Mimpi (album Anggun)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mimpi
Album himpunan oleh
Dilancarkan pada1989
Dirakamkan pada1989
TempatIndonesia Edit the value on Wikidata
GenreRock
BahasaBahasa Indonesia Edit the value on Wikidata
SyarikatAtlantic Records, Ariola
PenerbitTeddy Sudjaja, Pamungkas NM
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Mimpi ialah sebuah album kompilasi oleh penyanyi Indonesia Anggun, mempunyai 2 single hit "Mimpi" dan "Bayang Bayang Ilusi". Album ini dikeluarkan pada tahun 1989 di bawah label Atlantic Records, Indonesia.[1] Lagu "Mimpi" akhirnya mendapat nombor 47 dalam senarai "150 Lagu Indonesia Terhebat Sepanjang Zaman" Rolling Stone. Mimpi telah menjual kira-kira 1 juta unit di Indonesia.

Maklumat album[sunting | sunting sumber]

Anggun tidak dapat mencapai populariti besar beliau sebenarnya apabila melancarkan album rock pertamanya, Dunia Aku Punya pada tahun 1986. Ia memerlukan masa yang lebih panjang untuk menjadikannya menjadi superstar. Ini adalah album yang membawa nama Anggun ke dalam kemasyhuran besar sebagai rocker wanita di Indonesia. Walau bagaimanapun, ia bukanlah album solo beliau, tetapi album kompilasi rocker Indonesia seperti Gito Rollies, Deddy Stanzah dan Euis Darliah. Anggun hanya menyanyikan 2 lagu-lagu: "Mimpi" dan "Bayang Bayang Ilusi". Kedua-dua single telah ditulis oleh Teddy Sudjaja dan Pamungkas NM. Single pertama, "Mimpi" menjadi hit besar di Indonesia pada masa itu dan kemudian diikuti dengan single kedua, "Bayang Bayang Ilusi". Oleh kerana kejayaan album Anggun juga dikenali sebagai "penyanyi single/kompilasi", yang sering mengeluarkan album dengan hanya satu/dua single padanya.

Keluaran semula[sunting | sunting sumber]

Enam belas tahun selepas keluaran "Mimpi" dan "Bayang Bayang Ilusi", Anggun mengeluarkan semula lagu-lagu bersama-sama dengan "Takut" bersama album Best Of pada tahun 2006 di bawah label Sony BMG di Indonesia dan Malaysia. Lagu-lagu yang telah dirakam semula dalam versi baru dengan susunan oleh Andy Ayunir dan kumpulan orkestra Saunine. "Mimpi" telah dipilih sekali lagi sebagai single dari album kedudukannya dan menjadi hit lagi buat kali kedua.

Senarai runut[sunting | sunting sumber]

  1. "Mimpi" - Anggun
  2. "Bayang Bayang Ilusi" - Anggun
  3. "Siapa Aku" - Deddy Stanzah
  4. "Suara Hati" - Gito Rollies
  5. "Tatap Dunia" - Deddy Dores
  6. "Api Telah Padam" - Gito Rollies
  7. "Aku Melangkah" - Andry Kasman
  8. "Citraku" - Euis Darliah
  9. "Sungguh Bosan" - Andry Kasman
  10. "Negosiasi" - Deddy Stanzah

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rolling Stone Special Edition: 150 Greatest Indonesian Songs of All Time (dalam bahasa Indonesian) (ed. 56th). Rolling Stone Indonesia. 2009. |access-date= requires |url= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]