Kanun Jenayah Kanada

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kanun Jenayah
قانون جنايه
Halaman pertama Kanun Jenayah dalam versi bahasa Inggeris
Parlimen Kanada
Tajuk panjang
  • Suatu Akta yang menghormati undang-undang jenayah
Petikan
RSC 1985, c C-46
Negara
Digubal oleh
Tarikh kuat kuasa
Julai 1892
Pindaan
Pengukuhan terhadap akta ini dibuat pada tahun 1906, 1927 dan 1953.[1]

Kanun Jenayah (Inggeris: Criminal Code; Perancis: Code criminel)[Nota 1] adalah satu undang-undang yang mengkanunkan kebanyakan kesalahan dan tatacara jenayah di Kanada. Tajuk panjangnya adalah "Suatu Akta yang menghormati undang-undang jenayah" (R.S.C. 1985, c. C-46, seperti yang dipinda).[Nota 2] Seksyen 91(27) Akta Perlembagaan 1867 menetapkan bidang kuasa tunggal Parlimen terhadap undang-undang jenayah di Kanada.

Kanun ini terdiri daripada beberapa pembelaan, tetapi kebanyakan bahagiannya merupakan common law berbanding statut. Undang-undang jenayah Kanada yang penting tidak membentuk bahagian dalam kanun termasuklah Akta Senjata Api, Akta Dadah dan Bahan Terkawal, Akta Bukti Kanada, Akta Makanan dan Dadah, Akta Keadilan Jenayah Belia dan Akta Pelanggaran.

Catatan dan rujukan[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Petikan Akta dengan tajuk pendek ini diberi kuasa oleh teks seksyen 1 dalam bahasa Inggeris[2] dan bahasa Perancis.[3]
  2. ^ Tajuk panjang Akta ini dalam bahasa Inggeris ialah An Act respecting the criminal law,[2] manakala dalam bahasa Perancis pula ialah Loi concernant le droit criminel.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ A. Pringle (6 November 2020). "Criminal Code of Canada". thecanadianencyclopedia.ca (dalam bahasa Inggeris). Ensiklopedia Kanada. Dicapai pada 5 Februari 2021.
  2. ^ a b "Criminal Code". laws-lois.justice.gc.ca (dalam bahasa Inggeris). Jabatan Keadilan. Dicapai pada 5 Februari 2021.
  3. ^ a b "Code criminel". laws-lois.justice.gc.ca (dalam bahasa Perancis). Jabatan Keadilan. Dicapai pada 5 Februari 2021.