Love Story

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Love Story
Poster filem
PengarahHanny R. Saputra
PenulisArmantono
Dihasilkan olehChand Parwez Servia
DibintangiAcha Septriasa
Irwansyah
Henidar Amroe
Reza Pahlevi
Maudy Koesnaedi
Donny Damara
Reza Rahadian
Bella Graceva Amanda Putri
Anbo
Inne Azri
Disunting olehRobby Barus
Muzik olehAnto Hoed
Melly Goeslaw
Diedarkan olehKharisma Starvision Plus
Tarikh tayangan
27 Januari 2011
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Love Story merupakan sebuah filem Indonesia tahun 2011 arahan Hanny R. Saputra yang dibintangi oleh Acha Septriasa dan Irwansyah.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Mengisahkan tentang Ranti dan Galih yang merupakan kawan sejak kecil lagi, kebersamaaan mereka akhirnya menyemaikan cinta di hati mereka. Di daerah ini tidak ada sekolah sehingga Ranti dan Galih harus melakukan perjalanan yang cukup jauh untuk ke sekolah melewati tempat-tempat yang terjal dalam panas dan hujan. Ranti dibantu oleh Galih untuk membuat patung kayu seorang kayu. Ranti bercita-cita menjadi cikgu di kampungnya. Kerana itulah, Galih bernekad untuk mewujudkan mimpi Ranti.

Tidak lama selepas Galih membuat kerja-kerja rumah, bencana berlaku. Salah seorang daripada budak kampung dibunuh apabila dia jatuh dalam sungai, dan cinta Galih dan Ranti dipersalahkan. Penduduk kampung cuba untuk menghentikannya daripada bekerja di rumah sekolah sebagai langkah untuk mencegah bencana, pertama dengan mengetuk lebih bingkai telah dibinanya kemudian dengan membunuh kuda Galih dan memusnahkan kereta beliau. Ranti, sementara itu, dipukul oleh bapanya dan dikunci di dalam bilik di dalam rumah. Walaupun begitu, Galih terus bekerja di rumah sekolah - walaupun selepas dia telah jatuh sakit dengan tifus - dan Ranti melarikan diri, cuba untuk membantu Galih.

Apabila bangunan itu hampir disiapkan, Ranti cenderung untuk Galih dan cuba untuk meyakinkan beliau untuk berehat supaya tifus beliau boleh diubati. Walau bagaimanapun, penduduk kampung menyamaratakan rumah sekolah ke tanah. Galih terus bekerja, manakala Ranti terus bimbang mengenai beliau - walaupun ayahnya menjadi lebih dan lebih teruk. Satu hari, apabila Ranti cuba untuk pulang ke rumah selepas melarikan diri sekali lagi untuk menjaga Galih, bapanya memukulnya dalam keadaan koma.

Apabila dia terbangun tiga hari kemudian, dia bergegas ke rumah sekolah dan mendapati ia disiapkan dengan roda air untuk menyediakan elektrik. Dengan penduduk kampung yang diketuai oleh bapanya, yang datang untuk membakar ia ke tanah lagi, Ranti kelihatan untuk Galih dan mendapati dia rebah di atas jeti. Beliau memberitahu beliau untuk memasang wayar sambungan elektrik dari roda air untuk rumah sekolah dan, apabila dia berbuat demikian, berkelip mentol lampu pada dan memberikan berhenti seketika untuk bakal penyerang. Galih mati akibat Tifus di senjata Ranti kerana dia menangis. Akhirnya dia mampu untuk menggunakan rumah sekolah untuk mengajar. Kisah cinta beliau dengan Galih, sementara itu, diturunkan dari generasi ke generasi.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Love Story adalah berdasarkan cerita rakyat Indonesia Joko Angin-angin dan Dewi Bulan. Ia telah diarahkan oleh Hanny Saputra dan difilemkan sebelum Ramadhan 2010.

Acha Septriasa telah diperikan peranan untuk peranan Ranti, manakala bekas teman lelakinya Irwansyah dipilih untuk peranan Galih. Ini adalah percintaan ketiga yang dibintangi oleh kedua-dua mereka, di Heart dan Love is Cinta; ia juga dijangka akan menjadi yang terakhir. Walaupun pada mulanya dia bimbang bahawa keserasian antara kedua-dua akan menjadi janggal, mereka dapat menyelesaikan ke dalam hubungan yang profesional; dia kemudiannya menggambarkan status semasa mereka sebagai "seperti abang dan kakak". Irwansyah ketika itu teman wanita dan kemudian isterinya Zaskia Sungkar adalah permulaan pada masa-masa, seperti semasa adegan mencium mandat oleh skrip.

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

"Love Story"
Single oleh Melly Goeslaw
daripada album Dancing In The Silence
Dilancarkan pada27 Januari 2011 Sunting ini di Wikidata
Dirakamkan padaIndonesia
FormatCakera Padat, Muat turun
Genrepop
SyarikatAquarius Musikindo
PenulisMelly Goeslaw
PenerbitMelly & Anto Hoed
Kronologi Melly Goeslaw
""Yuk Kita Jadian"
(2011)"
"Love Story"
Kronologi single Irwansyah
"Kutunggu Jandamu"
(2008) Kutunggu Jandamu2008
"Love Story"
(2011) String Module Error: Match not found2011
"Miss You" duet dengan Zaskia Sungkar
(2011) String Module Error: Match not found2011
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Lagu tema filem ini yang berjudul Love Story, sama judul filemnya dinyanyikan oleh Melly Goeslaw yang berduet dengan Irwansyah dan sebuah lagi lagu yang berjudul Renungan Cinta yang dinyanyikan oleh Melly Goeslaw diambil dari album Melly yang berjudul Dancing In The Silence.

Tema[sunting | sunting sumber]

Menurut penerbit Chand Parwez, Love Story adalah kisah cinta terlarang, Walau bagaimanapun, ia tidak menyentuh mengenai tema perbezaan agama; sebaliknya, ia bertujuan untuk menunjukkan kasih sayang yang bernilai berjuang. Saputra mengatakan bahawa ia juga adalah ulasan mengenai globalisasi, kerana Indonesia dilihat sebagai berada di persimpangan, dengan beberapa berpegang teguh kepada adat dan lain-lain pergi dengan gaya hidup "moden".

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Love Story diterbitkan dalam media lebar pada 27 Januari 2011, dengan Septriasa dan Irwansyah juga menyediakan vokal untuk album runut bunyi. Kajian 21 Cineplex berkata peminat kerjasama awal Irwansyah dan Septriasa akan menikmatinya.

Catatan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]