Mortal Kombat 3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mortal Kombat 3
Pembangun
Penerbit
PerekaEd Boon
John Tobias
Pengatur caraEd Boon
ArtisJohn Tobias
Steve Beran
Tony Goskie
KomposerDan Forden
SiriMortal Kombat
Platform
Pelepasan
April 1995
  • Arcade
    • NA: April 1995
    Mega Drive/Genesis
    PC
    PlayStation
    • NA: October 13, 1995[2]
    • EU: November 1995
    Super NES
    Game Boy
    Game Gear
    Master System
GenreFighting
ModSingle-player, multiplayer
Sistem arkedMidway Wolf Unit hardware

Mortal Kombat 3 adalah permainan pertempuran arkad tahun 1995 yang dibangunkan oleh Midway Games dan pertama kali dikeluarkan ke arkad pada tahun yang sama. Ia merupakan angsuran utama ketiga dalam francais Mortal Kombat dan sekuel kepada Mortal Kombat II 1993. Seperti dalam permainan sebelumnya, ia membolehkan pemain memilih pelakon watak dan membimbing mereka melalui beberapa siri pertempuran menentang lawan-lawan yang lain. Permainan ini mengelakkan jalan cerita kejohanan pendahulunya, di mana pelbagai pahlawan berusaha melawan kembalinya Shao Kahn. Shao Kahn telah menghidupkan semula pengantin perempuannya, Sindel, dan memulakan pencerobohan ke Earthrealm.

Bayaran ketiga Mortal Kombat mengekalkan serangan berdarah dan berdarah yang menentukan siri ini. Ia memperkenalkan jenis gerakan penamat Fatality yang baharu, termasuk Animalities. Ciri-ciri baru lain kepada siri ini termasuk kombo, urutan pratakrif yang digunakan untuk menjalankan satu siri serangan berturut-turut. Butang "Run" baharu membolehkan pemain melencong secara ringkas ke arah lawan, dan sistem "Kombat Kodes" baharu membolehkan pemain memasukkan pelbagai simbol sebelum pertarungan dua pemain untuk membuka kunci ciri tambahan tertentu dalam permainan.

Mortal Kombat 3 adalah kejayaan komersial dan menerima ulasan secara umumnya positif, tetapi mendapat kritikan kerana mengabaikan beberapa watak popular dari permainan sebelumnya. Ia merupakan satu-satunya ansuran utama yang tidak memaparkan maskot terkenal Scorpion. Watak yang ditinggalkan dari permainan ini dimasukkan dalam dua tajuk yang dihasilkan untuk menyempurnakan keseluruhan, iaitu Ultimate Mortal Kombat 3 (1995) dan Mortal Kombat Trilogy (1996).

Permainan[sunting | sunting sumber]

Fail:Mortal Kombat 3 gameplay.png
Liu Kang lwn Shang Tsung dalam MK3

Mortal Kombat 3 memperluaskan lagi permainan dari permainan sebelumnya. Butang "Berlari", dilengkapi dengan meter yang sepadan, telah diperkenalkan. Ini khususnya untuk mengatasi kebimbangan peminat yang berpendapat bahawa permainan sebelum ini memberikan terlalu banyak kelebihan kepada pemain bertahan. Meter Berlari disalurkan dengan berlari (watak tidak boleh berjalan ke belakang, hanya ke hadapan) dan dengan melakukan kombinasi.

"Rantai kombinasi," juga dikenali sebagai kombinasi pra-program (diberi label "kombinasi panggilan-kombinasi") turut diperkenalkan. Gabungan rantai adalah urutan butang yang tidak boleh diganggu sebaik sahaja satu pukulan bersambung; beberapa gabungan rantai berakhir dengan pukulan atas atau gerakan lain yang mengetuk lawan ke udara supaya lebih banyak kerosakan boleh ditangani melalui kombinasi juggle tradisional. Untuk menyeronokkan pemain dari pelbagai tahap kemahiran, skrin "Pilih Takdir Anda" muncul dalam mod pemain tunggal untuk membolehkan pemilihan kesukaran oleh pemain.

Untuk kali pertama, tahap tertentu menjadi interaktif dengan membenarkan watak-watak untuk saling memotong melalui siling di mana kedua-dua watak akan meneruskan pertempuran dalam peringkat yang berbeza. Ini boleh mengubah kitaran tahap permainan. Saling uppercut biasa dan uppercut yang merupakan sebahagian daripada kombo tanah akan menyebabkan perubahan tahap. Tindakan "Putaran Angin Pusaran" Kung Lao juga akan memberikan kesan yang sama. Walau bagaimanapun, jika watak itu dikalahkan dengan pukulan atas, tiada perubahan tahap.

Semua gaya gerakan akhir yang berbeza yang ditunjukkan dalam Mortal Kombat II (Kematian, termasuk gerakan Babality dan Persahabatan yang tidak membawa maut) kembali dalam MK3. Selain itu, Animality yang telah diumumkan, di mana watak berubah menjadi haiwan untuk membunuh lawan mereka, dipaparkan untuk pertama kalinya. Untuk menjalankan Animality, pemain perlu melakukan Mercy, ciri baru lain di mana watak boleh memulihkan sejumlah kecil bar kesihatan lawannya selepas memenangi dua pusingan. Jika lawan masih dikalahkan, Animality boleh dilakukan. Akhirnya, tiga Stage Fatalities baharu boleh dilakukan di Kereta Bawah Tanah, Menara Loceng, dan Pit 3.

Konsep lain yang diperkenalkan dalam permainan ini ialah "Kod Kombat", enam simbol kod yang dimasukkan pada skrin VS dalam permainan dua pemain untuk mengubah suai permainan, melawan watak tersembunyi atau memaparkan mesej tertentu. Turut diperkenalkan dalam permainan ini ialah "Kod Kombat Ultimate", kod sepuluh aksara menggunakan simbol, yang boleh dimasukkan pada permainan di atas skrin selepas skrin berterusan hilang dalam mod pemain tunggal. Ia digunakan untuk membuka kunci versi robot bagi watak Smoke; boleh dilakukan oleh pemain atau pengendali arkad. Pemilik arkad boleh menetapkan semula kod ini dengan mengakses menu diagnostik permainan dan menetapkan semula permainan kepada tetapan kilang dalam kabinet MK3 (kecuali dalam versi 2.1, yang hanya boleh dilakukan dengan mengakses menu EJB). Kod tersebut telah didedahkan melalui majalah permainan, bahan promosi, dan media Mortal Kombat yang lain; dua mesin pinball dikeluarkan sekitar masa ini oleh Williams/Bally/Midway, Jack-Bot dan No Fear: Dangerous Sports, turut menyediakan kod, dan beberapa mesej teks dalam permainan ini bertujuan untuk membawa pemain kepada kod tersembunyi dalam permainan tersebut.

Plot[sunting | sunting sumber]

Letih dengan kekalahan berturut-turut dalam pertempuran kejohanan, Shao Kahn, yang tewas kepada Liu Kang dalam kejohanan Outworld dalam permainan sebelumnya, merancang sebuah rencana yang berusia 10,000 tahun. Dia akan meminta Paderi Bayangannya, yang dipimpin oleh Shang Tsung, untuk menghidupkan semula bekas Ratu Sindelnya, yang secara tidak terduga meninggal dunia pada usia muda. Namun, dia tidak akan dihidupkan semula di Outworld, tetapi di Earthrealm. Ini membolehkan Shao Kahn menyeberangi sempadan dan menuntut semula permaisurinya. Apabila Sindel dihidupkan semula dalam Earthrealm, Shao Kahn merentasi seluruh dimensi untuk menuntutnya kembali, dan sebagai akibatnya, Earthrealm secara perlahan-lahan menjadi sebahagian daripada Outworld, menyebabkan berbilion jiwa tergugur. Hanya sedikit yang terselamat, dilindungi oleh Raiden. Dia memberitahu mereka bahawa Shao Kahn mesti dihentikan, tetapi dia tidak boleh campur tangan; disebabkan statusnya, dia tidak mempunyai kuasa dalam Outworld, dan sebahagian Earthrealm bergabung dengan Outworld. Shao Kahn telah melancarkan skuad pemusnah untuk membunuh mana-mana mangsa Earthrealm yang terselamat. Juga, perlindungan Raiden hanya melibatkan jiwa, bukan badan, jadi pahlawan pilihannya perlu melawan skuad pemusnah dan menahan Shao Kahn. Dengan kekalahan terakhirnya, setiap manusia di Earthrealm dipulihkan.

Permainan ini juga mengandungi beberapa subplot:

  • Selepas mengalahkan Shao Kahn di Outworld, Liu Kang kini mendapati dirinya sebagai sasaran utama skuad pemusnah Shao Kahn. Sebagai tindak balas kepada ancaman yang akan datang, dia menyelaraskan dirinya dengan Kung Lao dan mengetuai pemberontakan terhadap Shao Kahn dan pengikut Outworldnya. Walau bagaimanapun, dia juga mempunyai motif tersembunyi: dia berusaha untuk membebaskan alam rumah Kitana di Edenia.
  • Dengan kemajuan terkini dalam teknologi manusia, Lin Kuei memutuskan untuk mengautomatiskan pembunuh manusia mereka menjadi mesin tanpa jiwa. Empat ninja, Cyrax, Sektor, Smoke, dan Sub-Zero, dipilih untuk berfungsi sebagai prototaip automasi pertama, tetapi Sub-Zero dan Smoke enggan mengambil bahagian, memaksa mereka meninggalkan klan. Malangnya, Smoke ditangkap dan diautomatiskan bersama Sektor dan Cyrax, dan ketiganya diprogramkan untuk memburu dan membunuh Sub-Zero. Sementara itu, mengetahui ancaman Outworld yang menjulang, Sub-Zero menyertai pemberontakan terhadap Shao Kahn.
  • Jax menemui lokasi Sonya dan Kano semasa berada di Outworld, dan dalam membebaskan Sonya, dia juga membebaskan Kano. Mengetahui bahawa masa depannya yang terdekat bermakna ditangkap, Kano menggunakan peluang ini untuk melarikan diri ke kedalaman Outworld dan akhirnya menyertai pasukan Shao Kahn. Sonya dan Jax kembali ke Bumi dan cuba memberi amaran kepada kerajaan mereka tentang ancaman Outworld yang menjulang, tetapi apabila rayuan mereka tidak diendahkan, Sonya dan Jax sebaliknya mempersiapkan diri mereka untuk perang yang akan datang dengan menyertai pemberontakan.
  • Walaupun kedua-duanya berkhidmat dengan Shao Kahn, Centaur dan Shokan telah berperang antara satu sama lain selama bertahun-tahun. Kecurigaan timbul apabila Sheeva, yang dilantik sebagai pengawal peribadi Sindel, mengetahui bahawa Motaro dilantik sebagai Jeneral Kahn dalam tenteranya. Dengan "kematian" Kintaro dan Goro yang jelas, namun belum dapat dipastikan, Sheeva mula takut akan kaumnya sendiri dan membuat rancangan untuk menentang Kahn sekiranya syak wasangkanya terbukti benar.
  • Sangat bergantung pada alat pernafasan dan kehausan yang tidak berkesudahan untuk membalas dendam terhadap puak Naga Hitam (yang dia percaya bertanggungjawab atas serangan kejamnya), Kabal menyertai pemberontakan apabila mengetahui tentang kelangsungan hidup Kano.
  • Walaupun dia menyedari bahawa dia adalah satu-satunya mangsa yang terselamat di New York City berikutan Pencerobohan Outworld, Stryker tetap tidak tahu mengapa dia terselamat daripada serangan itu. Walau bagaimanapun, setelah menerima penglihatan daripada Raiden dan dimaklumkan tentang apa yang telah berlaku, Stryker memutuskan untuk mencari dan menyertai pahlawan Earthrealm yang lain.
  • Selama bertahun-tahun, Nightwolf menerima penglihatan yang meramalkan dan memberi amaran kepadanya tentang pencerobohan yang akan datang. Sebahagian besarnya mengabaikan mereka, dia berasa bersalah kerana tidak menghalangnya, lantas menyertai serangan manusia terhadap Kahn dengan memberikan perlindungan ajaib ke atas tanah air tradisional nenek moyangnya di Amerika Utara. Wilayah ini menjadi ancaman kepada pendudukan Kahn di Bumi.
  • Johnny Cage telah diburu oleh salah satu skuad pemusnah Shao Kahn dan dibunuh, nampaknya oleh Motaro.

Watak[sunting | sunting sumber]

John Parrish (Jax) dengan Lia Montelongo (Sindel), Kerri Hoskins (Sonya Blade) dan Phillip Ahn (Shang Tsung dalam MKII ), bersatu semula pada 2017

Permainan ini melibatkan 14 watak yang boleh dimainkan, berserta satu watak rahsia tambahan.

Watak baharu:

  • Cyrax (Sal Divita) - Pembunuh siber Lin Kuei berwarna kuning, dan kedua daripada tiga pembunuh siber.
  • Kabal (Richard Divizio) - Bekas pahlawan Naga Hitam.
  • Nightwolf (Sal Divita) - Bomoh asli Amerika.
  • Sektor (Sal Divita) - Pembunuh siber Lin Kuei berwarna merah dan juga yang pertama daripada tiga cyborg.
  • Sindel (Lia Montelongo) - Permaisuri Edenia yang dibangkitkan yang sedang dikawal oleh Shao Kahn. Sindel pada asalnya dinamakan Mushasha dalam versi awal permainan.
  • Sheeva ( stop motion ) - Shokan Wanita yang kesetiaannya terletak di tangan Shao Kahn, dan juga pelindung Sindel.
  • Stryker (Michael O'Brien) - Pegawai kawalan rusuhan.

Watak yang kembali:

  • Jax (John Parrish) - Jurusan Pasukan Khas yang bekerja dengan Sonya untuk menangkap Kano.
  • Kano (Richard Divizio) - Samseng Naga Hitam yang terlepas daripada ditangkap oleh Sonya dan Jax.
  • Kung Lao (Tony Marquez) - Sami Shaolin yang cuba menghalang apa yang Kahn rancang.
  • Liu Kang (Eddie Wong) - Juara semula Mortal Kombat yang menewaskan Shang Tsung dan Shao Kahn dalam dua kejohanan Mortal Kombat sebelum ini.
  • Sonya Blade ( Kerri Hoskins ) - Leftenan Pasukan Khas berangkat semula untuk menangkap Kano.
  • Sub-Zero (John Turk) - Penyangak Lin Kuei ninja yang melarikan diri dari klan selepas enggan ditukar kepada unit sibernetik.
  • Shang Tsung (John Turk) - ahli sihir Shao Kahn yang licik.
  • Smoke (Sal Divita) - Pembunuh siber berwarna Indigo dari Lin Kuei dan terakhir daripada tiga cyborg, yang pernah menjadi kawan rapat Sub-Zero (dikunci oleh Ultimate Kombat Kode).

Watak bos:

  • Motaro (gerak henti) - Centaur dan sub-bos permainan.
  • Shao Kahn (Brian Glynn, disuarakan oleh Steve Ritchie ) - Maharaja Outworld dan bos terakhir permainan.

Noob Saibot (Richard Divizio) juga kembali sebagai lawan tersembunyi.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Pasukan pembangunan sedang mempertimbangkan untuk membuat Mortal Kombat 3 dengan grafik 3D, tetapi mereka memilih untuk tetap menggunakan grafik sprite permainan sebelumnya.[4]

Permainan ini memiliki nada yang berbeza secara keseluruhan daripada pendahulunya dan menggunakan palet warna yang lebih diredam. Aksara banyak didigitalkan, berbanding gaya hibrid didigitalkan/lukisan tangan MKII . Banyak latar belakang permainan dicipta menggunakan grafik 3D pra-diberikan buat kali pertama. Gaya keseluruhannya juga dibezakan daripada permainan Mortal Kombat sebelumnya; berbanding pengaruh Asia Timur purba yang berat pada dua perlawanan pertama, imejan MK3 lebih Barat dan kontemporari: peringkat permainan ditetapkan di lokasi moden seperti lebuh raya bandar, bangunan bank dan bumbung; tiga daripada watak adalah cyborg; dan reka bentuk pakaian seni mempertahankan diri tradisional, seperti pakaian Sub-Zero, telah digantikan dengan pakaian moden. Perubahan ini juga dicerminkan dalam runut bunyi, di mana semua motif Asia telah digugurkan memihak kepada instrumentasi muzik elektronik.

Beberapa watak dari permainan Mortal Kombat sebelum ini yang kembali dalam Mortal Kombat 3 telah dilakonkan oleh pelakon baru sejak pelakon asal mereka meninggalkan Midway kerana pertikaian royalti berhubung penggunaan keserupaan mereka dalam versi konsol. Ho Sung Pak (Liu Kang dalam dua perlawanan pertama, serta Shang Tsung dalam Mortal Kombat pertama), Phillip Ahn (Shang Tsung dalam Mortal Kombat II), Elizabeth Malecki (Sonya Blade), Katalin Zamiar (Kitana/Mileena/Jade), dan Daniel Pesina (Johnny Cage dan Scorpion/Sub-Zero/Reptile/Smoke/Noob Saibot) tidak terlibat dalam penghasilan MK3.[5] Sebelum keluaran Mortal Kombat 3, Daniel muncul dalam iklan untuk permainan pertempuran lain, BloodStorm, yang mengakibatkan khabar angin palsu bahawa ia telah dipecat oleh Midway. Semua ini membawa kepada penggunaan pelakon baru untuk Liu Kang (Eddie Wong), Sonya Blade (Kerri Hoskins), dan Shang Tsung dan Sub-Zero (keduanya dilakonkan oleh John Turk) dalam MK3. Richard Divizio (Kano) juga mengambil alih peranan Noob Saibot (kerana watak itu adalah Kano yang diwarnakan semula dalam versi ini). Carlos Pesina, yang bermain dengan Raiden dalam dua perlawanan pertama, tidak muncul dalam MK3 sebagai penalti kerana penglibatannya dalam permainan saingan BloodStorm, tetapi masih digunakan oleh Midway dan wataknya akan kembali dalam Trilogi Mortal Kombat, walaupun melalui penggunaan sprite kitar semula daripada MKII dan sprite baharu yang dipersembahkan oleh Sal Divita.

Lepaskan[sunting | sunting sumber]

Ditemani dengan kempen promosi besar-besaran (mereka memperoleh catatan dunia untuk "kempen promosi terbesar untuk permainan video" dalam 2011 Guinness World Records Gamer's Edition), Mortal Kombat 3 awalnya dirilis di taman hiburan Amerika Utara pada April 1995.[6] Permainan ini kemudian dipindahkan ke tiga konsol rumah, yaitu Genesis, Super NES, dan PlayStation. Edisi PlayStation dianggap setara dengan taman hiburan aslinya oleh Ed Boon.[7] Sebagai bagian dari kesepakatan dengan Midway, Sony Computer Entertainment memperoleh hak eksklusif global untuk versi permainan 32-bit hingga akhir suku pertama 1996 (maka, mengapa versi Sega Saturn, 3DO Interactive Multiplayer, dan Atari Jaguar semuanya dijadwalkan untuk dirilis pada suku kedua 1996).[8] Menurut juru bicara Sega, Sony membayar Midway $12 juta untuk hak eksklusif pada masa itu.[9] Melanjutkan tradisi merilis versi rumah bersamaan dari dua permainan pertama dalam seri ini, diumumkan bahwa versi Genesis, Super NES, Game Boy, dan Game Gear semuanya akan dirilis pada "Mortal Friday," 13 Oktober 1995.[10] Namun, tidak semua versi mematuhi tanggal yang direncanakan, dan versi Game Gear tidak pernah dirilis di Amerika Utara sama sekali. Penerbitan untuk port konsol 16-bit dan versi seluler di Amerika Utara diurus oleh Williams Entertainment, bukan Acclaim Entertainment (yang menangani port konsol untuk judul sebelumnya), meskipun Acclaim masih menangani penerbitan untuk Mortal Kombat 3 di Eropa.

Dalam Game Boy, hanya sembilan daripada 15 pejuang asal (Kano, Sonya, Sub-Zero, Cyrax, Sektor, Sheeva, Sindel, Kabal, dan Smoke) tersedia, hanya lima peringkat wujud, tiada pautan kombo butang, dan tiada penyudah selain Kematian dan Babalitas. Shao Kahn menggunakan gerakannya dari Mortal Kombat II, dan Motaro tidak disertakan. Ini adalah satu-satunya permainan Game Boy yang diberi penarafan M oleh ESRB, versi ini tidak mengandungi banyak keganasan dan keganasan terang-terangan yang terdapat dalam sistem asalnya, tetapi masih mempunyai beberapa Kematian yang "membakar" (membakar lawan yang dikalahkan sehingga ke rangka terbakar).

Versi Game Gear Mortal Kombat 3 yang diringkaskan hanya dikeluarkan di Eropah. Ia sangat serupa dengan versi Game Boy, walaupun dalam warna dan menampilkan Noob Saibot sebagai watak tersembunyi. Ia adalah satu-satunya permainan Game Gear Mortal Kombat yang tidak mempunyai darah dan pemandangan darah. Terdapat juga port untuk Sistem Induk, hampir serupa dengan versi Game Gear tetapi dengan tambahan darah, pemandangan pentas, dan pejuang yang lebih meluas, tetapi hanya dikeluarkan di Brazil oleh Tectoy, pengedar produk Sega dalam negara.

Terdapat dua versi yang berbeza dari Mortal Kombat 3 yang sesuai untuk PC IBM. Yang pertama adalah versi MS-DOS, yang tidak menyerupai sebarang port lain. Versi ini mengandungi trek audio tersembunyi (Trek 47) dengan penceritaan cerita yang terbalik. Yang kedua adalah port versi PlayStation ke Microsoft Windows.

Mortal Kombat 3 sepatutnya dilancarkan untuk Atari Jaguar pada suku kedua tahun 1996, mengikut kenyataan akhbar bersama yang dikeluarkan oleh Atari dan Williams Entertainment pada 13 Mac 1995,[11] tetapi tidak pernah dilancarkan.[12][13] Penerbitan untuk 3DO Interactive Multiplayer juga diumumkan untuk dilancarkan pada awal tahun 1996, diiklankan di muka majalah, dan dilaporkan lengkap, tetapi juga tidak pernah dilancarkan.[14] Pengeluaran untuk Sega Saturn juga diumumkan untuk awal tahun 1996,[15] tetapi dibatalkan demi pengeluaran Ultimate Mortal Kombat 3.

Mortal Kombat 3 juga dimasukkan ke dalam Midway Arcade Treasures 2 untuk GameCube, PlayStation 2, dan Xbox; Midway Arcade Treasures Deluxe Edition untuk Windows (judul ini termasuk dokumentari tentang pembuatan permainan); dan Midway Arcade Treasures: Extended Play untuk PlayStation Portable.

Pada tahun 2021, Mortal Kombat 3 telah diterbit semula oleh Arcade1Up bersama-sama Mortal Kombat, Mortal Kombat II, dan Ultimate Mortal Kombat 3 di salah satu Countercades mereka.[16]

Untuk meraikan ulang tahun ke-30 permainan Mortal Kombat yang pertama, Arcade1Up melancarkan pada tahun 2022 sebuah mesin arked dengan Mortal Kombat 3 bersama-sama dengan Mortal Kombat, Mortal Kombat II, Ultimate Mortal Kombat 3, Toobin', Rampage, Joust, Tapper, Wizard of Wor, Gauntlet, Defender, Bubbles, Paperboy dan Klax.[17]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Komersil[sunting | sunting sumber]

Di Amerika Syarikat, RePlay melaporkan Mortal Kombat 3 sebagai permainan arked yang paling popular pada Mei 1995.[18] Mortal Kombat 3 adalah salah satu daripada tiga penerima Anugerah Berlian Persatuan Mesin Hiburan Amerika pada tahun 1995 (yang hanya berdasarkan pencapaian jualan), bersama-sama dengan Daytona USA Sega dan Neo Geo MVS SNK.[19] Ia merupakan kit penukaran arked dengan kutipan tertinggi pada tahun 1995 di Amerika Syarikat.[20] [21]

Williams Entertainment, yang menerbitkan versi Super NES dan Genesis, melaporkan penjualan gabungan sebanyak 250,000 salinan pada hujung minggu pertama ia tersedia, menempatkannya di antara permainan yang paling laris pada tahun 1995.[22] Versi Super NES telah terjual lebih dari satu juta salinan pada 23 November 1995.[23] Ia kemudian menjadi permainan video rumah paling laris pada tahun 1995 di Amerika Syarikat.[24] Mortal Kombat 3 telah dinominasikan untuk "Permainan Video Tahun" oleh Persatuan Peniaga Perisian Video untuk tahun 1995,[25] kalah oleh Donkey Kong Country 2.[26]

Kritikal[sunting | sunting sumber]

Walaupun Mortal Kombat 3 berjaya dari segi komersial, ramai tidak suka dengan penambahan watak-watak baru yang mungkin kurang menarik (terutamanya Stryker) sebagai gantian kepada watak-watak mapan seperti Scorpion dan Kitana.[27][28] Sistem combo baru juga sering dikritik, begitu juga dengan mekanik berlari dan beberapa gerakan akhir, walaupun dalam kadar yang lebih rendah.[29][30][31] Menurut PC Gamer pada tahun 1998, "Walaupun Mortal Kombat 2 berjaya meningkatkan formula bercekap cepat dan berdarah dari asal, inkarnasi ketiga tidak sejauh itu. MK3 mengalami masalah gameplay yang kacau, gerakan akhir yang bodoh seperti 'Animalities,' dan reka bentuk watak yang sangat berlebihan." Next Generation mengulas versi arkad permainan tersebut, dan menyatakan bahwa "dalam industri yang bergantung pada inovasi untuk menjadikannya segar dan menarik, MK III tidak memberikan kesan yang sama."[32] Artikel Retro Gamer tentang sejarah siri tersebut menyatakan pada tahun 2007: "Walaupun ramai peminat tegar akan menyatakan permainan Mortal Kombat ketiga Midway sebagai yang terbaik dalam siri tersebut, tidak kurang yang merasakan ini sebagai permulaan akhir bagi siri yang masih sangat popular ... Walaupun Midway sentiasa menambah perubahan gameplay yang halus ke dalam siri tersebut sejak pelancaran Mortal Kombat, siri yang pernah menarik itu tiba-tiba kelihatan agak lelah."

Walau bagaimanapun, pada masa itu permainan ini menerima ulasan yang positif. Majalah Electronic Gaming Monthly (EGM) memberikan anugerah "Permainan Bulan Ini" kepada versi PlayStation. EGM dan IGN keduanya mengkritik lag yang berat semasa Shang Tsung berubah bentuk, tetapi mereka menilai penukaran secara keseluruhan sebagai replika hampir sempurna dari segi grafik, kandungan, dan kawalan arkad asal. Tetapi, IGN memberikan penilaian negatif berdasarkan kelemahan Mortal Kombat 3 itu sendiri, dengan mengesyorkan permainan pertarungan Street Fighter 2D sebagai gantinya, kecuali jika seseorang itu adalah "peminat tegar MK." Menurut retrospektif IGN kemudiannya, "Walaupun terdapat evolusi dalam permainan, Mortal Kombat 3 tidak menyampaikan keghairahan yang sama seperti pendahulunya. Walaupun watak-watak 'cyber-ninja' baru menjadi popular, kehilangan begitu banyak kegemaran daripada senarai pemain menyebabkan ramai pemain berasa tersisih. Mortal Kombat baharu tidak boleh diabaikan, tetapi sambutannya tidak seperti yang diharapkan oleh Midway."[33]

Mengkaji versi Genesis, seorang kritikus Generasi Seterusnya menyatakan bahawa permainan itu sebenarnya kelihatan lebih baik pada konsol generasi terakhir, di mana ia menemui syarikat dengan permainan 2D lain dan kelihatan lebih baik daripada kebanyakannya, berbanding di arked, di mana ia kelihatan ketinggalan zaman terhadap permainan berasaskan poligon yang semakin berleluasa. Dia memuji permainan kerana menyampaikan elemen yang paling penting kepada pangkalan peminat Mortal Kombat, tetapi menambah sebagai nota akhir bahawa "secara keseluruhannya, siri MK semakin basi dan sangat memerlukan beberapa kerja semula yang besar."[34] Dalam ulasan mereka, GamePro juga mengatakan bahawa Mortal Kombat 3 "hanya tidak cukup asli (seperti Tekken ) atau cukup dalam (seperti SF [ Street Fighter ]) untuk menjamin ruang pada rak pemain kasual Genesis."[35] Mereka juga mengkritik versi Genesis sebagai anggaran yang lemah bagi versi arked, terutamanya sprite watak dan kesan bunyi. Mereka menilai versi PlayStation sebagai penukaran yang lebih tepat selain daripada ketinggalan semasa Shang Tsung berubah, tetapi menyimpulkannya sebagai "Versi permainan rumah yang hebat yang tidak begitu hebat untuk bermula."[36] Generasi Seterusnya juga merasakan kualiti sempurna arked versi PlayStation telah dibayangi oleh kekurangan inovasi permainan: "Terdapat sedikit, di luar beberapa watak baharu yang tidak diilhamkan, ciri larian, dan sistem kombo baharu, yang hanya mencerminkan persaingannya, untuk membezakan MK3 daripada pendahulunya."[37] Maximum memuji kekayaan pilihan penyesuaian versi PlayStation dan "trek muzik tempur yang menakutkan", tetapi menyatakan bahawa permainan itu sudah lapuk dengan Ultimate Mortal Kombat 3 sudah pun keluar di arked dan dijadualkan untuk dikeluarkan pada Zuhal. Mereka juga mengambil isu yang kuat dengan kekurangan pengoptimuman PAL, dengan mengatakan bahawa akibatnya "Watak-watak bergerak sangat perlahan seolah-olah mengharungi treacle, dan ini menjejaskan keseluruhan rasa permainan serta mengubah masa untuk gerakan khas dan kombo."[38]

Meneliti versi SNES, empat ulasan dari Electronic Gaming Monthly sepakat bahawa ia merupakan "versi 16-bit" terbaik permainan tersebut. Mereka terutamanya memuji kecerdasan buatan musuh yang mencabar, grafik yang tepat, dan jumlah pilihan istimewa yang tinggi.[39] Walaupun mereka mencatat beberapa masalah dengan kecerdasan buatan dan bunyi, GamePro memberikan reaksi yang serupa, menyimpulkan bahawa "Menukar permainan arkade raksasa seperti MK 3 kepada Super NES 16-bit bukanlah tugas yang mudah, dan Williams telah melakukan tugas yang dihormati untuk mengekalkan semua elemen utama."[40] PC Gamer sendiri, meskipun memberikan pendapat negatif kemudian, memberikan skor ulasan sebanyak 89% kepada versi PC MK3 setelah dikeluarkan, menyebutnya "satu lagi pengalaman arkade yang sangat baik dari raja permainan pertempuran."[41] Generasi Seterusnya pada masa itu menyebutnya "salah satu permainan pertarungan terbaik yang pernah dikeluarkan untuk PC" dan "tajuk yang anda mesti miliki" untuk peminat genre itu, memberikannya empat dari lima bintang.[42] GamePro juga mencatat versi Game Boy dalam ulasan ringkas, menyatakan bahwa "malah pemain mudah alih akan mendapati kawalan yang lembut dan grafik yang menjejas mata tidak dapat ditanggung."[43] Pada tahun 1996, GamesMaster menobatkan versi Mega Drive sebagai permainan terbaik untuk sistem.[44] Dalam isu yang sama, GamesMaster menempatkan versi SNES ke-5 dalam "10 Teratas SNES GamesMaster."[45]

Legasi[sunting | sunting sumber]

Ultimate Mortal Kombat 3 telah dikeluarkan ke arkad pada tahun 1995. Ia merupakan kemas kini bagi Mortal Kombat 3, menampilkan permainan yang diubah suai, watak tambahan, dan arena baru. Pelbagai versi permainan untuk rumah turut dikeluarkan tidak lama kemudian, walaupun tiada yang seratus peratus serupa dengan versi arkad. Beberapa versi rumah lain dikeluarkan antara tahun 2002 dan 2010, termasuk Mortal Kombat Advance untuk Game Boy Advance dan Ultimate Mortal Kombat untuk Nintendo DS. Versi DS menampilkan permainan kecil "Puzzle Kombat" yang berasal dari Mortal Kombat: Deception.

Ultimate Mortal Kombat 3 telah dikemas kini untuk menyertakan kandungan dari permainan sebelumnya dalam siri ini dan berperanan sebagai asas untuk judul eksklusif konsol Mortal Kombat Trilogy pada tahun 1996. Ia juga telah diuji semula untuk dikeluarkan sebagai sebahagian daripada Mortal Kombat Arcade Kollection pada tahun 2011.

Elemen plot permainan ini digunakan dalam filem Mortal Kombat Annihilation 1997, yang merupakan susulan kepada adaptasi filem Mortal Kombat yang pertama.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "CTW Games Guide". Computer Trade Weekly. No. 559. United Kingdom. 16 October 1995. m/s. 32.
  2. ^ a b c d Gelmis, Joseph (September 23, 1995). "The Wired Wired West and Other Fall Games". Fort Worth Star-Telegram. m/s. 67. Dicapai pada May 15, 2023. Among the main events in the season's lineup for martial arts aficionados are Mortal Kombat 3 (Oct. 13, PlayStation, PC/DOS, Super Nintendo, Sega Genesis)
  3. ^ "Mortal Kombat 3". GamePro (dalam bahasa Inggeris). No. 84. m/s. 43.
  4. ^ "John Tobias, Mortal Kombat co-creator | Interview | the Gameological Society". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-09-13. Dicapai pada 2018-12-24.
  5. ^ "Epstein Drangel Bazerman & James, Intellectual Property, Technology and Media Law". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-13. Dicapai pada 2013-08-11.
  6. ^ Chapman, Paul (April 23, 1995). "Arcade fans ready for Mortal Kombat 3". Calgary Herald. m/s. B13. Diarkibkan daripada yang asal pada October 14, 2022. Dicapai pada October 14, 2022 – melalui Newspapers.com.
  7. ^ "Twitter / noobde: The PS1 version was identical". Twitter.com. 2013-02-20. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-27. Dicapai pada 2014-05-25.
  8. ^ "At the Deadline". GamePro. No. 86. IDG. November 1995. m/s. 190.
  9. ^ "Company Wars". GamePro. No. 88. IDG. January 1996. m/s. 16.
  10. ^ "Prepare Your Home for MK 3". GamePro. No. 85. IDG. October 1995. m/s. 170.
  11. ^ "'MORTAL KOMBAT III' WILL BE AVAILABLE ON THE ATARI JAGUAR". Nine Lives. March 13, 1995. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-07-25. Dicapai pada 2018-11-26.
  12. ^ Vendel, Curt (August 26, 1995). "Payment Schedule for Jaguar games to Developers" (PDF). atarimuseum.com. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-12-11. Dicapai pada 2018-09-22.
  13. ^ Gore, Chris (August 1995). "The Gorescore - Industry News You Can - Upcoming Jaguar Software Titles". VideoGames - The Ultimate Gaming Magazine. No. 79. L.F.P., Inc. m/s. 14.
  14. ^ Matthews, Will (December 2013). "Ahead of its Time: A 3DO Retrospective". Retro Gamer. No. 122. m/s. 26.
  15. ^ "Kombat 3". Sega Saturn Magazine. No. 1. November 1995. m/s. 12.
  16. ^ Arcade1Up. "Mortal Kombat 2 Player Countercade". Arcade1Up (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-07-21. Dicapai pada 2022-07-21.
  17. ^ Arcade1Up. "Midway Legacy Arcade Machine Mortal Kombat 30th Anniversary Edition". Arcade1Up (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-08-15. Dicapai pada 2022-07-21.
  18. ^ "Player's Choice - Top Games Now in Operation, Based on Earnings-Opinion Poll of Operators: Best Video Software". RePlay. Jil. 20 no. 8. RePlay Publishing, Inc. May 1995. m/s. 6.
  19. ^ "And the Winner Is ...". Next Generation. No. 17. May 1996. m/s. 21.
  20. ^ "Coin Machine: AMOA Jukebox, Games Awards Winners Announced At Expo '95" (PDF). Cash Box. October 7, 1995. m/s. 26. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2021-10-10. Dicapai pada 2021-10-13.
  21. ^ "Coin Machine: AMOA JB And Games Awards Nominees Announced" (PDF). Cash Box. July 22, 1995. m/s. 30. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2021-10-10. Dicapai pada 2021-10-13.
  22. ^ "Game Industry Rebounds". GamePro. No. 88. IDG. January 1996. m/s. 22–23.
  23. ^ Carlton, Jim (November 23, 1995). "Fans remain loyal to 16-bit machines". The Hartford Courant. The Wall Street Journal. m/s. E2. Diarkibkan daripada yang asal pada October 14, 2022. Dicapai pada December 7, 2020 – melalui Newspapers.com. Nintendo's 'Killer Instinct' has sold more than 1 million copies since it was introduced in September, as has the Nintendo version of 'Mortal Kombat III' and the company's recently released 'Super Mario World: Yoshi's Island.'
  24. ^ "U.S. Top 20 Best-Selling Games in 1995-1999 ranked on dollar sales". Twitter. The NPD Group. January 17, 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 January 2020. Dicapai pada 11 October 2021.
  25. ^ "News Bits". GamePro. No. 96. IDG. September 1996. m/s. 21.
  26. ^ "Home Entertainment Awards – Video Games". Entertainment Merchants Association. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 November 2013. Dicapai pada 5 February 2012.
  27. ^ "NEXT Generation Issue #10 October 1995". 1995-10-10. Dicapai pada 2015-05-07.
  28. ^ "Mortal Kombat Arcade Kollection PS3 review - Page 2 of 2". Official PlayStation Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-13. Dicapai pada 2013-08-11.
  29. ^ "Mortal Kombat Arcade Kollection - Review - by Cyril Lachel". Gaming Nexus. 2011-09-16. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-13. Dicapai pada 2013-08-11.
  30. ^ "Review: Mortal Kombat: Arcade Kollection". Destructoid. 10 September 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-21. Dicapai pada 2013-08-11.
  31. ^ "Finished?". Next Generation. No. 11. November 1995. m/s. 185. The fighting is still decent, but with the addition of a Killer Instinct-type combo system, there is less and less strategy.
  32. ^ "Finals". Next Generation. No. 7. Imagine Media. July 1995. m/s. 79.
  33. ^ "IGN Presents the History of Mortal Kombat - Retro Feature at IGN". 2011-03-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-03-19. Dicapai pada 2018-12-29.
  34. ^ "Finished?". Next Generation. No. 11. November 1995. m/s. 185. The fighting is still decent, but with the addition of a Killer Instinct-type combo system, there is less and less strategy.
  35. ^ "ProReview: Mortal Kombat 3". GamePro. No. 86. IDG. November 1995. m/s. 76.
  36. ^ "ProReview: Mortal Kombat 3". GamePro. No. 87. IDG. December 1995. m/s. 60.
  37. ^ "Mortal Kombat 3". Next Generation. No. 12. December 1995. m/s. 176.
  38. ^ "Maximum Reviews: Firestorm". Maximum: The Video Game Magazine. No. 3. January 1996. m/s. 145.
  39. ^ "Mortal Kombat 3 Review". Electronic Gaming Monthly. No. 78. Sendai Publishing. January 1996. m/s. 39.
  40. ^ "ProReview: Mortal Kombat 3". GamePro. No. 86. IDG. November 1995. m/s. 84.
  41. ^ "PC Gamer Online". PC Gamer. 2000-03-05. Diarkibkan daripada yang asal pada 2000-03-05. Dicapai pada 2014-01-19.
  42. ^ "NEXT Generation Issue #10 October 1995". 1995-10-10. Dicapai pada 2015-05-07.
  43. ^ "ProReview: Mortal Kombat 3". GamePro. No. 90. IDG. March 1996. m/s. 69.
  44. ^ "The GameMasters Mega Drive Top 10" (PDF). GamesMaster. No. 44. July 1996. m/s. 74. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2022-07-05. Dicapai pada 2022-07-04.
  45. ^ "The GamesMaster SNES Top 10" (PDF). GamesMaster. No. 44. July 1996. m/s. 75. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2022-07-05. Dicapai pada 2022-07-04.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]