Hafizal Hamad

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hafizal Hamad
Kelahiran
Mohd Hafizal bin Hamad

(1979-01-05) 5 Januari 1979 (umur 45)
Nama lainGaban
Pak Long
PekerjaanPengulas sukan, pengacara, penyampai berita
Tahun aktif2003–kini
Majikan

Mohd Hafizal bin Hamad , atau lebih dikenali sebagai Hafizal, Pak Long, Gaban (lahir 5 Januari 1979) ialah salah seorang pengulas sukan terkenal di Malaysia dan hos tetap Bola@mamak Astro Arena.

Dilahirkan di Kulim (bandar), Kedah serta meminati bidang penyiaran sejak di bangku sekolah, Hafizal memulakan kerjaya dalam bidang penyiaran pada tahun 2003 di Radio Televisyen Malaysia (RTM) selaku penyampai berita, pengulas sukan dan Ketua Meja Sukan. Hafizal berhijrah menjadi keluarga Astro Arena pada Januari 2013. Sangat berpengalaman luas dalam dunia sukan tanah air antara kenangan paling manis dalam kerjayanya ialah membuat liputan bola sepak Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan. Hafizal pernah membuat ulasan dalam beberapa temasya berprestij seperti 5 temasya Sukan Sea, 4 temasya Sukan Asia, Sukan Olimpik Beijing, Sukan Olimpik Rio, Kejohanan Badminton All England dan Thomas Cup.

Sepanjang kerjayanya Hafizal telah dianugerahkan sebagai Pengulas Sukan Terbaik Seri Angkasa 2011 dan turut dikurniakan Darjah Ahli Mahkota Pahang oleh Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al-Mu’azzam Shah serta Pingat Khidmat Terpuji oleh TYT Yang DiPertua Negeri Melaka.