Kaitou Joker

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mysterious Joker
怪盗ジョーカー
(Kaitō Jōkā)
GenrePengembaraan, Komedi, Misteri
Manga
PengarangHideyasu Takahashi
PenerbitShogakukan
DemografikKodomo , Shōnen
PencetakanTentōmushi CoroCoro Comics
Majalah AsalBessatsu CoroCoro Comic Special
CoroCoro Comic
CoroCoro Dragon
Tarikh PengeluaranApril 2007September 2019
Jilid27
Siri televisyen anime
PengarahYukiyo Teramoto
Skrip/PenulisDai Satō
Lagu/MuzikYūsaku Tsuchiya
StudioShin-Ei Animation
Penyiaran AsalTokyo MX, Kids Station
Penyiaran bahasa Inggeris
Disney XD (2016-2020)
Disney Channel (2020-present)
Tarikh tayangan06 Oktober, 201426 Disember 2016
Episod52 (Senarai episod)
Permainan
Kaitō Joker: Toki o Koeru Kaitō to Ushinawareta Hōseki
PembangunBandai Namco Games
PengeluarBandai Namco Games
GenreAksi
PelantarNintendo 3DS
Tarikh dikeluarkan
  • JP: June 25, 2015
Portal Anime dan Manga

Mysterious Joker (Jepun: 怪盗ジョーカー, Hepburn: Kaitō Jōkā) Mysterious Joker (bahasa Jepun: 怪 盗 ジ ョ ー カ ー Romaji: Kaitō Jōkā) adalah siri manga Jepun yang ditulis dan digambarkan oleh Hideyasu Takahashi. Siri ini pada mulanya diterbitkan sebagai satu tangkapan, kemudian kemudian dimulakan secara bersiri dalam majalah manga Bessatsu CoroCoro Comic Special, CoroCoro Comic, dan CoroCoro Dragon Shogakukan. Adaptasi anime yang dihasilkan oleh Asatsu DK dan animasi oleh Shin-Ei Animation telah ditayangkan di Jepun sejak 6 Oktober 2014. Siri ini mengikuti pengembaraan seorang pencuri bernama Joker, yang berkeliling dunia mencuri harta karun dengan muridnya Hachi, sambil menghindari perangkap yang telah ditetapkan oleh pihak polis.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Karakter[sunting | sunting sumber]

  • Joker (ジ ョ ー カ ー, Jōkā) / Jack Jones (ジ ャ ッ ク ・ ジ ョ ー ン ズ, Jakku Jōnzu)

(Disuarakan oleh: Ayumu Murase)
Seorang pencuri hantu yang melakukan keajaiban, dia suka mencuri harta karun yang bernilai tinggi. Ketika tidak mencuri harta karun, dia menghabiskan masa lapangnya dengan berpusing dengan malas, menonton TV, membaca manga, dan bermain permainan video. Dia benci melakukan kerja-kerja rumah seperti cucian, membersihkan diri, dan sangat takutkan kucing. Dia juga gemar makan hidangan kari. Sebelum menjadi pencuri hantu, dia tinggal di rumah besar dengan ibu bapanya sehingga mereka mati dalam nahas pesawat (ditembak oleh Clover), dan dikenali sebagai Jack Jones. Juga dikenali sebagai "pembuat keajaiban", "pencuri keajaiban hantu", atau "budak ajaib" kerana keajaiban yang luar biasa dan otaknya yang sangat pintar. Berpakaian seperti seorang gadis sebelumnya, yang merupakan kejayaan, kerana dia cukup cantik sehingga membuat tiga lelaki jatuh cinta (tetapi mereka semua mendapat tahu bahawa dia lelaki sejak Joker memberitahu mereka), dan dia juga pandai membuat rias wajah, yang selalu dia gunakan ketika dia harus menyembunyikan parutnya tanpa ada yang tahu ada di situ. Dalam manga, Joker mengahwini Queen dan mempunyai anak lelaki dan anak perempuan pada masa akan datang.

  • Hachi (ハ チ)

(Disuarakan oleh: Yumiko Kobayashi)
Perantis ninja Joker. Dia gembira-bertuah dan cukup kekok. Dia dilahirkan dan dibesarkan di sebuah desa ninja, walaupun dia adalah seorang yang kekok. Dia sangat memuja Joker dan memastikan untuk melindunginya. Dia menyebut dirinya sebagai Oira (オ イ ラ) dan cenderung mengakhiri kalimatnya dengan ssu (~ っ ス), varian pendek dari Desu (で す). Dia sangat pandai membuat kerja rumah dan memasak.

  • Spade (ス ペ ー ド, Supēdo) / King (キ ン グ, Kingu)

(Disuarakan oleh: Hiro Shimono / Mizuki Watanabe (Kanak-kanak))
Saingan Joker. Dia adalah pencuri hantu pintar yang merancang dengan mengumpulkan dan meneliti maklumat sebelum bertindak. Dia agak prankster dan bangga dengan cara yang berbeza dari Joker. Apabila terlalu banyak bertindak, dia sering demam. Dia berlatih dengan Joker dan Queen ketika masih muda di bawah Silver Heart.

  • Diamond Queen (ダ イ ヤ モ ン ド ・ ク イ ー ン, Daiyamondo · Kuīn)

(Disuarakan oleh: Miyuki Sawashiro)
Cucu angkat kepada Silver Heart. Dia adalah pencuri hantu yang berlatih bersama Joker dan Spade. Dia bertenaga, ceria, dan sering menghadapi masalah. Dia tidak pandai memasak, tetapi dia sangat mahir menggunakan pisau. Semasa dia masih bayi, dia dikenali sebagai Ratu Emerald (ク イ ー ン ・ エ メ ラ ル ī Kuīn · Emerarudo) dan ibu bapanya dibunuh oleh seorang menteri (Profesor Clover dalam anime). Dengan rasa kasihan padanya, Silver Heart memutuskan untuk membesarkannya dan menukar namanya menjadi Diamond Queen. Dalam manga, dia akhirnya berkahwin dengan Joker dan mempunyai dua anak: seorang anak lelaki dan anak perempuan, di masa depan.

  • Silver Heart (シ ル バ ー ハ ー ト, Shirubā Hāto)

(Disuarakan oleh: Bin Shimada)
Guru kepada Joker, Spade, dan Diamond Queen. Dia adalah pencuri hantu legenda yang telah digelar Perak Magician. Dia genius, tetapi mempunyai keperibadian yang tidak jelas dan membenci apa sahaja yang mengganggu. Kadang-kadang, dia akhirnya sakit belakang. Sebenarnya, dia menganggap Joker dan yang lain sebagai anak dan cucu kandungnya sendiri dan mengambil berat tentang mereka, tetapi dia tidak akan mengakuinya kerana dia merasa malu. Sebelum menjadi pencuri hantu, dia adalah ejen rahsia untuk kerajaan Perancis. Dia kehilangan mata kirinya kerana misi dan pertemuan dengan Ejen Clover (Professor Clover), dan sejak itu memakai monocle. Dalam penyesuaian anime, dia kadang-kadang memecahkan tembok keempat untuk menjelaskan peristiwa penting tertentu dalam episod, seperti muslihat yang dilakukan Joker.

  • Dark Eye (ダ ー ク ・ ア イ, Dāku · Ai) / Ai (ア イ, Ai)

(Disuarakan oleh: Kenichi Ono / Yumi Hara (Ai))
Pembantu Spade. Seperti Hachi, dia sangat pandai membuat kerja rumah dan memasak. Dia sangat dipercayai ketika menyokong tindakan Spade. Dark Eye sebenarnya adalah Ai, kakak sulung dari "Shuffle Sisters", kumpulan idola yang terkenal.

  • Roko (ロ コ)

(Disuarakan oleh: Misaki Kuno)
Seekor anjing yang selalu dilihat dengan Diamond Queen. Roko adalah sebahagian daripada eksperimen untuk membuat haiwan yang diubah secara genetik, yang mengakibatkan kemampuannya untuk berbicara dan mengeluarkan gelombang suara yang merosakkan. Walaupun Roko bergaul dengan Queen, dia dinamakan oleh Joker, dan keduanya adalah kawan baik. Asal usul namanya dari Jagung dari perkataan Jepun sebagai Tomorokoshi (ト ウ モ ロ コ シ). Nombor percubaannya ialah 101.

  • Phoenix (フ ェ ニ ッ ク ス, Feniksu)

(Disuarakan oleh: Yoshitsugu Matsuoka))
Juga dikenali sebagai Akai Tsubasa, Phoenix adalah makhluk asing yang terdampar di Bumi selama lebih dari 10,000 tahun yang sedang dalam usaha mencari kapal angkasa untuk kembali ke rumah, dan ketika itu, dia sering bersentuhan dan bertembung dengan Joker sepanjang percubaan mereka untuk mencari harta karun - kapal angkasa Phoenix.

  • Hosshi (ホ ッ シ ー, Hoshii)

(Disuarakan oleh: Atsumi Tanezaki)
Nama sebenarnya Acrux, Hosshi adalah makhluk asing, seperti kucing yang merupakan pendamping lama Phoenix yang menyukai Joker dan Hachi, sehingga menemani mereka sejak hubungan awal mereka.

  • Dogusaburō Oniyama (鬼 山 毒 三郎, Oniyama Dogusaburō)

(Disuarakan oleh: Naoki Tatsuta)
Ketua jabatan pencuri anti-hantu polis. Dia membenci Joker dan berusaha sekuat tenaga untuk menangkapnya, namun percubaannya hampir selalu membalasnya. Walaupun sering dipermainkan untuk komik, dia mempunyai masa-masa serius. Oniyama memandang serius kerjanya, dan dedikasi dan moralnya yang kuat telah membuatnya menghormati Joker. Nama belakangnya adalah kata nama dari yōkai Oni Jepun. Dia mempunyai satu-satunya anak perempuan bernama Haruka Oniyama.

  • Ginko Kurosaki (黒 崎 ギ ン コ, Kurosaki Ginko)

(Disuarakan oleh: Yuko Hara)
Seorang pegawai polis yang membantu Oniyama.

  • Momo Shirai (白 井 モ モ, Shirai Momo)

(Disuarakan oleh: Haruna Sakurai)
Seorang pegawai polis muda yang juga membantu Oniyama.

  • Profesor Clover (プ ロ フ ェ ッ サ ー ・ C (ク ロ ー ー ー), Purofessā · Kurōbā)

(Disuarakan oleh: Jūrōta Kosugi)
Pemimpin kumpulannya pencuri jenayah dan ganas. Dia sering memikirkan perbuatan jahat dan yang bertanggungjawab atas pembunuhan ibu bapa Spade dan Queen Sebelum menjadi Profesor Clover, dia adalah ejen Persekutuan yang dikalahkan oleh Ejen Silver (Silver Heart). Dalam misi, dia kehilangan lengan kanannya dalam pertemuan dengan Agent Silver dan mempunyai lengan logam mekanik yang bersenjata sebagai pengganti sejak itu.

  • Lady Doubt (レ デ ィ ー ・ ダ ウ ト, Redī · Dauto)

(Disuarakan oleh: Jenya)
Pembantu kucing yang boleh berubah bentuk kepada apa sahaja. Dia adalah pembantu yang sangat setia kepada Profesor Clover.

  • Shadow Joker (S (シ ャ ド ウ) ・ ジ ョ ー カ ー, Shadō · Jōkā) / Cyan (シ ア ン, Shian)

(Disuarakan oleh: Sōma Saitō)
Pencuri hantu pesaing yang kelihatan serupa dengan Joker. Dia bekerja untuk Profesor Clover dan Lady Doubt.

  • Tuan Kaneari (ミ ス タ ー 金 有, Misutā Kaneari)

(Disuarakan oleh: Nobuo Tobita)
Wakil Kumpulan Emas. Dia sangat kaya dan menggunakan sebahagian besar wangnya untuk memasang perangkap untuk mengalahkan pencuri hantu yang datang untuk mencuri harta karunnya. Dia mempunyai boneka beruang yang hidungnya berfungsi seperti suis dan alat peledak dan biasanya ketika Joker mencuri harta karunnya, dia secara tidak sengaja menumbuk wajahnya membuat lokasi dia meletup.

  • Kaneko (カ ネ 子)

(Disuarakan oleh: Aki Kanada)
Watak anime sahaja. Seorang wanita berusia 20 tahun yang membantu Mister Kaneari. Pada musim 3, dia terungkap dapat berubah menjadi Komando Satsuko yang sebenarnya, seorang pejuang berotot besar yang telah mencapai potensi penuh kebajikan femininnya.

  • Rose (ロ ー ズ)

(Disuarakan oleh: Akane Uchino)
Adik kembar kepada Shadow Joker / Cyan. Dia sebenarnya penyihir dengan kemampuan manipulasi masa.

  • DJ Peacock (DJ ・ ピ ー コ ッ ク, DJ · Pīkokku)

(Disuarakan oleh: Masahito Yabe)
Penyiar hiperaktif yang menyediakan laporan harian di Underworld Net News (裏 社会 ネ ッ ト ニ ュ ー ス Urashakai Netto Nyūsu).

  • Puteri Paprika (パ プ リ カ 姫, Papurika Hime)

(Disuarakan oleh: Fumiko Orikasa)
Raja muda Saffron yang cinta damai.

  • Chappa Ti (チ ャ パ ・ テ ィ ー, Chyapa Ti)

(Disuarakan oleh: Emiri Kato)
Seorang budak lelaki India yang ditemui oleh Joker yang dikenali sebagai "anak ajaib" atau "The Boys with the Eyes of God" dan yang dikatakan mempunyai kemampuan untuk meramalkan masa depan.

Media[sunting | sunting sumber]

Manga[sunting | sunting sumber]

Ditulis dan diilustrasikan oleh Hideyasu Takahashi, manga Joker Misterius bermula sebagai satu tangkapan. Ia kemudian bersiri dalam Komik Bessatsu Corocoro Shogakukan, kemudian dipindahkan ke Komik Corocoro. Bab-bab tersebut dikumpulkan menjadi 26 jilid tankōbon, yang dikeluarkan di bawah jejak Shogakukan's Tentōmushi Corocoro Comics di Jepun, dari 28 Mac 2008 hingga 15 September 2017. Terdapat juga siri sekuel yang ditetapkan pada masa akan datang setelah peristiwa siri asalnya, yang berpusat pada anak Joker Kaitou J: Kaitou Shounen Jokers (怪 盗 少年 ジ ョ ー カ ー ズ).

Anime[sunting | sunting sumber]

Adaptasi anime yang dihasilkan oleh Asatsu DK, animasi oleh Shin-Ei Animation, ditulis oleh Dai Satō, dan diarahkan oleh Yukiyo Teramoto yang ditayangkan di Jepun di Tokyo MX dari 6 Oktober 2014 hingga 5 Januari 2015. Siri ini juga telah ditayangkan di Kids Station sejak 16 Oktober 2014. Siri ini disiarkan secara langsung oleh Crunchyroll dengan tajuk Joker.Tema pembukaan siri ini adalah "Kaitō Miracle Shōnen Boy" (怪 盗 ミ ラ ク ル 少年 ボ ー イ Phantom Thief Miracle Young Boy) oleh Aruka Rider, dan tema akhir adalah "Parade Illusion" (パ レ ー ド ・ イ リ ュ ー ジ ョ ン) oleh Mainya, dengan Shuffle Muzik dalam siri ini disusun oleh Yūsaku Tsuchiya. Edisi Februari 2015 Bessatsu CoroCoro Comic mengumumkan bahawa siri ini telah diterangi hijau untuk musim kedua, yang akan tayang perdana pada bulan April 2015. Edisi kedua CoroCoro 2015 mengumumkan bahawa musim kedua akan tayang perdana pada 6 April 2015. Musim ke-3 ditayangkan pada April 2016, sementara musim ke-4 ditayangkan pada Oktober 2016. Gelaran rasmi Inggeris siri ini ditayangkan di Disney XD Asia pada 6 Ogos 2016.

Permainan video[sunting | sunting sumber]

Permainan video Nintendo 3DS berdasarkan siri yang bertajuk Kaitō Joker: Toki o Koeru Kaitō to Ushinawareta Hōseki (怪 盗 ジ ョ ー カ ー を 超 え る 怪 盗 と 失 わ れ た 宝石 Misteri Joker: The Phantom Thief Lobre Cross) Masa Namco Games dan dilancarkan pada 25 Jun 2015 di Jepun.

Episod[sunting | sunting sumber]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]