Return of Ultraman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Return of Ultraman
FormatTokusatsu
PenciptaTsuburaya Productions
Dibintangi oleh
Jiro Dan, Jun Negami
Negara asal Jepun
Bilangan episod51
Penerbitan
Tempoh siaran25 minit
Penyiaran
Saluran asalTBS
Siaran asal21 April 197131 Mac 1972

Return of Ultraman (Jepun: 帰ってきたウルトラマン, Hepburn: Kaettekita Urutoraman) ialah siri TV fiksyen sains tokusatsu/kaiju/superhero, dan Siri Ultra yang keempat.

Eiji Tsuburaya pada asalnya bertujuan untuk Ultra Series untuk berakhir dengan siri 1967 Ultra Seven (Urutora Sebun, 1967), tetapi Ultraman (Urutoraman, 1966) terbukti menjadi watak yang terlalu popular untuk diturunkan. Selepas kematian Eiji Tsuburaya pada tahun 1970, anaknya Hajime Tsuburaya (yang mengambil alih Tsuburaya Productions sehingga kematiannya pada tahun 1973) menghidupkan kembali Siri Ultra dengan Return of Ultraman.

Kaiju dan Alien[sunting | sunting sumber]

Alien[sunting | sunting sumber]

= muncul pada episod 36. Seijin ini memburu dan menghisap darah wanita-wanita muda untuk mengelakkan dari spesis manusia berkembang. Setelah spesies manusia tidak berkembang, mereka akan membunuh manusia satu persatu sehingga licin dan menguasai bumi.

=Muncul pada episod 37 & 38. Seijin ini mencuba kekuatan Ultraman dengan kaiju-kaiju yang dihantarnya iaitu Re-Seagorath dan Re-Bemstar. Seijin ini juga yang membunuh dua orang yang disayangi Go Hideki (Jiro Dan) untuk melukakan perasaan ultraman. Setelah itu barulah seijin ini menyerang dengan kaijunya Black King.

= Muncul pada episod 39.

= muncul pada episod 40

= muncul pada episod 41. Dia muncul untuk membalas dendam ayahnya Alien Baltan yang telah dibunuh oleh Ultraman dengan menggunakan kaiju robot buatannya Builgamo.

= muncul pada episod 44. Dia ditugaskan untuk memusnahkan semua radar di bumi bersama kaijunya Granadas.