Fancy Nancy (siri TV)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fancy Nancy
Fail:Fancy Nancy TV.jpg
Juga dikenali sebagai
Fancy Nancy Clancy (United Kingdom dan negara-negara lain)
GenreKeluarga
Berdasarkan daripada
Fancy Nancy oleh
Jane O'Connor
dan Robin Preiss Glasser
PenciptaAnne Smith
Dibangunkan oleh
Jamie Mitchell
Krista Tucker
Pelakon suara
Mia Sinclair Jenness
Spencer Moss
Alyson Hannigan
Rob Riggle
Dana Heath
Hannah Nordberg
Blake Moore
Ruby Jay
Malachi Barton
George Wendt
Rachael MacFarlane
Christine Baranski
Tatyana Ali
Kal Penn
Ian Chen
Chi McBride
Madison Pettis
Penggubah lagu tema
Matthew Tishler
Krista Tucker
Lagu pembukaanAdd a Little Fancy (Fancy Nancy Main Title)
Lagu penutupAdd a Little Fancy (Instrumental)
PenggubahTJ Hill
Matthew Tishler
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim3
Bilangan episod63 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifJamie Mitchell
Krista Tucker
Tempoh siaran23 minit
Syarikat penerbitan
Disney Television Animation
Syarikat pengedaran
Disney–ABC Domestic Television
Penyiaran
Saluran asalDisney Junior
Format gambar1080i (16:9 HDTV)
Siaran asal13 Julai 2018 (2018-07-13) – 18 Februari 2022 (2022-02-18)
Pautan luar
Tapak web rasmi

Fancy Nancy (Fancy Nancy Clancy di United Kingdom dan di negara-negara lain) ialah sebuah siri televisyen animasi komputer kanak-kanak Amerika Syarikat. Dengan penerbitan oleh Disney Television Animation untuk Disney Junior, dan dasar pada buku sejudul karya Jane O'Connor dengan ilustrasi oleh Robin Preiss Glasser, rancangan ini mengikuti seharian dalam kehidupan Nancy, seorang anak perempuan yang menyukai segala-gala yang fancy atau bergaya.[1] Siri ini dibangunkan oleh Jamie Mitchell dan Krista Tucker.

Siri ini pertama kali ditayangkan pada 13 Julai 2018 di Amerika Syarikat, dan pada hari berikutnya di Kanada. Disney memperbaharu siri ini untuk musim kedua sebelum tayangan perdananya.[2] Musim 2 pertama kali ditayangkan pada 4 Oktober 2019 di Amerika Syarikat.

Pada 18 September 2019, ada pengumuman bahawa siri ini diperbaharu untuk musim ketiga yang kini dalam penerbitan.[3]

Siri ini ditayangkan pada 13 Julai 2018 di Amerika Syarikat dan di Kanada pada hari berikutnya. Disney Junior memperbaharui siri ini untuk musim kedua sebelum tayangan perdananya, yang ditayangkan pada 4 Oktober 2019 di Amerika Syarikat.

Pada 18 September 2019, musim ketiga telah ditauliahkan[4] dan akan terbukti menjadi yang terakhir untuk keseluruhan siri itu menurut pembangunnya, Krista Tucker[5]. Musim ketiga mula disiarkan secara serentak di Disney Junior, DisneyNOW dan Disney+ pada 12 November 2021[6], manakala musim ketiga dan terakhir disiarkan pada hari yang sama di Disney Channel.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Littleton, Cynthia. "'Fancy Nancy' Set to Become Disney Junior Movie, TV Series". Variety.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 6 Januari 2016.
  2. ^ Pedersen, Erik (7 Jun 2018). "'Fancy Nancy' Renewed By Disney Junior Ahead Of Series Premiere". Deadline Hollywood (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 Jun 2018.
  3. ^ https://www.animationmagazine.net/tv/disney-junior-orders-3rd-season-of-emmy-nominated-fancy-nancy/
  4. ^ Milligan, Mercedes (18 September 2019). "Disney Junior Orders 3rd Season of Emmy Nominated 'Fancy Nancy'". Animation Magazine. Dicapai pada 1 October 2019.
  5. ^ "Krista Tucker - Executive Producer in Development / Story Editor / Writer - Disney TV Animation". LinkedIn. Dicapai pada 1 December 2021. Au revoir, Fancy Nancy! It was a fantastic experience and I'm so proud of the show we created. Now... I'm very excited to be developing two new projects for Disney TV Animation! Onward with joy, purpose and gratitude that I get to live every day playing in the creative process!
  6. ^ Haring, Bruce (8 November 2021). "Disney+ Day: Full Slate Of New Content Unveiled, Company-Wide Promotions Include Discounted Streaming Subscription". Dicapai pada 1 December 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]