Ikan Kaloi Sabah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ikan Kaloi Sabah
Ikan Kaloi sabah
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Actinopterygii
Order: Anabantiformes
Keluarga: Osphronemidae
Genus: Osphronemus
Spesies:
O. goramy
Nama binomial
Osphronemus goramy

Ikan Kaloi Sabah atau Kaloi Kinabatangan ialah sejenis [[ikan] hiasan yang mahal. Ia banyak ditemui di Sungai Kinabatangan, Sabah. Bentuk ikan Kaloi Sabah menyerupai ikan Kaloi biasa kecuali hujung sirip ekornya yang berwarna merah. Warna badannya hitam kebiruan dan terdapat bintik-bintik berwarna merah bata. Di bahagian kepalanya terdapat bonggol berwarna biru tua dan berbibir tebal. Ikan jantan mempunyai warna yang lebih menarik. Kebiasaannya ikan jantan akan membuat sarang daripada rumput-rumput kering di tepi kolam yang menyerupai sarang burung pipit berukuran garis pusat 30-40cm. Sekiranya telah terdapat telur melekat, sarang itu boleh diambil dan telurnya ditetaskan di dalam akuarium. Seekor induk betina dapat menghasilkan sehingga 3,000 biji telur.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • "Osphronemus goramy". Integrated Taxonomic Information System. Dicapai pada 18 April. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  • Froese, Rainer; Pauly, Daniel (2006). "Osphronemus goramy" di FishBase. versi Januari 2006.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Vidthayanon, C. 2012. Osphronemus goramy. In: IUCN 2013. IUCN Red List of Threatened Species. Version 2013.2. <www.iucnredlist.org Diarkibkan Jun 27, 2014, di Wayback Machine>. Downloaded on 25 March 2014.