Free Geek

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Free Geek
Kerangka
Jenis/bentuk sah501(c)(3) Nonprofit
FokusPenggunaan semula teknologi yang mampan, akses digital dan pendidikan teknologi.
BidangTeknologi maklumat, Pengkomputan Sunting ini di Wikidata
Tapak webfreegeek.org
Facebook: motorcityfreegeek Twitter: freegeekpdx Instagram: freegeekmothership Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Ditubuhkan2000
PengasasOso Martin
Pengurusan
Exec. Dir.Juan Manuel Muro, Jr.
Perangkaan
Kakitangan/pekerja 30-40
Sukarelawan 2000+ active
Lokasi
Ibu pejabatPortland, Oregon Sunting ini di Wikidata
Lokasi
Koordinat45°30′37.27″N 122°39′21.63″W Sunting ini di Wikidata
Kawasan perkhidmatanPortland Metro
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Free Geek ialah sebuah pertubuhan bukan untung yang berkaitan teknologi yang berpangkalan di Portland, Oregon. Pertubuhan ini dilancarkan pada 22 April 2000. Ia bermula sebagai acara awam di Pioneer Courthouse Square. Pada September 2000, ia membuka kemudahan tetap sebagai tapak pengguguran sisa elektronik. Pada Januari 2001, akhbar tempatan The Oregonian telah menerbitkan sebuah artikel yang mengiklankan program komputer percuma mereka untuk sukarelawan, yang menjadi begitu berjaya sehingga mereka terpaksa memulakan senarai menunggu. Mereka kini mempunyai lebih 2,000 sukarelawan aktif setiap tahun.[1] [2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Semasa pandemik COVID-19, pertubuhan ini telah menerima antara $350,000 dan $1 juta dalam pinjaman perniagaan kecil yang disokong oleh persekutuan daripada Columbia State Bank sebagai sebahagian daripada Program Perlindungan Gaji. Syarikat itu menyatakan ia akan membenarkan mereka mengekalkan 47 pekerjaan. [3]

Aktiviti[sunting | sunting sumber]

Pintu masuk ke Portland Free Geek

Free Geek menyediakan kelas percuma dan program kerja kepada sukarelawannya dan orang awam. Free Geek juga menawarkan sokongan teknikal melalui telefon dan drop-in untuk komputer yang disediakannya.

Program pembangunan[sunting | sunting sumber]

Sukarelawan dilatih untuk membina dan membaik pulih komputer menggunakan alat ganti yang diperoleh daripada sumbangan. Komputer ini kemudiannya dijual dalam talian atau di kedai, didermakan dalam kebanyakan program Free Geek, atau diberikan kepada sukarelawan yang melengkapkan perkhidmatan selama 24 jam.[4]

Kitar semula, guna semula dan jualan semula[sunting | sunting sumber]

Bahan mentah, seperti elektronik akan diproses oleh sukarelawan, dan kira-kira 40% daripadanya akan digunakan semula. Sebahagian daripadanya dijual, sama ada dalam talian atau di kedai mereka, di mana hasilnya digunakan untuk menyokong program pendidikan dan program pendidikan. Sebarang bahan yang tidak boleh digunakan semula akan dikitar semula dengan selamat dan secara lestari yang mungkin, untuk mengelakkannya daripada memasuki aliran sisa dan merosakkan alam sekitar. Free Geek juga menyumbangkan komputer dan teknologi yang telah diperbaharui terus kembali kepada komuniti; pada tahun 2017, sebagai contoh, Free Geek dapat memberikan enam komputer riba untuk setiap sepuluh komputer riba yang dijual di Kedai mereka. Pada 2016, Free Geek telah menderma 4,400 item teknologi kepada individu berpendapatan rendah, sekolah dan badan bukan untung.

Program Pemberian Perkakasan[sunting | sunting sumber]

Program Pemberian Perkakasan menyediakan badan bukan untung dan sekolah yang layak dengan komputer meja, komputer riba, pencetak dan peralatan lain yang diperbaharui. Sejak penubuhannya, ia telah memberikan lebih daripada 10,500 item kepada lebih 2,000 organisasi bukan untung. 60% daripada penerima bantuan adalah penduduk di kawasan Metro Portland . 

Sukarelawan dan latihan[sunting | sunting sumber]

Sukarelawan melakukan sebahagian besar kerja di Free Geek. Sejak penubuhannya, lebih kurang 20,500 orang telah menjadi sukarelawan. Pada tahun 2016, lebih kurang 2,000 sukarelawan adalah sukarelawan aktif dan pelatih telah menjadi sukarelawan selama 47,500 jam.

Program Penerimaan Sukarelawan di Free Geek menawarkan komputer percuma kepada setiap sukarelawan selepas mereka bekerja selama 24 jam secara sukarela. Setiap tahun Free Geek telah memberikan sekitar 550 komputer dan perkakasan yang diperlukan kepada sukarelawan yang telah menyelesaikan perkhidmatan sukarelawan mereka selama 24 jam.

Free Geek juga menawarkan program latihan 3-6 bulan untuk sukarelawan mahir berumur 16 tahun dan ke atas. Program ini direka bentuk untuk membantu membangunkan kemahiran kerja untuk membantu mereka meneruskan kerjaya sektor teknologi dan membuat hubungan dalam komuniti.

Plug Into Portland[sunting | sunting sumber]

Plug Into Portland ialah sebuah kerjasama antara Free Geek dan Sekolah Awam Portland. Ia bermula pada tahun 2014, dan berkembang pada 2017 ke daerah sekolah lain. Ia cuba mengurangkan jurang digital, yang menghalang pembelajaran pelajar berpendapatan rendah kerana mereka tidak mempunyai akses kepada komputer di rumah. Pelajar yang menjadi sukarelawan selama 24 jam di mana-mana organisasi bukan untung dalam komuniti mereka akan menerima sebuah komputer percuma. Ia memberi perkhidmatan kepada kira-kira 100 pelajar dan keluarga berpendapatan rendah pada 2016. 

Pendidikan masyarakat[sunting | sunting sumber]

Free Geek menawarkan program pendidikan percuma tentang teknologi kepada masyarakat. Terdapat kelas dan bengkel termasuk topik seperti literasi digital asas, "Anatomi Komputer", pengaturcaraan dengan JavaScript dan Python, pembangunan web, media sosial untuk organisasi, sains data, privasi dan keselamatan digital, reka bentuk grafik, seni digital dan kesediaan tempat kerja. Pada tahun 2016, Free Geek telah memberi perkhidmatan kepada hampir 1,700 pelajar dengan lebih kurang 4,000 jam pengajaran di bilik darjah.

Perisian percuma[sunting | sunting sumber]

Komputer Free Geek yang diperbaharui menjalankan Linux Mint dan perisian percuma dan sumber terbuka yang lain. Penggunaan perisian percuma memberikan rangkaian perisian yang luas tanpa perlu risau mengenai pengurusan lesen atau pembayaran.

Free Geek ialah pemenang bersama Hadiah Chris Nicol FOSS pertama yang dianugerahkan oleh Persatuan Komunikasi Progresif (APC) pada tahun 2007.[5]

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Selain Portland, beberapa bandar lain telah memulakan organisasi Free Geek bebas mereka sendiri.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Memperkasakan
  • Pertukaran Komputer Dunia
  • Jurang digital di Amerika Syarikat
  • Jurang digital global
  • Kitar semula komputer
  • Sisa elektronik di Amerika Syarikat

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ MacKinnon, Merry (March 2006). "Computer nerds, and proud of it". Lifestyles Northwest. Dicapai pada 2006-12-26.
  2. ^ Forsyth, Pete (May 4, 2001). "Free software, older computers help group narrow digital divide" . The Portland Tribune.
  3. ^ Syed, Moiz; Willis, Derek (7 July 2020). "FREE GEEK - Coronavirus Bailouts - ProPublica". ProPublica. Dicapai pada 8 July 2020.
  4. ^ Free Geek Build Program, Free Geek Website "Free Geek – Technology/Computer Reuse, Education, Recycling & Sales » Build Program". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-14. Dicapai pada 2012-07-31.
  5. ^ "Free Geek has been keeping the needy nerdy for seven full years". APCNews.
  6. ^ Free Geek Intergalactic Diarkibkan 2009-10-14 di Wayback Machine
  7. ^ "Dear supporters, volunteers and geeks".