Manifesto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muka depan manifesto terkemuka Manifesto Komunis, yang ditulis oleh Friedrich Engels dan Karl Marx, dan diterbitkan pada 1848

Manifesto ialah suatu pengisytiharan niat, tujuan atau pandangan terhadap sesebuah isu yang diterbitkan, sama ada oleh persendirian, kumpulan, parti politik atau pemerintah.[1][2][3][4] Sesebuah manifesto pada kebiasaannya menerima pandangan yang diterbitkan sebelumnya, atau persetujuan awam, atau menawarkan idea baharu bagi membawa perubahan yang boleh dicapai menurut pengarangnya. Ia pada kebiasannya bersifat politik, sosial dan artistik, dan juga berbentuk revolusi, tetapi boleh juga mewakili prinsip hidup seseorang individu. Manifesto yang berkait dengan kepercayaan agama (lazimnya bagi Kristian) kebiasaanya dirujuk sebagai kepercayaan atau pengakuan iman.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Ia diambil dari perkataan Itali manifesto, yang diambil dari perkataan Latin manifestum, yang membawa maksud jelas atau terserlah. Ia dicatatkan mula digunakan dalam bahasa Inggeris pada 1620, dalam terjemahan Nathaniel Brent bagi karya Paolo Sarpi yang berjudul Sejarah Majlis Trento (bahasa Inggeris: History of the Council of Trent) pada ayat "To this citation he made answer by a Manifesto" (hlm. 102). Sama juga pada ayat "They were so farre surprised with his Manifesto, that they would never suffer it to be published" (hlm. 103).[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Definition of MANIFESTO". www.merriam-webster.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-07-23.
  2. ^ "SEOphonist | die SEOphonisten Wahl 2013" (dalam bahasa Jerman). Diarkibkan daripada yang asal pada September 12, 2013. Dicapai pada September 14, 2013., article on "Wahlprogramm", literally "election programme".
  3. ^ "Manifesto Definition & Meaning". Dictionary.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-07-23.
  4. ^ Robertson, David (2003-09-18). The Routledge Dictionary of Politics (dalam bahasa Inggeris). Taylor & Francis. ISBN 978-0-203-36206-8.
  5. ^ Oxford English Dictionary