HIV/AIDS di Asia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Orang yang hidup dengan HIV/AIDS (CIA), dalam jumlah mutlak. Sebilangan besar orang hidup dengan HIV walaupun di negara-negara yang mempunyai paras kehadiran HIV yang agak rendah.

Pada tahun 2008, sebayak 4.7 juta orang di Asia telah dijangkiti HIV, virus yang menyebabkan AIDS menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).[1] PBB percaya bahawa wabak Asia mula memuncak pada pertengahan tahun 1990-an, dan kejadian HIV tahunan kemudian menurun sebanyak lebih daripada separuh.[1] Wabak ini agak stabil sejak tahun 2000.[1]

Asia Timur[sunting | sunting sumber]

Berbanding dengan kawasan-kawasan lain, terutamanya Afrika dan Amerika, paras kelaziman HIV kebangsaan di Asia Timur sangat rendah (0.1% dalam golongan dewasa (15-49)). Walau bagaimanapun, disebabkan oleh populasi besar di banyak negara Asia Timur, kelaziman HIV kebangsaan yang rendah ini masih bererti bahawa sejumlah besar orang hidup dengan HIV.

Asia Tenggara dan Selatan[sunting | sunting sumber]

Kadar kelaziman HIV di seluruh rantau ini ialah kurang daripada 35 peratus. Oleh kerana saiz populasi ini membawa jumlah jangkitan HIV kepada 4.2 - 4.7 juta orang dewasa dan kanak-kanak. Lebih banyak kematian AIDS (480,000) berlaku di rantau ini daripada rantau lain kecuali Afrika sub-Sahara. Rantau ini luas bukan sahaja luas tetapi pelbagai, dengan sifat, kadar dan keterukan wabak HIV yang berlainan di seluruh rantau ini. Gambar AIDS di Asia Selatan didominasi oleh wabak di India, tetapi data baru yang dikeluarkan oleh UNAIDS menunjukkan bahawa India pada 2007 mempunyai kadar prevalensi Aids yang rendah. Dengan jangkaan 2-3.1 juta jangkitan, India mempunyai bilangan orang ketiga terbesar dengan bantuan selepas Afrika Selatan dan Nigeria.[2]

Di Asia Selatan dan Tenggara, wabak HIV masih banyak tertumpu dalam pengguna dadah suntikan, lelaki yang mempunyai hubungan seks dengan lelaki, pekerja seks, dan pelanggan pekerja seks dan rakan kongsi seks mereka yang terdekat. Jangkitan baru berlaku di Thailand, Myanmar, dan Kemboja pada kadar yang mantap. Strategi pencegahan dalam populasi ini, sebahagian besarnya, tidak mencukupi.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-07-02. Dicapai pada 2010-10-21. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  2. ^ "2.5 million people in India living with HIV, according to new estimates" (PDF). UNAids. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2007-09-30. Dicapai pada 2007-07-06. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]