Glider (pesawat layar)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Glider satu tempat duduk gentian kaca berprestasi tinggi DG-800
(video) Sebuah glider melayang atas Gunma, Jepun.

Pesawat layar atau glider adalah sejenis pesawat terbang luncur yang digunakan dalam sukan peluncuran.[1][2] Pesawat layar adalah bergaris arus berbentuk aerodinamik dan mampu melayang tinggi di udara.

Jenis-jenis glider[sunting | sunting sumber]

ASH25M—sebuah glider dua tempat duduk lancar sendiri

Pesawat layar (atau "peluncur sukan") terbang daripada penghasilan sedikit daya seret dengan aliran daya angkat tertentu, dan disatukan dengan sayap nipis yang panjang, fairing penuh pada kokpit sempit dan fiuslaj yang langsing. Pesawat dengan ciri-ciri ini dapat naik dengan efisien melalui udara naik yang dihasilkan oleh arus udara panas (dinamakan arus terma) atau angin gunung. Pesawat layar boleh meluncur jarak yang jauh pada kelajuan tinggi dengan ketinggian minimum.

Glider mempunyai sayap kaku dan skid atau gear pendaratan.[2] Berbeza dengan peluncur gantung dan paraglider yang menggunakan kaki juruterbang untuk berlepas dan untuk mendarat. Jenis kedua ini akan dinyatakan dalam artikel yang berasingan, walaupun perbezaan mereka dengan pesawat layar akan dinyatakan dibawah. Glider biasanya dilancarkan oleh win atau ditarik pesawat tunda, walaupun kaedah yang lain: trak tunda dan tali bungee, kadang-kadang digunakan.

Semua pesawat layar melayang naik, tetapi sesetengah glider tidak melayang naik dan merupakan pesawat tanpa enjin yang ditarik oleh pesawat lain ke destinasi yang dikehendaki dan kemudian dilepaskan untuk mendarat. Glider tentera (seperti yang digunakan pada hari D-Day) adalah untuk kegunaan sekali sahaja, dan ditinggalkan selepas mendarat, setelah matlamat dicapai.

Glider bermotor adalah glider yang mempunyai enjin yang boleh digunakan untuk melanjutkan masa penerbangan dan malah, dalam beberapa kes, untuk berlepas. Sesetengah glider bermotor yang berprestasi tinggi (dikenali sebagai glider "gerak sendiri") mungkin mempunyai enjin bebaling boleh sentut yang digunakan untuk mengekalkan penerbangan. Glider motor lain mempunyai cukup tujahan untuk berlepas sebelum enjin itu masuk ke dalam dan dikenali sebagai glider "lancar sendiri". Jenis lain adalah "glider motor pancung" yang berlepas sendiri, yang mana juruterbang boleh mematikan dan menghidupkan enjin semasa dalam penerbangan dengan tanpa menarik masuk bebaling.[3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

History
Gliding as a sport
Other unpowered aircraft
Unpowered flying toys and models

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ FAA Glider handbook
  2. ^ a b "Definition of gliders used for sporting purposes in FAI Sporting Code". Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Jun 2008. Dicapai pada 21 Jun 2008.
  3. ^ Civil Aviation Authority (2 Disember 2005). LASORS 2006: The Guide for Pilots. The Stationery Office. ISBN 978-0-11-790501-6. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Aircraft types (by method of thrust and lift)