleh dimainkan. Ia adalah permainan UFC pertama sejak THQ menjual lesen kepada Electronic Arts.

Versi mudah alih permainan percuma untuk dimainkan telah dikeluarkan untuk peranti iOS dan Android pada 21 April 2015.[1] Sekuelnya, EA Sports UFC 2, dikeluarkan pada Mac 2016.[2] Ansuran ketiganya, EA Sports UFC 3, dikeluarkan pada 2 Februari 2018,[3] dan tajuk keempat, EA Sports UFC 4, dikeluarkan pada 14 Ogos 2020.

Tajuk kelima dalam siri ini, EA Sports UFC 5, telah diberi petunjuk di Twitter pada 5 Julai 2023, dan penuh pengumuman permainan dijadualkan akan dilakukan pada September 2023. [4]

Permainan[sunting | sunting sumber]

EA Sports UFC ialah permainan pertarungan seni mempertahankan diri campuran yang berdasarkan Ultimate Fighting Championship (UFC). Keintelektualannya mencakup perubahan dalam strategi pemain pertengahan permainan untuk meningkatkan realisme pengalaman permainan berbanding permainan UFC sebelumnya. Permainan ini juga mereplika "ubah bentuk badan penuh" untuk menghubungkan pemain dengan watak pemain mereka. The Ultimate Fighter dipaparkan pada Mod Kerjaya pada permulaannya. Turut disertakan ialah faedah yang dibuka sepanjang kerjaya untuk meningkatkan rancangan permainan.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Konflik asal timbul antara presiden UFC, Dana White, dan Electronic Arts ketika UFC mendekati EA Sports untuk bekerjasama dalam pembangunan permainan video UFC, tetapi EA menolak. Sebagai gantinya, UFC mengalih kepada pengembang permainan THQ untuk mencipta judul UFC. UFC 2009 Undisputed dari THQ berjaya menghantar kira-kira 2 juta salinan. Dengan kesuksesan siri ini, THQ segera memulai pekerjaan pada sekuelnya, UFC Undisputed 2010, dan melanjutkan dengan merilis UFC Undisputed 3 pada tahun 2012.

Dengan meningkatnya populariti MMA, terutama dengan kejayaan UFC, dan prestasi cemerlang THQ, Electronic Arts memutuskan untuk mengambil langkah dalam permainan seni mempertahankan diri campuran (MMA) dengan melancarkan EA Sports MMA. Permainan ini menampilkan pesaing dari promosi MMA lain pada masa itu, khususnya Strikeforce, sebagai alternatif kepada atlet UFC. Setelah penutupan THQ, Electronic Arts mengumumkan kemitraan "berbilang tahun, berbilang produk" dengan Ultimate Fighting Championship (UFC) di Ekspo Hiburan Elektronik 2012. THQ melaporkan bahwa hak penerbitan telah diakuisisi oleh EA Sports dengan "bayaran tunai yang tidak didedahkan". Permainan pertama untuk seri ini diperlihatkan pada acara pengungkapan Xbox One melalui trailer yang disajikan oleh EA Sports. Selain itu, permainan ini menjadi salah satu yang pertama menggunakan enjin Ignite dari Electronic Arts.

Sebagai hasil daripada projek baharu ini, Electronic Arts memutuskan untuk menangguhkan siri permainan tinju Fight Night mereka. Syarikat tersebut menyatakan bahawa keputusan ini terutamanya berdasarkan pandangan mereka bahawa UFC memiliki keunggulan antarabangsa yang lebih besar, walaupun EA Sports menyatakan bahawa siri permainan tinju tersebut masih memiliki potensi untuk kembali. Pasukan Malam Pertarungan (EA Canada) kemudian menjadi pasukan yang bertanggungjawab untuk pengembangan permainan UFC.

senarai nama[sunting | sunting sumber]

Senarai itu secara beransur-ansur didedahkan oleh EA Sports secara berkelompok. [5] [6] [7] [8] [9] Senarai terakhir terdiri daripada 97 pejuang UFC (tidak termasuk penambahan DLC ). [10] Legenda UFC Royce Gracie [11] dan ikon seni mempertahankan diri mendiang Bruce Lee [12] kedua-duanya dipaparkan dalam permainan sebagai pejuang yang boleh dibuka kunci bonus. Gracie boleh dimainkan dalam bahagian middleweight, dan Lee boleh dimainkan dalam kelas bantam, featherweight, lightweight dan welterweight. Kemas kini kandungan percuma telah dikeluarkan untuk dimuat turun pada 22 Julai 2014, menambahkan TJ Dillashaw, Tyron Woodley dan Takeya Mizugaki ke dalam senarai. [13] Pada 26 Ogos 2014, EA mengeluarkan satu lagi patch yang termasuk kelas berat Stipe Miocic serta kelas welter Matt Brown dan Mike Pyle . Pada 2 Oktober, EA mengeluarkan patch ketiga mereka termasuk Tim Kennedy dan Gunnar Nelson, dan juga menjadikan Nick Diaz dapat beralih ke bahagian middleweight. Pada 29 Oktober, EA mengeluarkan patch keempat mereka termasuk Hector Lombard, Diego Sanchez dan Michael Chiesa, dan juga menjadikan Gegard Mousasi dapat beralih ke bahagian middleweight. Pada 19 November, EA mengeluarkan patch kelima, yang ini termasuk Myles Jury, Andrei Arlovski, dan Yoel Romero . Pada 10 Disember, EA mengeluarkan pek legenda, yang termasuk Mark Coleman, Matt Hughes, Quinton Jackson dan Brock Lesnar . Pada 21 Januari, EA mengeluarkan patch ketujuh, yang ini termasuk Eddie Alvarez, Holly Holm, Rafael dos Anjos dan Anthony Johnson . Ini dikatakan sebagai kemas kini utama terakhir kerana mereka mula memfokuskan pada sekuel, yang dikeluarkan pada musim bunga 2016.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

EA Sports UFC menerima ulasan "campuran atau purata", menurut agregator ulasan permainan video Metacritic .

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Makuch, Eddie (April 22, 2015). "EA Sports UFC Comes to Mobile, Promises "HD-Quality" Graphics". GameSpot. Dicapai pada April 22, 2015.
  2. ^ "EA Sports UFC 2 Confirmed Details Coming Soon".
  3. ^ Good, Owen (November 3, 2017). "7M". Polygon. Dicapai pada November 3, 2017.
  4. ^ "EASports UFC Twitter Account". Twitter (dalam bahasa Inggeris). July 8, 2023. Dicapai pada 2023-07-30.
  5. ^ "'EA Sports UFC Roster Reveal Part 1'". January 10, 2014. Dicapai pada January 10, 2014.
  6. ^ "'EA Sports UFC Roster Reveal Part 2'". February 20, 2014. Dicapai pada February 20, 2014.
  7. ^ "'EA Sports UFC Roster Reveal Part 3'". April 4, 2014. Dicapai pada April 4, 2014.
  8. ^ "'EA Sports UFC Roster Reveal Part 4'". June 5, 2014. Dicapai pada June 5, 2014.
  9. ^ "'EA Sports UFC Roster Reveal Part 5'". June 16, 2014. Dicapai pada June 16, 2014.
  10. ^ "'EA Sports UFC to offer around 100 fighters at launch'". Digital Spy. 10 February 2014.
  11. ^ "'Roll as Royce Gracie'". April 23, 2014. Dicapai pada April 23, 2014.
  12. ^ "'Bruce Lee'". April 7, 2014. Dicapai pada April 7, 2014.
  13. ^ "'EA Sports UFC - Free content update 1'". July 31, 2014. Dicapai pada July 31, 2014.