Festival (filem 1996)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Festival
PengarahIm Kwon-taek
PenulisYook Sang-hyo
BerdasarkanFestival oleh
Lee Cheong-jun
Dihasilkan olehLee Tae-won
DibintangiAhn Sung-ki
Han Eun-jin
SinematografiPark Seung-bae
Disunting olehPark Soon-deok
Muzik olehKim Soo-chul
Diedarkan olehTaehung Pictures
Tarikh tayangan
  • 06 Jun 1996 (1996-06-06)
Masa tayangan
108 minit
NegaraKorea Selatan
BahasaKorea

Festival (Korea: 축제) ialah sebuah filem drama Korea Selatan pada tahun 1996 yang diarahkan oleh Im Kwon-taek, dan berdasarkan novel dengan tajuk yang sama oleh Lee Cheong-jun .

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Seorang penulis terkenal, Lee Joon-seop, pulang ke kampung halamannya untuk menghadiri pengebumian ibunya. Anak saudara lelaki Lee, yang telah dipulaukan daripada keluarga, juga telah pulang ke rumah untuk pengebumian. Semasa upacara pengebumian berlangsung, pelbagai konflik keluarga lama menegaskan semula. Semasa aksi cerita itu, cerita kanak-kanak selari yang ditulis oleh Lee dibacakan oleh anak saudara lelaki yang tidak sah taraf itu. Kisah ini menggambarkan seorang nenek yang memberikan kekuatan hidupnya kepada cucu perempuannya yang semakin meningkat, mengakibatkan nenek itu menjadi semakin muda secara beransur-ansur sehingga dia kembali menjadi bayi dan akhirnya pergi ke dunia seterusnya.

Kenyataan pengarah[sunting | sunting sumber]

“Dalam satu segi, kehidupan yang kita nikmati sekarang adalah hasil daripada cara hidup nenek moyang kita. Generasi [sebelumnya] terikat untuk meninggalkan warisan mereka kepada generasi berikut-ibu bapa kepada anak-anak mereka, guru kepada pelajar mereka, dan senior kepada junior mereka. Malah seseorang yang seolah-olah menjalani kehidupan berdikari dengan sendirinya sangat dipengaruhi oleh nenek moyangnya. Saya melihat keseluruhan proses sebagai sangat indah dan bermimpi untuk menunjukkan kepada penonton filem saya rasa sebenar fenomena yang berterusan ini.Pengebumian berfungsi sebagai titik permulaan untuk filem ini. Pengebumian adalah untuk seorang wanita lapan puluh tujuh tahun yang berhati hangat yang telah berusaha untuk membantu mereka yang memerlukan sepanjang hidupnya.Melalui motif pengebumian, upacara yang paling meluas dalam hidup, saya telah cuba meneroka erti kematian dan kesannya membayangi orang yang berduka. Saya juga telah cuba untuk mendedahkan sentimen mereka yang terselamat: kesedihan, keegoan, kesungguhan dan juga kesembronoan mereka. Saya ingin memberi penonton yang menonton filem ini seketika untuk berfikir tentang apa yang benar-benar berharga dan berharga dalam dunia kita yang cepat berubah. Pada masa ini, saya menganggap matlamat ini sebagai tugas saya sebagai pengarah. ." -- Im Kwon-taek [1]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Semasa Sidang Kemuncak Antara Korea 2000, pemimpin Korea Utara, Kim Jong-il secara khusus menyebut Festival bersama-sama dengan Chunhyang (2000) Im Kwon-taek sebelum ini sebagai model jenis karya sinematik yang mana kedua-dua Korea boleh bekerjasama. [2]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Ketersediaan[sunting | sunting sumber]

Festival telah dikeluarkan pada DVD Wilayah 3 di Korea Selatan dengan sarikata bahasa Inggeris, tetapi sehingga Oktober 2007 kini tidak dicetak. [4] Ia tersedia untuk ditonton di halaman YouTube Arkib Filem Korea dengan sarikata bahasa Inggeris. [5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Im, Kwon-taek (1997). "Director's statement; Chukje (Festival); Korea 1996". [27th International Forum of New Cinema 1997]. Dicapai pada 2007-10-31.
  2. ^ James, David E. (2002). "Preface". Dalam James, David E. & Kim Kyung-hyun (penyunting). Im Kwon-Taek: The Making of a Korean National Cinema. Detroit: Wayne State University Press. m/s. 16. ISBN 0-8143-2869-5.
  3. ^ Awards based on "Awards for Chukje (1996)". Internet Movie Database. Dicapai pada 2007-10-31.
  4. ^ "Festival, 'Chukje' (1996)". [seoulselection.com]. Diarkibkan daripada yang asal pada December 29, 2006. Dicapai pada 2007-10-31.
  5. ^ "Festival" (YouTube). Festival film with English subtitles. Korean Film Archive. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-12-12. Dicapai pada 24 May 2012.

Sumber[sunting | sunting sumber]