Kek ketam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kek ketam yang dihidangkan di atas roti, dari kedai kopi Maryland

Kek ketam adalah pelbagai jenis kek ikan yang popular di Amerika Syarikat. Ia terdiri daripada daging ketam dan pelbagai bahan lain, seperti serbuk roti, mayonis, mustard, dan perasa, dan kek itu kemudian ditumis, dibakar, dipanggang, goreng jeluk, atau direndidih, dan kemudian disaji. Kek ketam secara tradisional dikaitkan dengan kawasan sekitar Teluk Chesapeake, khususnya negeri Maryland dan Virginia.[1]

Kek ketam sangat popular di sepanjang pantai Atlantik dan Atlantik Selatan, di mana industri ketam berkembang. Mereka juga boleh didapati di New England, Pantai Teluk, Barat Laut Pasifik, dan pantai California Utara. Walaupun daging dari mana-mana spesies ketam dapat digunakan, ketam biru, yang habitat asli termasuk Teluk Chesapeake, adalah pilihan tradisional dan umumnya dianggap sebagai rasa terbaik. Di Barat Laut Pasifik dan California Utara, endemik Ketam Dungeness adalah bahan popular untuk kek ketam, dan kek disediakan di banyak restoran yang mapan di seluruh rantau ini.

Gaya[sunting | sunting sumber]

Kek ketam dihiasi dengan sayur-sayuran, disajikan di sebuah muzium di London
Kek ketam dengan kentang goreng dan coleslaw, seperti yang disajikan di restoran Massachusetts

Kek ketam sering disiapkan tanpa pengisi, terdiri daripada daging ketam yang disajikan di atas pinggan atau sandwic terbuka.

Pilihan-pilihan makanan sampingan biasanya kentang goreng, coleslaw, kentang atau salad makaroni. Restoran menyajikan kek ketam dengan baji lemon dan keropok saltine dan kadang-kadang dengan perasa lain seperti remoulade, sos tartar, mustard, sos koktel, sos tomato atau sos Worcestershire. Banyak restoran memberi pilihan kepada pelanggan untuk memilih kek ketam mereka digoreng atau digril. Kek ketam berbeza-beza mengikut saiznya, daripada sekecil biskut hingga lebih besar daripada hamburger.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Stern, Jane (Jun 4, 2009). 500 Things to Eat Before It's Too Late: and the Very Best Places to Eat Them. Houghton Mifflin Harcourt. m/s. 81.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Resipi[sunting | sunting sumber]