Mina (siri TV)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mina
GenreDrama, Romantik
Ditulis olehSeo Hyun-joo
PengarahKim Jae-soon
Dibintangi oleh
Chae Jung-an
Kim Sa-rang
Kim Seung-soo
Ahn Jae-mo
Negara asalKorea Selatan Korea Selatan
Bilangan episod16
Penerbitan
Penerbit eksekutifLee Gyu-hwan
PenerbitLee Seong-yeon
Tempoh siaranIsnin dan Selasa pukul 21:50 (KST)
Penyiaran
Saluran asalKBS
Siaran asal5 November 2001 (2001-11-05) – 24 Disember 2001 (2001-12-24)
MengikutiPure Heart
Diikuti olehWinter Sonata
Pautan luar
Laman sesawang

Mina (Hangul미나) ialah sebuah drama Korea Selatan yang disiarkan menerusi saluran KBS2 pada tahun 2001.

Plot[sunting | sunting sumber]

Park Mi-na, penyanyi yang sangat terkenal yang berjaya menawan hati banyak peminat, mengalami kemalangan kereta ketika keretanya berpusing untuk mengelakkan kenderaan yang akan datang. Kereta itu, yang jatuh ke parit, meletup dan menyebabkan Mi-na mengalami luka bakar tahap kedua, ketiga dan keempat di badannya.

Pengurus Mi-na, Kang Joon-seo kebetulan menemui Kim Soo-ryun, yang seiras dengan Mi-na. Joon-seo pada mulanya meminta Soo-ryun untuk mengambil tempat Mi-na untuk jangka masa yang pendek sehingga penyanyi sebenar muncul. Soo-ryun bersetuju dengan cadangan itu kerana dia sangat memerlukan wang untuk kos pembedahan ibunya dan pelajaran kakaknya. Setelah menjalani latihan yang ketat dari Joon-seo, Soo-ryun muncul sebagai replika Mi-na yang hampir sempurna. Namun, Soo-ryun jatuh cinta dengan teman lelaki Mi-na, iaitu Jung Tae-hoon dan menjadi terpikat dengan kemasyhuran dan kekayaan.

Sementara itu, Mi-na yang sebenar telah kembali, tetapi pakar bedah plastik tidak dapat mengembalikan penampilan asalnya. Joon-seo, memikirkan bahawa peminat tidak akan menerima wajah barunya, enggan membenarkan Mi-na meneruskan karier nyanyiannya. Mi-na pergi ke televisyen untuk mengungkapkan identiti sebenarnya, dan ketika Tae-hoon mula menyiasat, Soo-ryun dan Joon-seo merasa terancam.

Mi-na kemudian mengetahui bahawa Soo-ryun adalah saudara kembarnya yang sama, dan mereka telah ditinggalkan di rumah anak yatim Katolik setelah dilahirkan.

Soo-ryun meminta Tae-hoon untuk memaafkannya, tetapi dia menolaknya ketika dia menyedari bahawa Joon-seo dan Soo-ryun bersubahat untuk menghalang Mi-na yang sebenarnya daripada kembali.

Rasa tertekan, Soo-ryun mencuba untuk membunuh diri. Tetapi Joon-seo menghentikannya tepat pada waktunya dan menyuruhnya menyiapkan persembahan terakhirnya sebagai Mi-na.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Watak sokongan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]