Menhir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Menhir besar terletak di antara Millstreet dan Ballinagree, Kaunti Cork, Ireland

Menhir (daripada bahasa-bahasa Brittonic: maen atau men, "batu" dan hir atau hîr, "panjang"[1]), batu berdiri, ortostat, atau lit ialah batu tegak buatan manusia yang besar, biasanya wujud sejak Zaman Gangsa Pertengahan Eropah. Batu-batu ini boleh dijumpai sebagai monolit semata-mata, atau sebahagian kumpulan batu yang serupa. Saiz menhir boleh berbeza-beza, tetapi biasanya tidak sekata dan berpetak-petak, selalunya menirus ke atas.

Batu-batu ini tersebar luas di seluruh Eropah, Afrika dan Asia, tetapi paling banyak di Eropah Barat; terutamanya di Ireland, Great Britain, Brittany dan Perancis, terdapat sekitar 50,000 contoh,[2] manakala terdapat 1,200 menhir di barat laut Perancis sendiri.[3] Batu berdiri biasanya sukar ditentukan tarikh, tetapi tembikar, atau serpihan tembikar, dijumpai di bawah di Eropah Atlantik menghubungkan mereka dengan orang Beaker. Batu-batu ini dibina semasa banyak zaman yang berbeza-beza sepanjang prasejarah sebahagian daripada budaya megalit yang lebih besar di Eropah dan kawasan berhampiran.

Beberapa menhir yang didirikan bersebelahan bangunan begitu kerap mempunyai kepentingan agama awal atau kini. Contohnya, Menhir Zeal Selatan di Devon, yang membentuk asas bagi biara abad ke-12 dibina oleh rahib bukan paderi. Biara itu kemudian menjadi hotel Oxenham Arms, di Zeal Selatan, dan batu berdiri kekal di bar bilik kecil purba di hotel tersebut.

Taburan geografi[sunting | sunting sumber]

Sabah[sunting | sunting sumber]

Terdapat kurang daripada 200 menhir di beberapa daerah di Sabah, Malaysia yang digunakan sebagai petanda dan peringatan.[4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Anon. "Menhir". The Free Dictionary. Farlex, Inc. Dicapai pada 15 December 2010.
  2. ^ Greene, Janice (January 2006). Strange But True Stories. ISBN 1-59905-010-2. Dicapai pada 25 August 2011.
  3. ^ Oliphant, Margaret "The Atlas Of The Ancient World" 1992 p. 81
  4. ^ Genovese, Lia (April 2019). "SPIRITS OF THE STONE, FROM LANDLOCKED LAOS TO SABAH, INSULAR MALAYSIA" [SEMANGAT BATU, DARI PEDALAMAN LAOS KE SABAH, MALAYSIA] (PDF). Jurnal Arkeologi Malaysia (dalam bahasa Inggeris). 32 (1): 53–76. eISSN 2590-4302. ISSN 0128-0732. Dicapai pada 20 April 2020.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Le Roux, C. T. 1992. "The Art of Gavrinis Presented in its Armorican Context and in Comparison with Ireland." in Journal of the Royal Society of Antiquaries of Ireland vol. 122, pp 79–108.
  • Mohen, Jean-Pierre. 2000. Standing Stones. Stonehenge, Carnac and the World of Megaliths, ‘New Horizons’ series. London: Thames & Hudson. ISBN 0-500-30090-9.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Neolithic Europe Templat:European Standing Stones Templat:Prehistoric technology