Hero (komik)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hero
Kulit novel grafik Hero
Maklumat penerbitan
PenerbitKumpulan Art Square
GenreMuzik
Kehidupan
Tarikh penerbitan2007
Bil. isu14
Novel grafik: 1
Watak utamaZes, Cal, Chee
Pasukan kreatif
KaryaZint

Hero adalah sebuah komik bersiri Malaysia karya pelukis komik Zint. Siri komik ini mempunyai 14 bahagian kesemuanya dan setiap bahagian digelar Protopunk dalam penerbitannya.

Komik ini berkisarkan tentang tiga orang remaja Zes, Cal dan Chee memperjuangkan muzik kegemaran mereka iaitu rock punk dan menamakan kugiran mereka sebagai "Nailhead" (bermaksud "Kepala Paku" dalam BM).

Watak-watak utama[sunting | sunting sumber]

Zes[sunting | sunting sumber]

Zes merupakan seorang yang berminat dengan muzik serta budaya punk. Zes sering melaungkan kebebasan di dalam semua aspek. Watak ini juga merupakan seorang remaja yang memberontak serta berani memperjuangkan semua hak bagi dirinya. Dia melabelkan dirinya sebagai seorang anarchist. Di dalam siri komik ini, Zes adalah pemain bes bagi kugirannya, 'Nailhead'.

Cal[sunting | sunting sumber]

Cal pada awalnya adalah seorang kerani di sebuah bank. Watak ini sering kali dibuli oleh pengurusnya dan terpaksa membuat kerja-kerja yang sepatutnya dibuat oleh tukang cuci tandas. Cal juga dipandang rendah oleh rakan-rakan sekerjanya kerana menganggap dia seorang yang lemah dan mudah di buli..... Selepas pertemuan dengan Zes, Cal telah jatuh cinta dengan muzik serta budaya punk dan mula bermain gitar. Selepas tidak tahan lagi dengan sikap pengurusnya, Cal memberontak dan melawan pengurusnya...cal berhenti kerja dan menubuhkan sebuah kugiran bersama Zes. Cal merupakan pemain gitar untuk kugiran tersebut.

Chee[sunting | sunting sumber]

Chee adalah seorang gadis sekolah menengah yang pandai bermain dram. Watak ini merupakan seorang yang pendiam di sekolahnya sehingga rakan-rakan sekelasnya memanggil dia dengan gelaran "budak bisu". Apabila Zes dan Cal bercadang untuk menubuhkan kugiran dan mengadakan ujibakat, Chee tidak melepaskan peluang untuk mencuba. Chee diterima untuk bermain di posisi dram untuk Nailhead dan merupakan satu-satunya ahli perempuan di dalam kugiran tersebut.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]