Kodaigon (golem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kodaigon pada asalnya adalah patung yang tinggal di tengah-tengah kuil di sebuah kampung kecil dan dipuji sebagai tuhan dan penjaga mereka.

Kodaigon
Kemunculan pertamaReturn of Ultraman episode 43 "Dewa Iblis Melolong Di Bulan"
Kemunculan terakhirUltraman Guruza episode 12 "Sebuah Permainan"
Gabungan (Affiliation)Alien Grotes (pencipta)
Alien Mefilas (pemanggil)
Belyudra (gabungan)
Tahun Pertama Kemunculan1968
Tahun Terakhir Kemunculan2023 (rekaan)
Status kemunculamAkan Kembali
Tempat AsalPlanet Bumi
Informasi
Nama penuhKodaigon
Nama panggilanKodaigon
JantinaTidak diketahui
PekerjaanTiada
PangkatTiada
KeluargaTidak diketahui
PasanganTiada
Pasangan rapatTiada
AnakTiada
AgamaTidak Diketahui
KewarganegaraanTidak diketahui

DATA[sunting | sunting sumber]

Ketinggian: 50 m

Berat: 38,000 t

Asal: Tasik Hasune

Kelemahan: Tenaga hidup Kodaigon disambungkan kepada Alien Grotes. Sekiranya Alien Grotes mati, Kodaigon akan berubah menjadi patung asalnya.

Kuasa dan Senjata[sunting | sunting sumber]

Api: Kodaigon boleh menembak aliran api dari kedua-dua tangannya.

Hoken: Kodaigon boleh menjelmakan pedang ke tangannya untuk digunakan untuk bertempur pada bila-bila masa yang dikehendaki. Ia dinamakan sempena nama yang digunakan oleh Acala dalam mitologi Buddha, yang dikatakan mampu menghiris sebarang keinginan Duniawi.

Perisai: Sebagai patung asalnya, badan Kodaigon terdiri sepenuhnya daripada batu, menjadikannya tahan terhadap kebanyakan serangan, sama ada fizikal atau peluru. Beberapa serangan yang lebih lemah malah melantun dari permukaan badan Kodaigon. Grotes menggunakan ketahanan Kodaigon untuk kelebihannya sendiri, berdiri dan berjalan pada jarak dekat di belakang Kodaigon untuk melindungi dirinya daripada serangan Jack dan MAT.

SEJARAH KEMUNCULAN[sunting | sunting sumber]

RETURN OF ULTRAMAN (1968)[sunting | sunting sumber]

Apabila Alien Grotes datang ke Bumi dengan harapan untuk membunuh Kapten Ibuki dari MAT, Grotes mencuri patung Kodaigon dan menyuntiknya dengan serum khas kaumnya yang menghidupkan patung itu sebagai penguatkuasa raksasa Grote. Alien Grotes mula-mula melepaskan Kodaigon ke kampung semasa upacara penyembahan, tetapi dipanggil semula oleh Alien Grotes sebaik sahaja Grotes ditemui oleh kapten. Keesokan harinya, Alien Grotes memanggil Kodaigon sekali lagi, kali ini untuk menyerang kampung secara langsung, Grotes berarak di belakang Kodaigon, menggunakan patung itu sebagai perisai berjalan untuk melindunginya. Walaupun dengan kemunculan MAT untuk menentang patung itu, struktur pepejal batu Kodaigon menjadikan usaha mereka sia-sia untuk menghalangnya. Sama seperti Alien Grotes memutuskan untuk menyertai penguatkuasanya dalam pemusnahan, Ultraman Jack muncul dan meneruskan pertempuran dengan Kodaigon dan tuannya. Sekali lagi, struktur keras batu Kodaigon membuat usaha Jack menjadi sia-sia, kerana Kodaigon dengan mudah menolak semua yang dimiliki Ultra, manakala Grotes menggunakan ciptaannya sebagai pengawal peribadinya, menghalang Jack daripada mendekati cukup untuk mencederakannya. Walau bagaimanapun, sebaik sahaja Jack menyedari bahawa kuasa hidup Kodaigon disambungkan kepada Alien Grotes, Jack membunuh makhluk asing itu semasa dia terganggu oleh MAT dan Kodaigon dengan cepat kembali ke patung asalnya.

EPISOD: RETURN OF ULTRAMAN EPISODE 43 "DEWA IBLIS MELOLONG DI BULAN"

ULTRAMAN MEBIUS (2005)[sunting | sunting sumber]

Kodaigon lain muncul sebagai Kodaigon The Other (コダイゴンジアザー, Kodaigon Ji Azā) dalam Ultraman Mebius episod 12.

Bertahun-tahun selepas masalah yang disebabkan oleh Alien Grotes dan Kodaigon yang asal, sisa-sisa serum Grotes yang mencipta patung itu, dikenali sebagai "Grote's Cells," ditemui oleh seorang lelaki tua dari sebuah kampung selepas sel-sel itu dirancang untuk dimusnahkan selepas dianggap tidak selamat. Sebaik sahaja sel-sel itu menemui jalan ke bengkel seorang lelaki tua, ia mula menjangkiti mainan kecilnya, menghidupkannya. Mengetuai LELAKI dalam misi mencari sel yang hilang, mereka tidak lama kemudian menemui kedai itu sambil menjual patung-patung hidup. Walaupun botol itu telah pulih, bekas itu dijatuhkan dan sel-sel itu memasuki patung Ebisu kecil yang berongga.

Mirai serta-merta berubah menjadi Ultraman Mebius apabila ahli GUYS yang lain tiba di Wing Fighters mereka, meletupkan patung hidup itu dengan senjata api. Sama seperti pendahulunya, Kodaigon baharu ini tidak tahan kerosakan berkat strukturnya yang keras batu dan tidak menghadapi masalah untuk menumbangkan Mebius tanpa sebarang masalah. Walaupun dengan ketibaan dan bantuan secara tiba-tiba Ultraman Hikari, serangan Ultras tidak memberi kesan kerana kekuatan Kodaigon dan bantuan Jiazaa di pihaknya. Bagaimanapun, pemilik kedai lama itu mendedahkan patung itu mengalami keretakan di kakinya, satu-satunya kelemahan yang berpotensi pada makhluk itu. Memandangkan Mebius berjaya menjatuhkan Kodaigon bersama Jiazaa, Mebius dan Hikari menyerbu dan melepaskan tembakan Mebium dan Knight Shoot mereka terus di celah. Dengan Sel Grotes terdedah dan musnah di dalamnya, Kodaigon menyusut kembali ke bentuk asalnya iaitu patung kedai yang tidak berbahaya.

EPISOD: ULTRAMAN MEBIUS EPISODE 12

ULTRAMAN TRIGGER: NEW GENERATION TIGA (2021)[sunting | sunting sumber]

Melalui cara yang tidak diketahui, siakap Kodaigon The Other jatuh ke dalam koleksi senjata curi Alien Barossa IV, bersama bilah kepala Gilfas dan biji Juran. Barossa IV menggunakan siakap dalam pertempuran menentang Ultraman Trigger. Ultraman Z datang untuk menyelamatkannya, tetapi ikan siakap itu juga menggigit Z. Kedua-dua Z dan Trigger akhirnya dapat melucutkan senjata dengan membuangnya dari jalan.

EPISOD:ULTRAMAN TRIGGER: NEW GENERATION TIGA EPISODE 7 "ANTARA ALAM SEMESTA"

ULTRAMAN GURUZA (2023)[sunting | sunting sumber]

Kodaigon muncul kembali dalam Ultraman Guruza sebagai Fake Kodaigon.

Kaiju-kaiju sering muncul di seluruh Malaysia seperti Kodaigon, Granadas , Varduck dan lain-lain. Selepas Guruya bertarung dengan Varduck di Cameron Highlands, Alien Mefilas memunculkan diri di depan wira dan pasukan D.R.F. yang sedang bertempur lalu memberitahu tujuannya.

EPISOD: ULTRAMAN GURUZA EPISODE 12 "SEBUAH PERMAINAN"

Cerita ini adalah rekaan semata-mata.