Industri tembakau

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Industri tembakau terdiri daripada orang-orang dan syarikat-syarikat yang terlibat dalam pertumbuhan, penyediaan untuk jualan, penghantaran, pengiklanan, dan pengedaran produk tembakau dan tembakau. Ia merupakan industri global; tembakau boleh tumbuh di mana-mana persekitaran yang hangat, lembap, yang bermaksud ia boleh ditanam di semua benua kecuali Antartika.

Tembakau ialah salah satu bahan ketagihan yang paling banyak digunakan di dunia, ialah tumbuhan asli di Amerika dan salah satu daripada sedozen tanaman terpenting yang ditanam oleh petani Amerika. Lebih khusus lagi, tembakau merujuk kepada pelbagai tumbuhan genus Nicotiana (terutamanya N. tabacum) yang berasal dari Amerika tropika dan ditanam secara meluas untuk daun mereka, yang dikeringkan dan diproses terutamanya untuk merokok di paip, rokok, dan cerut; ia juga dipotong untuk membentuk tembakau atau tanah untuk mengunyah tembakau, serta persediaan yang kurang biasa. Dari 1617 hingga 1793 tembakau adalah eksport ruji paling mahal dari tanah jajahan tanah besar Inggeris dan Amerika Syarikat. Sehingga tahun 1960-an, Amerika Syarikat bukan sahaja berkembang tetapi juga mengeluarkan dan mengeksport lebih banyak tembakau daripada mana-mana negara lain.

Tembakau adalah produk komoditi pertanian, sama dengan segi ekonomi untuk makanan pertanian: harga sebahagiannya ditentukan oleh hasil tanaman, yang berbeza bergantung kepada keadaan cuaca tempatan. Harga juga berbeza mengikut jenis spesies atau kultivar yang ditanam, jumlah kuantiti di pasaran sedia untuk dijual, kawasan di mana ia ditanam, kesihatan tumbuh-tumbuhan, dan ciri-ciri lain untuk kualiti produk.

Sejak 1964, bukti perubatan konklusif kesan-kesan mematikan penggunaan tembakau telah membawa kepada penurunan mendadak sokongan rasmi untuk pengeluar dan pengeluar tembakau, walaupun ia menyumbang kepada sektor pertanian, fiskal, pembuatan, dan pengeksportan ekonomi. Undang-undang di seluruh dunia kini sering mempunyai beberapa sekatan terhadap merokok, tetapi hampir 6 trilion rokok masih dihasilkan setiap tahun, mewakili peningkatan sebanyak 12% sejak tahun 2000.[1] China menyumbang lebih daripada 40% pengeluaran dunia semasa. Tembakau sering dikenakan cukai untuk mendapatkan pendapatan untuk kerajaan dan sebagai insentif untuk orang tidak merokok.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Manufacturing Cigarettes". World Lung Foundation and American Cancer Society. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2012. Dicapai pada June 7, 2014. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "Tobacco Prices and Taxes". World Health Organization. Dicapai pada June 7, 2014.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]