Kek marmar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Kek marmar

Kerk marmar adalah kek dengan rupa berjalur atau bertompok yang dihasilkan dengan campuran ringan tak sekata adunan mentega gelap dan cerah.[1] Ia boleh terdiri dari campuran kek vanila dan cokelat, di mana sebahagian besar keknya terdiri daripada adunan vanila, dengan jaluran cokelat.

SEJARAH[sunting | sunting sumber]

Rujukan pertama kita dapati "kek marmar" (kek terang dan gelap yang dicampur untuk membentuk corak marmar) adalah dari suku terakhir abad ke-19. Terdapat beberapa variasi pada tema ini. Kek Baligh (dalam pola berbentuk papan dam) telah membawa kek ini ke tahap yang seterusnya.

"Bukti buku masakan mencadangkan bahawa wanita di Amerika Victoria menghidangkan kek yang pada asasnya sama seperti yang dilakukan oleh ibu-ibu dan nenek mereka. Sebagai kudapan, wanita umumnya membakar kek dalam kuali bersegi atau" kertas "dan menghidang dalam pinggan dengan dipotong pada pinggan kek atau dalam bakul perak yang mewah bagi kek era baru ini.

Kek marmar merupakan lanjutan dari tarikan rakyat Amerika pada kek berwarna. Apabila kek marmar pertama kali muncul, pusaran gelap dihasilkan melalui penambahan molases, rempah, dan, dalam beberapa resepi, kismis sebagai tambahan kepada resipi asal ringkas telah disediakan dengan menggunakan adunan seluruh telur satu, separuh daripadanya digelapkan, tetapi resipi yang bercita-cita tinggi menghasilkan kesan yang lebih dramatik dengan menggunakan adunan perak yang berasingan dan adunan keemasan, kedua digelapkan. Kek dwiwarna kemudian turut muncul. Kek wang tunai telah dihasilkan melalui campuran adunan warna perak dan emas. "

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Olver, Lynne (10 May 2009). "Marble cake". Cake History Notes. Diperoleh pada 20 May 2009. 

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]