Kedutaan Filipina, Kuala Lumpur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kedutaan Filipina, Kuala Lumpur
Pasuguan ng Pilipinas sa Kuala Lumpur
Map
LokasiKuala Lumpur
Alamat1 Jalan Changkat Kia Peng
Koordinat3°09′06.5″N 101°42′52.3″E / 3.151806°N 101.714528°E / 3.151806; 101.714528Koordinat: 3°09′06.5″N 101°42′52.3″E / 3.151806°N 101.714528°E / 3.151806; 101.714528
DutaCharles C. Jose
Laman sesawangphilembassykl.org.my

Kedutaan Filipina di Kuala Lumpur ialah misi diplomatik Republik Filipina ke Malaysia. Kedutaan ini terletak di 1 Jalan Changkat Kia Peng di pusat Kuala Lumpur, berdekatan mercu tanda bandar raya yang penting seperti Pusat Bandaraya Kuala Lumpur dan Bukit Bintang.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Penubuhan kewujudan diplomatik Filipina di Persekutuan Tanah Melayu pada masa itu kali pertama dipanggil dalam Ucapan Keadaan Bangsa kedua Presiden Carlos P. Garcia,[1] yang membawa kepada pembukaan perwakilan diplomatik kemudian pada tahun berikut tidak lama selepas negara tersebut memperoleh kemerdekaan.[2] Perwakilan diplomatik tersebut kemudian dinaik taraf kepada kedutaan penuh pada tahun 1961, dengan Yusup Abubakar, ditempatkan pada masa itu ke perwakilan diplomatik Filipina di Kaherah,[3] dan beliau sedekad lebih awal dilantik sebagai konsul ke Singapura, Tanah Melayu dan Borneo Utara oleh Presiden Elpidio Quirino,[4] menjadi duta besar Filipina menetap yang pertama.[2]

Kedutaan ini diarahkan tutup dua kali pada 1960-an, kedua-duanya kerana tuntutan Sabah. Pada tahun 1963, kerajaan Filipina menutup Kedutaan dan memanggil semula semua diplomatnya tidak lama selepas pembentukan Persekutuan Malaysia, menyasarkan memaksa kerajaan Malaysia menyelesaikan pertikaian tersebut.[5] Lima tahun kemudian, Presiden Ferdinand Marcos mengarahkan Kedutaan tutup lagi selepas Senator Benigno Aquino Jr. mendedahkan pembunuhan beramai-ramai Jabidah, menyebabkan Malaysia memutuskan semua hubungan diplomatik dengan Filipina.[6] Pertingkaian tersebut menyebabkan bantahan sekali-sekala di luar Kedutaan, yang paling baru selepas krisis pencerobohan Lahad Datu 2013.[7]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Carlos P. Garcia, Second State of the Nation Address, January 26, 1959". Official Gazette. January 26, 1959. Dicapai pada June 17, 2020. The Department of Foreign Affairs has implemented the creation of a legation in Rangoon, Burma, the Hague, and Netherland, and the establishment of eight new consider posts in different parts of the world in addition to our already established foreign embassies, legations, and agencies. We propose the creation of separate diplomatic missions in Malaya and Laos.
  2. ^ a b Gavilan, Jodesz (November 9, 2016). "FAST FACTS: What binds the Philippines and Malaysia?". Rappler. Dicapai pada June 17, 2020.
  3. ^ "Official Month in Review: April 1 – April 15, 1957". Official Gazette. Dicapai pada June 17, 2020. [Pullong] Arpa is a member of the board of directors of the Moslem Association of the Philippines. He will be the first minister of the Philippines to Egypt since the elevation of the Philippine diplomatic office in that country from consulate to legation. Yusup Abubakar, Philippine consul general there, will be charge d’affaires of the new Philippine legation.
  4. ^ "Official Month in Review: June 1951". Official Gazette. Dicapai pada June 17, 2020. ON June 28, the President administered the oath of office to Yusup Abubakar as Philippine Consul designate to Malaya and British North Borneo.
  5. ^ Baja, Lauro L. (April 6, 2013). "Sabah and Bangsamoro". Philippine Daily Inquirer. Dicapai pada June 17, 2020.
  6. ^ Jimenez, Josephus B. (May 9, 2018). "Diplomats and other aliens as "persona non grata"". The Freeman. PhilStar Daily, Inc. Dicapai pada June 17, 2020.
  7. ^ Aning, Jerome (March 10, 2013). "Rallies at PH embassy in Malaysia peaceful". Philippine Daily Inquirer. Dicapai pada June 17, 2020.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "press-renovation" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "vista" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "soliven" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "renovations" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "jose" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "noynoy" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "enrile" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "drilon" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "bypass" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "appointed" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "confirmed" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "blacksaturday" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "remoto" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "laborers" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "reminder" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "legalization" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "attractive" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "artists" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "food" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "university" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "education" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "presence" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "gma" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "shutdown" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "mobileteam" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Misi diplomatik di Filipina