Mohd Kasir Abdulini

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mohd Kasir Abdulini merupakan bekas tahanan ISA .Mohad Kasir adalah keturunan Bugis yang berasal daripada Ujung Pandang, Sulawesi, Indonesia dan mendapat kad pengenalan melalui jalan songsang .Dia salah seorang ‘agen’ penting untuk merekrut PATI melalui modus operandi Persatuan Kebangsaan Bugis Bersatu (PKBS). Beliau turut diberkas dan ditahan di bawah ISA bersama 24 orang awam lain yang terlibat dengan ‘Skandal X-Files’.

Melalui Modus Operandi tersebut, mereka menggunakan borang keahlian PKBS ini, mengambil cap jari dan foto semua PATI untuk dibuatkan kad pengenalan biru; sedangkan di bawah Akta Pertubuhan 1960 semua persatuan dilarang menggunakan borang yang mengambil cap jari ahli untuk sebarang tujuan.

Pada mulanya hanya untuk PATI Indonesia, namun akhirnya semua PATI termasuk dari negara India dan negara Pakistan juga menggunakan borang PKBS untuk mendapatkan kad pengenalan biru. Kasir menyimpan puluhan ribu data PATI yang telah mendapat kad pengenalan biru melalui beliau dan sebahagiannya ada dipaparkan dalam memorandum ini.

Datuk Seri Alfred Bumburing mendakwa ramai di antara mereka yang mendapat kad pengenalan biru melalui Modus Operandi ini sudah menjadi jutawan dan ahli politik terkenal di Sabah; sehingga mereka berjaya menubuhkan cawangan UMNO, menjadi Ketua Cawangan, AJK Bahagian; malah ada yang sudah menjadi Adun.

[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ [mutalibmd.blogspot.com Menongkah Arus Menentang PATI]