Kerajaan Ptolemy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laman ini mungkin lebih sesuai dipindahkan ke Kerajaan Ptolemaios
Kerajaan Plotemaios
Πτολεμαϊκὴ βασιλεία
Ptolemaïkḕ Basileía
305 SM–30 SM
Wangsa Plotemy ditujukkan oleh warna biru
Wangsa Plotemy ditujukkan oleh warna biru
Ibu negaraAlexandria
Bahasa yang umum digunakanGreek, Egyptian, Berber
Agama
Agama Greek purba,
Agama Mesir purba
KerajaanMonarki
Fir'aun 
• 305–283 SM
Ptolemaios I
• 51–30 SM
Cleopatra
Sejarah 
• Didirikan
305 SM
• Dibubarkan
30 SM
Mata wangDrachma Greek
Didahului oleh
Diganti oleh
Macedon
Empayar Rom
Sekarang sebahagian dari Cyprus
 Mesir
 Yunani
 Israel
 Libya
 Turki
 Negara Palestin
 Lubnan
 Syria
 Jordan

Kerajaan Ptolemaios (bahasa Yunani: Πτολεμαϊκὴ βασιλεία, Ptolemaïkḕ Basileia) adalah sebuah kerajaan pernah wujud di Mesir diperintah Wangsa Plotemaios diasaskan Ptolemaios si Penyelamat yang berbangsa Yunani. Negara ini diasaskan kematian Alexander Agung pada tahun 323 SM dan berakhir dengan matinya Cleopatra pada tahun 30 SM serta penaklukan negara ini oleh empayar Rom.

Kerajaan ini diasaskan pada 305 SM oleh Ptolemaios si Penyelamat yang mengisytiharkan dirinya Firaun Mesir dan mewujudkan satu dinasti bangsa Yunani berkuasa yang memerintah kawasan yang menjangkau dari selatan Syria ke Kyrene dan ke selatan Nubia. Alexandria menjadi ibu kota dan pusat budaya Yunani dan perdagangan. Untuk mendapat pengiktirafan oleh penduduk Mesir asli, mereka menamakan diri mereka sebagai pengganti kepada Firaun. Ptolemies kemudian mengambil tradisi Mesir dengan mengahwini adik-beradik mereka, mereka telah digambarkan pada tugu-tugu awam dalam gaya Mesir dan pakaian, dan mengambil bahagian dalam kehidupan agama Mesir. Ptolemaios terpaksa melawan pemberontakan asli dan telah terlibat dalam peperangan asing dan awam yang membawa kepada kejatuhan kerajaan dan pengilhakan oleh Rom. Budaya Yunani terus berkembang di Mesir sepanjang tempoh Rom dan Byzantine sehingga penaklukan Islam.

Zaman kerajaan ini paling dibutirkan teliti dalam Zaman Keyunanian kerana banyak naskah papirus ditulis oleh orang Yunani dan Mesir ditemukan bertarikh tempoh ini.[1] Penganut agama Kristian pula lebih mengenal kerajaan ini antara kerajaan yang dimaksudkan dalam mimpi dialami tokoh bernama Daniel/Danial yang dikisahkan dalam Kitab mengenainya[2][3] malah turut disetujui oleh para pentafsir dan cendekiawan Islam.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lewis, Naphtali (1986). Greeks in Ptolemaic Egypt: Case Studies in the Social History of the Hellenistic World. Oxford: Clarendon Press. hlm. 5. ISBN 0-19-814867-4.
  2. ^ Choon-Leong Seow (2003). Daniel. Westminster John Knox Press. m/s. 166. ISBN 9780664256753.
  3. ^ Towner, W. Sibley (1984). Daniel. Westminster John Knox Press. m/s. 18, 34–6. ISBN 9780664237561.
  4. ^ Noegel, Scott B.; Wheeler, Brannon M. (2002). Historical Dictionary of Prophets in Islam and Judaism. Scarecrow Press. m/s. 73–5. ISBN 9780810866102.

Templat:Tunas-Yunani