M&C

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
m&c! Publishing
Syarikat indukKompas Gramedia
Gramedia Pustaka Utama
StatusAktif
PendahuluKomik Majalah
Diasaskan pada2003 (2003)
Negara asalIndonesia
Lokasi ibu pejabatJakarta Pusat
PengedaranGramedia
Jenis penerbitanBuku, Komik, Novel
ImprinAkasha, Koloni, Clover

m&c! Publishing atau lebih dikenali sebagai m&c! (singkatan dari Magazine & Comics; "Majalah & Komik") adalah sebuah syarikat penerbitan di Indonesia.

Syarikat ini mula memasuki penerbitan majalah dan perkomikan pada 1980-an dengan sering menerbitkan pelbagai komik dari penerbit asing. Ia kemudiannya diserap dalam Bahagian Runcit dan Penerbitan Kumpulan Kompas Gramedia (KKG) tahun 2003 sebagai syarikat penerbitan dan merupakan sebahagian daripada .m&c! beribu pejabat di bangunan Kompas Gramedia Palmerah, yang terletak di Tanah Abang, Jakarta Pusat.

M&c! bersama Elex Media Komputindo - yang juga merupakan bahagian dari KKG - adalah dua penerbit terbesar dalam industri penerbitan komik se-Indonesia.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

m&c! berakar pada 1980-an, bermula dengan Komik Majalah yang menerbitkan pelbagai komik dari penerbit asing. Pada mulanya, Komik Majalah hanya menerbitkan komik dari Eropah dan Hong Kong. Beberapa judul menjadi popular, termasuk siri Nina dari Belanda dan komik bertemakan kung fu, Tiger Wong dari Hong Kong. Sepanjang tahun 1990-an, m & c! juga mula menerbitkan komik yang berasal dari Jepun, atau dikenali sebagai Manga.[2]

Dalam perkembangannya, m&c! mewujudkan beberapa kesan yang dibahagikan secara khusus untuk sektor-sektor tertentu. Pada 17 Mei 2003, m&c! menubuhkan jejak dengan nama KOLONI, yang secara khusus menerbitkan komik tempatan dari Indonesia.[3] m&c! kemudian membentuk jejak lain bernama Clover yang dikhaskan untuk penerbitan novel, Funtastic yang ditubuhkan kkhas untuk penerbitan buku kanak-kanak, buku Miracle untuk bukan fiksyen, dan QANZA untuk buku-buku bertemakan Islam.

Pada 22 Mac 2019, mereka melancarkan label baru dengan manga bertema lebih matang yang disasarkan untuk pembaca yang lebih dewasa, bernama Akasha.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mencari Hidup dari Buku Komik". Kompas. 19 Oktober 2015. Dicapai pada 19 Mac 2019.
  2. ^ Kusumanto, Dody (15 Mei 2015). "12 Tahun m&c!: Berbagi Banyak Hal dari Membaca" [12 Years of m&c!: Sharing Many Things by Reading]. KAORI Nusantara. Dicapai pada 16 Mac 2019.
  3. ^ "About | M&C". M&C! (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 15 Mac 2019.
  4. ^ Pineda, Rafael Antonio (24 April 2019). "M&C! Launches New 'Akasha' Manga Label With 5 New Manga". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 26 April 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]