Kastil Tua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kastil Tua
PengarahChiska Doppert
Dihasilkan olehDenny HW
Nazifuddin Najib
DibintangiKimberly Ryder
Ajun Perwira
Josiah Hogan
Samantha Katie James
Alina Saraswati
Syarikat
penerbitan
Capitol Entertainment (Indonesia)
Fimtab Unik (Malaysia)
Diedarkan olehSheunik Sdn. Bhd.
Tarikh tayangan
6 Ogos 2015 (Indonesia)
21 Januari 2016 (Malaysia)
Masa tayangan
78 minit
NegaraIndonesia
Malaysia
BahasaIndonesia
Melayu

Kastil Tua (bahasa Melayu: Istana Tua) ialah sebuah filem seram Indonesia-Malaysia 2015 arahan Chiska Doppert. Filem ini mengisahkan perjalanan sekumpulan anak muda di sebuah istana lama. Di dalam istana itu, mereka kemudiannya menjalankan tugas dengan menggunakan papan jerangkung/ouija. Filem ini ditayangkan pada 6 Ogos 2015 di Indonesia dan 21 Januari 2016 di Malaysia.

Plot[sunting | sunting sumber]

Mengisahkan 4 sahabat dari dua negara, Indonesia dan Malaysia, iaitu Tristan, Sarah, David dan Clara. Tristan dan Sarah tinggal di Jakarta, manakala David dan Clara kembali ke Malaysia selepas menamatkan pengajian di sekolah menengah di Jakarta. Tetapi mereka berjanji untuk bertemu lagi beberapa tahun kemudian di Malaysia.

Filem ini mengambil banyak cerita mengenai perjalanan mereka di Malaysia. Mesyuarat seterusnya mereka dipenuhi dengan perjalanan untuk menghentikan tarikan pelancong di Malaysia. Tetapi kotak kayu yang mereka telah dikebumikan untuk masa yang lama membawa mereka ke Istana Kellie. Istana warisan masa lalu yang menakjubkan. Tetapi apa yang berlaku ketika dia sampai di sana membuat mereka tertekan. Mereka tidak boleh keluar dari istana. Mereka dikunci oleh kuasa ajaib dan mati mengejar setiap minit. Kemunculan angka wanita yang menggunakan pakaian pengantin selalu menghampirinya dan meminta mereka untuk memecahkan kisah kematian dan misteri di dalam istana lama ini.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penerbitan dan keluaran[sunting | sunting sumber]

Penggambaran filem ini dijalankan di Istana Kellie, Perak. Pelakon veteran Sabree Fadzil menggalas tugas sebagai Pengarah Kreatif.[1]

Kastil Tua ditayangkan pada 6 Ogos 2015 di Indonesia dan pada 21 Januari 2016 di Malaysia.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kastil Tua, filem seram Indonesia jalani penggambaran di Perak My News Hub (6 Januari 2016). Dicapai pada 4 April 2016.
  2. ^ Kastil Tua bakal gegar pawagam Diarkibkan 2019-04-04 di Wayback Machine Suara TV (9 Januari 2016). Dicapai pada 4 April 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]