Laut Yatsushiro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laut Yatsushiro dan sekitarnya

Laut Yatsushiro (Bahasa Jepun: 八代海, Yatsushiro-kai, Jawi: لاءوت ياتسوشيرو), yang juga disebut sebagai Laut Shiranui (不知火海, Shiranui-kai, لاءوت شيرانوي), adalah laut pedalaman separa tertutup dangkal yang memisahkan pulau Kyūshū dari Kepulauan Amakusa. Sebahagian besarnya terletak di Wilayah Kumamoto dan di hujung selatan laut juga bersempadan dengan Wilayah Kagoshima. Di sebelah utara adalah Laut Ariake; ke selatan, Laut China Timur. Bandar-bandar terkenal yang terletak di Laut Yatsushiro termasuk Yatsushiro itu sendiri dan Minamata.

Pencemaran merkuri[sunting | sunting sumber]

Laut ini tercemar dengan merkuri pada era 1950-an dan 1960-an dari kilang kimia Chisso Corporation di Minamata.[1] Bahan kimia yang sangat beracun ini dikumpulkan dalam kerang dan ikan di Laut Yatsushiro yang, apabila dimakan oleh penduduk setempat, menimbulkan penyakit Minamata.[2] Penyakit pencemaran itu bertanggungjawab atas kematian dan pengurangan ribuan penduduk, di sekitar Laut Yatsushiro. Ekosistem laut juga mengalami kerosakan yang teruk.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Yoshida 2006.
  2. ^ T Tomiyasu, A Nagano, N Yonehara, H Sakamoto, Rifardi, K Oki, H Akagi (2000). "Mercury Contamination in the Yatsushiro Sea, South-Western Japan: Spatial Variations of Mercury in Sediment" (dalam bahasa Inggeris). National Library of Medicine.CS1 maint: multiple names: authors list (link)

Koordinat: 32°20′N 130°25′E / 32.333°N 130.417°E / 32.333; 130.417

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

Yoshida, F. (2006). Environmental restoration of Minamata: new thinking brings new advances. Integrated Research System for Sustainability Science, 2, 85-93

Pautan luar[sunting | sunting sumber]