Laporan tahunan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Contoh laporan tahunan

Laporan tahunan ialah laporan komprehensif mengenai aktiviti syarikat sepanjang tahun sebelumnya. Laporan tahunan bertujuan untuk memberi maklumat pemegang saham dan orang lain yang berminat mengenai aktiviti dan prestasi kewangan syarikat. Mereka mungkin dianggap sebagai sastera kelabu. Kebanyakan bidang kuasa memerlukan syarikat-syarikat untuk menyediakan dan mendedahkan laporan tahunan, dan ramai yang memerlukan laporan tahunan untuk difailkan di pejabat syarikat. Syarikat-syarikat yang disenaraikan di bursa saham juga dikehendaki melaporkan pada jarak yang lebih kerap (bergantung kepada peraturan bursa saham yang terlibat).

Kandungan[sunting | sunting sumber]

Laporan tahunan biasa akan termasuk:[1]

Maklumat lain yang dianggap berkaitan dengan pihak berkepentingan boleh dimasukkan, seperti laporan mengenai operasi untuk firma pembuatan atau laporan tanggungjawab sosial korporat bagi syarikat yang mempunyai operasi yang sensitif terhadap alam sekitar atau sosial. Dalam kes syarikat yang lebih besar, ia biasanya penerbitan yang anggun, berwarna-warni, berkilat tinggi.

Butir-butir yang diberikan dalam laporan ini digunakan untuk pelabur untuk memahami kedudukan kewangan syarikat dan arah masa depan. Penyata kewangan biasanya dikompilasi dengan mematuhi IFRS dan/atau GAAP dalam negeri, serta perundangan dalam negeri (contohnya SOX di Amerika Syarikat ).

Di Amerika Syarikat, versi laporan yang lebih terperinci, yang dipanggil Borang 10-K, dikemukakan kepada Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS.[2] Sebuah syarikat yang dipegang secara terbuka juga boleh mengeluarkan versi yang lebih terhad dari laporan tahunan, yang dikenal sebagai "laporan bungkus". Laporan pembungkus ialah Borang 10-K dengan penutup laporan tahunan yang dibungkus di sekelilingnya.[3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1903, US Steel menerbitkan laporan tahunan yang ketepatan kewangannya diperakui oleh Price, WaterHouse & Co. dalam apa yang dikenali sebagai laporan tahunan korporat moden yang terawal.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Annual Report and Accounts - Contents http://tutor2u.net/business/accounts/annual-report-and-accounts-contents.htm
  2. ^ Dictionary of Finance and Investment Terms by John Downes and Jordon Elliot Goodman Barron 1995
  3. ^ "Wrap Report Definition". AccountingTools. Dicapai pada 2013-08-27.
  4. ^ Wessel D. (2002). When Standards Are Unacceptable. WSJ.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]