Konosuke Matsushita

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Konosuke Matsushita
Kelahiran27 November 1894 Sunting ini di Wikidata
Meninggal27 April 1989 Sunting ini di Wikidata (berumur 94)
PekerjaanDibuat oleh sunting ini di wikidata
AnugerahChina Reform Friendship Medal Sunting ini di Wikidata

Konosuke Matsushita (Jepun: 松下 幸之助, Hepburn: Matsushita Konosuke, 27 November 1894 – 29 April 1981) ialah seorang perindustrian Jepun yang mengasaskan Panasonic, syarikat elektronik pengguna terbesar di Jepun.

Kehidupan dan kerjaya awal[sunting | sunting sumber]

Kōnosuke Matsushita dilahirkan pada 27 November 1894 di Wakayama Prefecture. Ayahnya adalah tuan tanah makmur di perkebunan Wasa (sebahagian dari bandar Wakayama masa kini) dan merupakan salah seorang lelaki terkaya di komunitinya. Tidak lama selepas Matsushita meninggalkan sekolah, dia dihantar ke Osaka untuk menjadi magang di sebuah kedai hibachi. Namun, kurang dari satu tahun dalam masa magang, perniagaan itu gagal dan Matsushita ditinggalkan mencari pekerjaan lain. Dia kemudian melamar pekerjaan dengan Osaka Electric Light Company, sebuah syarikat utiliti elektrik. Selama beberapa tahun berikutnya, dia dinaikkan pangkat beberapa kali dan kedudukannya meningkat dengan syarikat itu. Selama ini, Matsushita diperkenalkan dengan salah seorang teman kakaknya, Mumeno Iue, dan setelah pacaran singkat menikahinya. Matsushita, sekarang ketua keluarga baru, menyedari tanggungjawab barunya.Pada usia 22 tahun, dia dinaikkan pangkat sebagai pemeriksa elektrik. Pada masa inilah Matsushita berusaha memperkenalkan bosnya kepada penemuan soket cahaya baru dan lebih baik yang telah disempurnakannya di masa lapang. Bosnya, bagaimanapun, tidak bersemangat.Pada tahun 1917, Matsushita meninggalkan Osaka Electric Light Company untuk menubuhkan syarikatnya sendiri. Tanpa modal, pendidikan formal, atau pengalaman dalam pembuatan, nampaknya syarikat akan gagal bahkan sebelum ia bermula. Dia mendirikan kedainya di ruang bawah tanah rumahnya. Bersama isterinya, kakak iparnya, dan beberapa pembantu, dia mula membuat beberapa sampel produknya. Dia berusaha menjajakan sampel kepada pemborong tetapi tidak berjaya kerana dia tidak menawarkan lebih dari satu produk. Pembantu Matsushita meninggalkan syarikatnya dan dia hanya tinggal bersama isteri dan abang iparnya, Toshio Iue, yang terbukti sebagai jurujual dan pengurus yang berkebolehan. Matsushita akhirnya akan muflis tetapi dia "diselamatkan oleh pesanan yang tidak dijangka untuk seribu plat penebat untuk kipas elektrik.[1]

Matsushita mendapat pelajaran yang sangat penting dari segi mengembangkan syarikat semasa dia berusaha memperkenalkan lampu basikalnya kepada pemborong. Dia menyedari bahawa walaupun dia mempunyai produk yang lebih unggul daripada apa pun yang ada di pasaran, ia tidak menjadi masalah jika dia tidak dapat menjual produk tersebut. Akibatnya, Matsushita mula merancang cara untuk membuat saluran penjualan untuk produknya dengan lebih berkonsentrasi pada pembuatan dan lebih banyak lagi untuk membangun tenaga penjualan, yang menyebabkan jaringan kedai runcit dan akhirnya meletakkan syarikat Matsushita di peta dalam industri pembuatan dan peruncitan elektrik Jepun. . Pada tahun 1929, dia mula mendirikan struktur baru untuk syarikatnya. Syarikat ini disusun sebagai syarikat induk dan cabang bahagian yang khusus dalam produk tertentu telah dibuat. Terdapat tiga produk khusus yang sedang dibuat di syarikat Matsushita pada masa ini: bahagian lampu basikal dan bateri, bahagian soket elektrik, dan bahagian radio. Untuk setiap produk ini, sebuah jabatan penjualan nasional dibentuk dengan kantor-kantor wilayah yang ditubuhkan di lokasi yang strategis. Pejabat-pejabat wilayah ini bertanggungjawab untuk penyelarasan penjualan dan pembuatan. Produk dihasilkan berdasarkan permintaan untuk produk tersebut. Hasilnya, pembuatan bergantung pada penjualan.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Panasonic History: Setting up his own company)". 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 June 2009. Dicapai pada 17 August 2009.
  2. ^ Kageyama, Yuri (17 July 2012). "Former Panasonic president Matsushita dies". Associated Press. Dicapai pada 6 September 2021.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]

Jawatan perniagaan
Didahului oleh
-
President of Panasonic
1941–1950
Diikuti oleh:
Masaharu Matsushita