Isyarat ILY

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
ILY ialah isyarat biasa dalam budaya Pekak yang bermaksud, "I Love You" (Saya Suka Awak - tidak rasmi).

ILY ialah isyarat tangan daripada Bahasa Isyarat Amerika yang telah beralih ke arus perdana. Dilihat terutamanya di Amerika Syarikat dan negara Amerika yang lain, isyarat itu berasal dari kalangan pelajar sekolah pekak menggunakan Bahasa Isyarat Amerika untuk mencipta isyarat daripada gabungan isyarat untuk huruf I, L, dan Y (I Love You - Saya Suka Awak).[1]

Isyarat itu ialah ungkapan tidak rasmi bagi mana-mana daripada beberapa perasaan positif, daripada penghormatan umum hingga cinta, untuk penerima isyarat itu. Variasi yang kelihatan serupa tetapi tidak berkaitan (ibu jari ke arah tapak tangan dan bukannya ibu jari terbuka) muncul dalam budaya muzik heavy metal sebagai isyarat tangan "tanduk" dan dalam bola sepak kolej sebagai isyarat sokongan untuk pelbagai pasukan termasuk Universiti Texas. Ragin' Cajuns Athletics dari Universiti Louisiana di Lafayette menggunakan isyarat ILY untuk melambangkan huruf awal universiti (UL).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Warisan Pekak mentarikhkan asal usul ILY ke tahun 1905.[2] Isyarat itu mendapat pendedahan media yang ketara dengan penggunaan ILY oleh Richard Dawson dalam hebahan penutupnya dari setiap episod Family Feud, yang dihoskannya dari tahun 1976 hingga tahun 1985. Calon presiden Jimmy Carter dilaporkan mengambilnya daripada sekumpulan penyokong pekak di Midwest dan, pada tahun 1977, semasa perarakan Hari Perasmiannya, memancarkan ILY kepada sekumpulan orang pekak di kaki lima.

Aksara U+1F91F 🤟 I LOVE YOU HAND SIGN telah ditambah dalam piawai Unicode dalam versi 11.0, diterbitkan pada Jun 2018.[3][4]

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Gene Simmons menunjukkan isyarat ILY pada pertunjukan fesyen, 2012

Ahli gusti profesional 80-an popular Jimmy Snuka akan kerap menayangkan isyarat ILY dengan kedua-dua belah tangan semasa perlawanan dan temu bualnya, termasuk semasa berdiri di atas tali sebelum menyampaikan gerakan penyudahnya "Superfly Splash".

Tanda ILY digunakan oleh Doctor Strange sebagai perantara untuk melafazkan mantra mistiknya.

Gene Simmons dari kumpulan rock Kiss telah menggunakan simbol itu dalam sesi pemotretan, konsert dan penampilan awam sejak 1974. Dia telah menyatakan dalam wawancara televisyen bahawa dia adalah peminat komik Marvel, dan telah diilhamkan oleh penggunaan simbol Doctor Strange untuk menggunakannya sendiri dalam penggambaran. Dia kemudiannya (menjelang tahun 1976 atau lebih awal) telah membuat sarung tangan hitam yang tidak mempunyai jari telunjuk dan merah jambu sehingga tangan terbukanya yang terangkat akan meniru isyarat ILY.

Pose akhir lagu K-pop popular Boy With Luv oleh BTS juga memasukkan isyarat ini dengan semua ahli menoleh dan tangan kanan mereka dalam isyarat ini.

Sepanjang lagu K-pop Fancy oleh Twice, ahli kumpulan melakukan gerak isyarat ini apabila menari.

Dalam anime Love Live!, Nico Yazawa mempunyai kata kunci nico nico nii, dan mempunyai aksinya sendiri dengannya, di mana dia memasukkan simbol itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sign Language: I Love You". American Sign Language University.
  2. ^ Jack R. Gannon (30 Jun 2012). Deaf Heritage: A Narrative History of Deaf America. Gallaudet University Press. ISBN 978-1563685149.
  3. ^ "Emoji Recently Added, v5.0".
  4. ^ "The Unicode Standard, Version 11.0.0 Appendix C" (PDF). Unicode Consortium. Dicapai pada 11 Jun 2018.

Templat:Gestures Templat:Sign language